Reklama
Rozwiń

Szykują tereny dla inwestorów

Samorządowa spółka InvestGDA rozpoczyna komercjalizację około 200 ha przy Porcie Gdańsk oraz ponad 60 ha w pobliżu rafinerii Lotosu.

Publikacja: 10.04.2017 22:00

Na inwestorów czeka m.in. ok. 200 ha gruntów w Morskim Porcie Gdańsk.

Na inwestorów czeka m.in. ok. 200 ha gruntów w Morskim Porcie Gdańsk.

Foto: aeromedia.pl

Będą nowe tereny dla inwestorów w Gdańsku. Urzędnicy już przygotowują infrastrukturę wodociągową, kanalizacyjną, energetyczną oraz drogi do przeznaczonych dla nich terenów.

Agencja Rozwoju Gospodarczego InvestGDA powstała w 2008 roku, a wszystkie jej udziały należą do Gdańska. Spółka nie tylko ściąga inwestorów do miasta, ale też wspiera ich na każdym etapie działania.

InvestGDA dysponuje obszarem inwestycyjnym o pow. ok. 200 ha w Morskim Porcie Gdańsk. – 110 ha usytuowane jest na bezpośrednim zapleczu terminalu kontenerowego DCT i rozwijane wspólnie z firmą Goodman jako Pomorskie Centrum Logistyczne, a na ok. 70 ha funkcjonuje Pomorskie Centrum Inwestycyjne (PCI) – opowiada Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy gdańskiego ratusza. Dodaje że na PCI poszukiwane inwestycje to magazyny, produkcja i wszelkiego rodzaju składowanie. – Unikatowe dla tego terenu jest to, że inwestorzy mają zapewnioną pełną infrastrukturę do granic działek oraz będą mieli – podobnie jak w przypadku firmy Goodman – dodatkowo dogodne bezpośrednie połączenie wewnętrznymi drogami portowym (z pominięciem dróg publicznych) z terminalami w porcie – tłumaczy Skorupka-Kaczmarek.

Zapowiada, że dla terenów PCI zbudowany zostanie nowy układ dróg oraz infrastruktura wodociągowa, kanalizacyjna, deszczowa, teletechniczna i energetyczna. Plany miasta powiązane są z inwestycją Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, który na 10-hektarowej działce zakupionej od samorządu będzie budować parking buforowy dla tysiąca pojazdów ciężarowych. Inwestycja ma powstać do 2020 roku. Ma się zbiec z rozbudową ul. Andruszkiewicza w Gdańsku. – W przyszłym roku kluczowa część infrastruktury powinna być już gotowa, a prace budowlane na pewno zaczną się w tym roku. Szacunkowy koszt inwestycji infrastrukturalnych w tej części portu to kwota ok. 25 mln zł netto – wylicza rzecznik Gdańska.

Zdradza, że miasto próbuje pozyskać dofinansowanie na budowę ul. Nowej Portowej, a Zarząd Morskiego Portu Gdańsk ma do 2020 roku wybudować fragment tej ulicy na odcinku leżącym na jego terenie. Poza tym port w ciągu trzech lat planuje też rozbudować układ drogowy i kolejowy w tzw. Porcie Zewnętrznym, w tym przebudować ul. Kontenerową. Z kolei PKP jest na etapie projektowania i przygotowania do przebudowy układu torowego stacji w rejonie ul. Ku Ujściu. Duży potencjał inwestycyjny mają również puste tereny (ponad 50 ha) po drugiej stronie ul. Sucharskiego, przy ul. Ku Ujściu.

Ich zaletą jest dostęp do infrastruktury kolejowej. Także tu PKP realizuje duży projekt unijny dotyczący przebudowy stacji przeładunkowej Port Północny, a zarząd portu prowadzi w pobliżu przedsięwzięcie o podobnym zakresie.

– Niedawno pojawiła się w tej lokalizacji firma Balticon, która uruchamia duży skład kontenerowy z dostępem do torów, a w przyszłości powstanie tam być może również zakład produkujący kontenery – opowiada rzecznik Gdańska.

InvestGDA chce się też skoncentrować na komercjalizacji terenów na Płoniach (ponad 60 ha), w pobliżu rafinerii Grupy Lotos, które są idealne m.in. pod ciężką produkcję, w tym inwestycje chemiczne. Firmy już interesuje się tą lokalizacją, która jest obecnie objęta procedurą włączenia do specjalnej strefy ekonomicznej.

Na Pomorzu od 16 lat działa Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna, która ma 30 podstref w województwach: pomorskim, kujawsko-pomorskim, zachodniopomorskim i wielkopolskim. Anna Pogorzelska, dyrektor promocji i marketingu PSSE, zdradza, że szefostwo strefy zamierza jeszcze w tym półroczu złożyć wniosek do Ministerstwa Rozwoju o rozszerzenie terenów w Gdańsku, poza tym rozpatrywane są również możliwości rozszerzenia podstrefy Tczew.

InwestGDA przygotowuje się również do zagospodarowania działek po drugiej stronie S7. Chodzi o obszar 4 ha przy ul. Michałki, graniczący z terenem spółki Lotos Koleje w Rudnikach. Poza tym miejska spółka aktywizuje także miejskie tereny przy lotnisku. W lutym zapadła decyzja o wniesieniu kolejnych ponad 4,5 ha do zasobów InwestGDA przy ul. Azymutalnej. Te tereny mają potencjał dla inwestorów z branży produkcyjnej i zaawansowanych technologii.

Pakiet terenów inwestycyjnych w Gdyni można znaleźć na stronie investgdynia.pl. – W przygotowaniu jest m.in. oferta na sprzedaż działki na Polance Redłowskiej. Miasto prezentowało ten teren podczas niedawno zakończonych targów MIPIM w Cannes. W tej konkretnej lokalizacji ma powstać hotel i takiego inwestora szukamy – mówi Sebastian Drausal, rzecznik gdyńskiego ratusza.

Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku