W stolicy Opolszczyzny miejskie wypożyczalnie uruchomiono 15 czerwca 2012 r. Opole Bike było trzecim w Polsce po Wrocławiu i Poznaniu systemem miejskich rowerów. Do tej pory w systemie zarejestrowanych jest ponad 17 638 rowerzystów, którzy przez cztery sezony skorzystali z wypożyczalni blisko 300 tys. razy.
W tym roku sezon na miejskie rowery rozpoczął się już 1 marca. Zanim jednoślady wróciły na ulice Opola, firma Nextbike Polska, która odpowiada za system, przeprowadziła gruntowny przegląd oraz konserwację sprzętu i wykonała niezbędne naprawy.
Oprócz dotychczasowych 16 stacji oraz 164 rowerów standardowych i dziesięć typu Opole Bike Family w tym roku do systemu włączono trzy nowe stacje i 24 jednoślady. W sumie jest więc 188 rowerów tradycyjnych i dziesięć cargo. Te ostatnie pojawiły się po raz pierwszy w ubiegłym sezonie.
– Trójkołowcem można przewozić dzieci, nawet czwórkę. Przydatne są też do przewożenia towarów, np. zakupów, bo każdym można przewieźć ładunek o maksymalnej wadze 100 kg – wylicza Katarzyna Oborska-Marciniak, rzeczniczka opolskiego ratusza.
Zdradza, że ich pojawienie się w mieście było efektem głosowania mieszkańców w budżecie obywatelskim. – Latem ubiegłego roku Opole, jako prawdopodobnie pierwsze miasto na świecie, wdrożyło rowery o charakterze familijno-bagażowym, a teraz podjęło decyzję o rozbudowie sieci. To dobry krok w kierunku zwiększenia wydajności systemu – uważa Tomasz Wojtkiewicz, prezes Nextbike Polska.