Wyróżnień dla firm czy produktów przybywa. Aby przyciągnąć uwagę klientów, nagroda musi się jednak wiązać z określonym prestiżem.
Wśród firm w ostatnich latach zapanowała wręcz moda na chwalenie się medalami czy nagrodami otrzymywanymi za poszczególne produkty czy usługi. Wciąż pojawiają się też nowe rodzaje wyróżnień, ponieważ jest to bardzo skuteczny sposób promocji.
Jednak najskuteczniej oddziałują nagrody już znane i prestiżowe, jak Złoty Medal, przyznawany przez Międzynarodowe Targi Poznańskie już od niemal czterech dekad. Nagrody są równorzędne, jury nikogo z laureatów specjalnie nie wyróżnia. Jak podkreślają MTP, niemal wszyscy laureaci to polskie przedsiębiorstwa.
Z badania TNS Polska z 2016 r., przeprowadzonego na reprezentatywnej próbie 1 tys. osób, wynika, że dla 59 proc. ankietowanych informacja o uzyskaniu przez produkt tego wyróżnienia i umieszczona na opakowaniu pozytywnie wpłynęła na decyzję o zakupie. Co więcej, 50 proc. badanych przyznało, że znak Złoty Medal umieszczony na opakowaniu wpływa na wybór oznaczonego nim produktu.
Dlatego atrakcyjność takiego wyróżnienia rośnie także w oczach samych wystawiających się na targach podmiotów. 55 proc. nagrodzonych przez Międzynarodowe Targi Poznańskie deklaruje, że informacja o zdobyciu Złotego Medalu oraz Złotego Medalu – Wybór Konsumentów przyczyniła się do wzrostu sprzedaży wyróżnionych produktów i usług.