Są pieniądze na długo oczekiwany tunel

Rozpoczął się drugi etap przetargu na budowę połączenia między wyspami Uznam i Wolin.

Publikacja: 16.02.2017 23:30

W Świnoujściu działają dwie przeprawy promowe.

W Świnoujściu działają dwie przeprawy promowe.

Foto: Rzeczpospolita, Dariusz Gorajski Dariusz Gorajski

Środki na inwestycję w większości będą pochodzić z dotacji unijnych, a resztę dołoży samorząd. Przeprawa ma być gotowa w 2021 roku.

O potrzebie budowy takiego połączenia w Świnoujściu mówi się od lat. Świnoujście jest jedynym miastem w Polsce leżącym na kilkudziesięciu wyspach, z których tylko trzy są zamieszkane (Uznam, Wolin i Karsibór). Na wyspie Uznam znajduje się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi, to tutaj mieszka 80 proc. mieszkańców Świnoujścia.

Miasto nie ma drogowego połączenia z siecią dróg krajowych. Działają w nim dwie przeprawy promowe. Już przed II wojną światową Niemcy sporządzili nawet projekt tunelu pod Świną. Po wojnie, począwszy od 1957, informacje o połączeniu brzegów Świny publicznie pojawiały się głównie z okazji kolejnych głosowań i wyborów. W październiku 1973 władze PRL ogłosiły nawet ogólnopolski konkurs na opracowanie koncepcji połączenia brzegów Świny. Zgłosiło się do niego osiem zespołów projektowych z całego kraju. Najwyżej oceniono zespół projektowy Instytutu Dróg i Mostów Politechniki Warszawskiej, który zaproponował budowę tunelu metodą zatapianych elementów. Ostatecznie m.in. z powodu sprzeciwu wojskowych nie doszło do tej budowy. Po przełomie w 1989 roku znów wrócono do pomysłu budowy tunelu, a władze samorządowe emitowały też tzw. cegiełki, które miały być wkładem mieszkańców w budowę. Do pomysłu z budową takiej inwestycji wrócono w tym wieku. W 2007 roku miasto podpisało porozumienie z ministrem transportu i Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w sprawie budowy stałego połączenia drogowego pomiędzy wyspami Wolin i Uznam, a siedem lat później Urząd Marszałkowski w Szczecinie przyznał z RPO 4,5 mln złotych na opracowanie programu funkcjonalno-użytkowego, niezbędnego do ubiegania się o przyznanie dofinansowania ze środków unijnych dla budowy stałego połączenia.

Na początku stycznia tego roku okazało się, że w ramach unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020 miasto dostało dofinansowanie w wysokości 775,6 mln zł na budowę tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin. To 85 proc. całości kosztów. Resztę, czyli 130 mln zł, władze Świnoujścia zabezpieczyły we własnym budżecie. – Środki te będą pochodzić m.in. z podatku od nieruchomości w wysokości 40 mln złotych rocznie, który miasto otrzymywać będzie – od tego roku – od Polskiego LNG, z tytułu lokalizacji gazoportu im. Lecha Kaczyńskiego – mówi Robert Karelus, rzecznik prezydenta Świnoujścia.

Dzięki tym środkom powstanie przeprawa o długości około 3,4 km, w tym 1,44 km tunelu, który zgodnie z uzyskaną w 2010 roku decyzją środowiskową zostanie wykonany w technologii „tarczy drążonej”. Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów, znajdzie się w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia, a poniżej jezdni powstanie również tunel ewakuacyjny. Budowę tunelu władze Świnoujścia zleciły GDDKiA, która już w ub. roku ogłosiła przetarg na tę inwestycję. Wystartowało w nim 14 firm. Na początku lutego szczeciński oddział GDDKiA poinformował, że wszystkie przeszły do drugiego etapu w postępowaniu.

– Rozstrzygnięcie przetargu powinno nastąpić w drugiej połowie tego roku – mówi Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału GDDKiA. Dodaje, że zwycięska firma będzie miała 15 miesięcy od podpisania umowy na opracowanie projektu i uzyskanie zezwoleń na realizację tej inwestycji. Sama budowa ma się rozpocząć w 2019 roku i potrwać ok. trzech lat. Przejazd przez tunel będzie bezpłatny przez pierwszych pięć lat jego użytkowania.

Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej