Ruszyła budowa inteligentnego miasta

Ratusz, dzięki nowym technologiom, chce do 2023 roku istotnie poprawić komfort życia w Opolu.

Publikacja: 27.02.2017 22:30

W ramach smart city powstanie m.in. centrum zarządzania ruchem dla ponad 40 skrzyżowań, pojawią się

W ramach smart city powstanie m.in. centrum zarządzania ruchem dla ponad 40 skrzyżowań, pojawią się też autobusy hybrydowe.

Foto: 123RF

Nowoczesne miasto – a takim chce być Opole – nie obejdzie się bez rozwiązań typu smart city. To jedno z najstarszych miast w naszym kraju podjęło więc strategiczną decyzję o wdrożeniu takich innowacji.

Będą mniejsze korki

– Właśnie wymieniamy lampy. W przyszłości całe oświetlenie w mieście sterowane będzie w sposób inteligentny. Mamy już sieć światłowodów, która umożliwi inteligentne zarządzanie miejskim światłem – mówi Katarzyna Oborska-Marciniak, rzeczniczka Urzędu Miasta Opole.

W przyszłości wszystkie skrzyżowania w mieście również zarządzane będą w sposób inteligentny. – Celem jest zwiększenie udziału transportu publicznego w środkach komunikacji wybieranych przez mieszkańców, a także ograniczenie negatywnego wpływu transportu na środowisko naturalne – tłumaczy nasza rozmówczyni.

Jak zaznacza, dzięki realizacji przedsięwzięcia mają się zmniejszyć korki; poprawić się ma także płynność i bezpieczeństwo ruchu drogowego. Życie mieszkańców ma się stać bardziej komfortowe. Ratusz chce wprowadzić bowiem możliwość zakupu usług miejskich przez smartfony. – Rozwiązania takie jak platformy, poprzez które można umówić się na załatwienie urzędowych spraw, ułatwiają i usprawniają dostęp mieszkańcom do urzędu – argumentuje Katarzyna Oborska-Marciniak.

Wdrażanie działań z zakresu smart city rozpoczęło się już w 2016 r. Zaczęto wymieniać oświetlenie uliczne, ruszyła budowa ścieżek rowerowych. Kolejne etapy projektu „Smart City Opole” to perspektywa najbliższych kilku lat.

Jak tłumaczą przedstawiciele magistratu, najważniejszymi obszarami będą:

– wymiana taboru autobusowego,

– wdrożenie nowoczesnego systemu sprzedaży biletów z wykorzystaniem najnowszych technologii IT,

– ustawienie tablic dynamicznej informacji pasażerskiej,

– wdrożenie ITS (Inteligentny System Transportu) w całym mieście,

– wymiana oświetlenia ulicznego w dużej części miasta,

– budowa ścieżek rowerowych,

– uruchomienie nowych linii autobusowych, co ma umożliwić skomunikowanie tych części miasta, w których nie funkcjonowała komunikacja, bądź funkcjonowała w ograniczonym zakresie,

– utworzenie centrów przesiadkowych przy stacjach kolejowych.

W ramach tego ostatniego przedsięwzięcia nastąpi poprawa funkcjonowania systemu transportu publicznego w obrębie stacji kolejowych Opole Główne, Opole Zachód oraz Opole Wschód.

Zaplanowano budowę wielopoziomowych skrzyżowań, umożliwiających bezkolizyjny przejazd pojazdów. Przewidziano wydzielone buspasy oraz realizację skoordynowanej sygnalizacji świetlnej, co spowoduje dodatkowo zmniejszenie niekorzystnego oddziaływania projektowanego układu drogowego na środowisko. Piesi i rowerzyści zyskają chodniki i ścieżki (powstaną tzw. ciągi pieszo-rowerowe), a kierowcy – dodatkowe miejsca parkingowe (powstaną punkty park & ride – z ang. parkuj i jedź).

Wygoda, ekologia i oszczędności

Realizowane i planowane inwestycje zmienią obraz miasta. Jak podkreśla Katarzyna Oborska-Marciniak, kluczowym celem jest podniesienie jakości życia mieszkańców. – Rozwiązania typu smart city uproszczą wiele codziennych spraw, takich jak poruszanie się po mieście czy zakup usług miejskich, w tym głównie biletów do obiektów i komunikacji publicznej – zaznacza.

Ta ostatnia ma być komfortowa, dostosowana do potrzeb mieszkańców i stać się jednym z elementów zwiększenie ich mobilności. Jednym z pożądanych efektów ma być ułatwienie dostępu mieszkańców okolicznych obszarów wiejskich do Opola, zwiększenie atrakcyjności i konkurencyjności miasta oraz zmniejszenie kosztów eksploatacji m.in. taboru autobusowego.

Ale oczekiwań względem projektu smart city w Opolu jest więcej. Według rzeczniczki urzędu miasta niezwykle ważnym aspektami będą: ochrona środowiska naturalnego, ze szczególnym uwzględnieniem zmniejszonej emisji hałasu oraz substancji zanieczyszczających, a także bezpieczeństwo podróżnych, zarówno pieszych, zmotoryzowanych, jak i korzystających z komunikacji miejskiej.

Jaki jest plan działań? Wdrażanie założeń idei smart city, której gorącym zwolennikiem jest prezydent Opola Arkadiusz Wiśniewski, już trwa. W ubiegłym roku ruszyły wspomniane inwestycje związane z budową ścieżek rowerowych i wymianą oświetlenia ulicznego. Na ten i przyszły rok zaplanowano dalszą rozbudowę sieci ścieżek, uruchomienie buspasów, wymianę taboru autobusowego, wdrożenie nowoczesnego systemu sprzedaży biletów z wykorzystaniem najnowszych technologii IT. Ustawione mają zostać też tablice dynamicznej informacji pasażerskiej.

Na lata 2018–2023 opolski magistrat zaplanował wdrożenie systemu ITS w całym mieście oraz wymianę oświetlenia ulicznego w dużej części miasta. Kontynuowany ma być także projekt budowy ścieżek rowerowych, któremu towarzyszyć ma budowa centrów przesiadkowych przy trzech stacjach kolejowych.

W opolskim ratuszu informują, że do 2023 r. uruchomione zostaną ponadto nowe linie autobusowe.

– To umożliwi skomunikowanie tych części miasta, w których nie funkcjonowała komunikacja miejska, bądź funkcjonowała w ograniczonym zakresie – podkreśla Oborska-Marciniak.

Nowoczesne miasto – a takim chce być Opole – nie obejdzie się bez rozwiązań typu smart city. To jedno z najstarszych miast w naszym kraju podjęło więc strategiczną decyzję o wdrożeniu takich innowacji.

Będą mniejsze korki

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej