Konsumenci biorą nagrody pod uwagę

Tekst powstał we współpracy z Międzynarodowymi Targami Poznańskimi

Publikacja: 02.04.2017 21:30

Złote Medale MTP przyznawane są od czterech dekad.

Złote Medale MTP przyznawane są od czterech dekad.

Foto: Targi Poznańskie

Wyróżnień dla firm czy produktów przybywa. Aby przyciągnąć uwagę klientów, nagroda musi się jednak wiązać z określonym prestiżem.

Wśród firm w ostatnich latach zapanowała wręcz moda na chwalenie się medalami czy nagrodami otrzymywanymi za poszczególne produkty czy usługi. Wciąż pojawiają się też nowe rodzaje wyróżnień, ponieważ jest to bardzo skuteczny sposób promocji.

Jednak najskuteczniej oddziałują nagrody już znane i prestiżowe, jak Złoty Medal, przyznawany przez Międzynarodowe Targi Poznańskie już od niemal czterech dekad. Nagrody są równorzędne, jury nikogo z laureatów specjalnie nie wyróżnia. Jak podkreślają MTP, niemal wszyscy laureaci to polskie przedsiębiorstwa.

Z badania TNS Polska z 2016 r., przeprowadzonego na reprezentatywnej próbie 1 tys. osób, wynika, że dla 59 proc. ankietowanych informacja o uzyskaniu przez produkt tego wyróżnienia i umieszczona na opakowaniu pozytywnie wpłynęła na decyzję o zakupie. Co więcej, 50 proc. badanych przyznało, że znak Złoty Medal umieszczony na opakowaniu wpływa na wybór oznaczonego nim produktu.

Dlatego atrakcyjność takiego wyróżnienia rośnie także w oczach samych wystawiających się na targach podmiotów. 55 proc. nagrodzonych przez Międzynarodowe Targi Poznańskie deklaruje, że informacja o zdobyciu Złotego Medalu oraz Złotego Medalu – Wybór Konsumentów przyczyniła się do wzrostu sprzedaży wyróżnionych produktów i usług.

– Medale MTP są prestiżowym wyróżnieniem przyznawanym przez Sądy Konkursowe, składające się z ekspertów z poszczególnych branż. Umożliwia to ocenę zgłaszanych artykułów w wielu aspektach. W wyniku dyskusji i szczegółowego omówienia różnorodnych perspektyw funkcjonowania danego produktu tylko części zgłaszanych wyrobów zostaje przyznany Medal MTP – mówi dr hab. Marzena Wolińska, prof. nadzw. UAP z Wydziału Architektury i Wzornictwa Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu.

– Dla potencjalnego użytkownika jest to ułatwienie w dokonaniu pierwszej selekcji ogromnej ilości przedmiotów danej kategorii, funkcjonujących na rynku. Dla producenta wyróżnionego towaru jest, oprócz satysfakcji, uhonorowaniem wysiłku włożonego w stworzenie wartościowego wyrobu i tym samym potwierdzeniem jego wartości – dodaje.

Jak podają organizatorzy, w pierwszym etapie zgłoszony produkt poddawany jest ocenie ekspertów. Na nagrodę mają szansę tylko te spełniające regulaminowe kryteria. Niezbędna jest rekomendacja Sądu Konkursowego. W kolejnej selekcji produkty rywalizują ze sobą o tytuł Złoty Medal – Wybór Konsumentów.

Konsumenci oddają swoje głosy w plebiscytach. W ostatniej edycji spośród 346 laureatów konkursu o Złoty Medal MTP konsumenci wybrali 31 produktów zasługujących na tytuł Złoty Medal – Wybór Konsumentów.

W tegorocznej edycji laureatami tego ostatniego konkursu zostały mi.n. wyprodukowana przez firmę ENTE z Gliwic wykrywarka kolizji na drodze maszyna–człowiek AWIA Horyzont System, wielofunkcyjny dekoder Cyfrowego Polsatu EVOBOX czy zestaw rehabilitacji kardiologicznej AsTER.

Widać, że są to projekty nowatorskie i innowacyjne, wiele z nich podbija również rynki zagraniczne.

– Trudno wybierać spośród zgłoszeń, porównujemy rzeczy małe z dużymi projektami. Poziom zgłoszeń jest wysoki, widzimy coraz większą ich różnorodność – mówi prof. Aleksandra Rakowska z Politechniki Poznańskiej, przewodnicząca Komisji Konkursowej targów GreenPower i ExpoPower. – Oceniamy coraz więcej projektów dość krótko obecnych zna rynku, ale za to z wręcz pochwalnymi listami referencyjnymi – dodaje.

Zainteresowanie nagrodami jest duże, zgłoszeń nie brakuje.

Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej
Materiał Promocyjny
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10