Przeszło 10,7 mld zł wyda kolej na usprawnienie połączeń w województwie opolskim. Według zarządzającej infrastrukturą spółki PKP Polskie Linie Kolejowe polepszy się skomunikowanie Kluczborka, Nysy i Brzegu ze stolicą województwa. Szybciej będą jeździć pociągi w kierunku Katowic.
W dodatku inwestycje pozwolą skrócić podróże nie tylko w połączeniach regionalnych, ale także dalekobieżnych, w ramach korytarza biegnącego od Zgorzelca na granicy zachodniej, przez Śląsk i Małopolskę, do Przemyśla i na Ukrainę.
– Projekty na Opolszczyźnie są kontynuacją realizowanych prac m.in. na trasie z Opola do Wrocławia, do Częstochowy i Strzelec Opolskich, na które wydaliśmy ponad 2 mld zł – mówi Ireneusz Merchel, prezes PLK.
Rezultatem robót ma być poprawa połączeń między Kluczborkiem a Opolem, Brzegiem i Nysą oraz Opolem i Nysą. PLK chce także zmodernizować trasę od Opola do Kędzierzyna-Koźla, co skróciłoby przejazd między miastami o kwadrans. – Poprawi to efektywność przewozów pasażerskich, a prace na liniach Toszek Północ–Rudziniec Gliwicki–Stare Koźle usprawnią przewozy towarowe – dodaje Merchel.
Na liście podstawowej Krajowego Programu Kolejowego (KPK) znalazło się sześć projektów. Dotyczą robót na liniach nr 153, 199, 681, 682 i 872 między Toszkiem i Starym Koźlem, ponadto rewitalizacji linii nr 287 Nysa–Opole oraz linii nr 301 i 293 między Opolem i Kluczborkiem, a także rewitalizacji trasy nr 288 od Nysy do Brzegu.