Reklama
Rozwiń

Pytajmy o jakość nowych miejsc pracy

Podczas niedawnej rozmowy z szefem globalnej firmy usług finansowych, który z entuzjazmem mówił o możliwościach rozwoju w Polsce, zapytałam o wzrost przychodów jej polskiego centrum. Prezes się zdziwił, a potem wyjaśnił, że polskie centrum nie jest źródłem przychodów. Te zapewniają spółki grupy na Zachodzie, które zlecają coraz bardziej zaawansowane procesy do Polski. Tutaj są koszty.

Publikacja: 30.03.2017 21:00

Anita Błaszczak

Anita Błaszczak

Foto: Fotorzepa / Kompala Waldemar

Warto o tym pamiętać, gdyż o ile każda firma stara się powiększać przychody, o tyle koszty są pozycją, którą zwykle chce ograniczać, albo utrzymać dobrą relację ceny do jakości. Na tę specyfikę sektora zwracał też uwagę znany ekonomista, prof. Jerzy Hausner, który podczas gdańskiej konferencji związanej z Open Eyes Economy Summit przypominał, że w centrach usług nic nowego się nie wymyśla (ośrodków R&D jest u nas bardzo niewiele). Nie korzystają one też z dorobku polskich uczelni. Korzystają z ich absolwentów, przyzwoicie ich wynagradzając, ale jak długo? Zdaniem prof. Hausnera warto zacząć stawiać centrom usług pewne wymagania dotyczące np. rozwoju technologicznego, projektów badawczych na uczelniach, i od tego uzależniać przywileje. Choćby dofinansowanie miejsc pracy, z którego niekiedy korzystały.

RP.PL tylko 19 zł za 3 miesiące!

Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.

„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października!
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku