Droga połączy miasto z siecią autostrad oraz aglomeracjami: trójmiejską, poznańską i wrocławską. – Trasa S5 jest kluczowa dla rozwoju bydgoskiej metropolii i całego województwa – podkreśla Rafał Bruski, prezydent Bydgoszczy. Obwodnica usprawni ruch w mieście i wyprowadzi poza centrum samochody ciężarowe przejeżdżające tamtędy tranzytem.
Z budową obwodnicy związana jest rozbudowa ulicy Grunwaldzkiej, na którą pozyskano dofinansowanie w wysokości 113 mln zł, a wartość całej inwestycji to ok. 150 mln zł. Przedsięwzięcie będzie jedną z trzech najważniejszych inwestycji drogowych w Bydgoszczy w najbliższych trzech latach. Jeszcze w styczniu ma ruszyć drugi etap przetargu na wybór wykonawcy. Do złożenia ofert z cenami zaproszonych będzie siedem firm. Przewiduje się, że podpisanie umowy z wyłonionym w postępowaniu wykonawcą i rozpoczęcie robót budowlanych nastąpią jeszcze w tym roku.
Miliony na drogi
Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), wykonawcy trasy S5 przygotowują obecnie place składowania materiałów oraz zaplecze dla maszyn budowlanych. 19 stycznia wojewoda kujawsko-pomorski wydał wniosek dotyczący niezbędnego do rozpoczęcia robót zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID) dla drugiego etapu. W rezultacie można się spodziewać, że w najbliższych tygodniach decyzja zostanie wydana, a to pozwoli na rozpoczęcie robót przygotowawczych i budowlanych.
Znacznie bardziej zaawansowana jest budowa obwodnicy Inowrocławia w ciągu drogi krajowej nr 15/25. W nadchodzące wakacje ma być włączona do ruchu. – Zaawansowanie prac przy mostach, sieciach energetycznych czy budowie dróg dojazdowych przekracza w większości 90 proc. Z kolei prace związane z ciągiem głównym i węzłami są zaawansowane w 69–70 proc. – informuje Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA. To ma oznaczać, że ustalony wcześniej termin zakończenia inwestycji zostanie dotrzymany i nie jest zagrożony.
Na terenie województwa kujawsko-pomorskiego przyspiesza także budowa dróg wojewódzkich. Jeszcze w ubiegłym roku zarząd województwa zdecydował o ogłoszeniu przetargów na przebudowę dróg o łącznej długości 100 km. – W nowej perspektywie do 2023 roku na modernizację dróg zamierzamy przeznaczyć około 600 mln zł – zapowiadał Piotr Całbecki, marszałek województwa. Drogi wojewódzkie na Kujawach i Pomorzu liczą obecnie 1730 km. Znaczna ich część została zmodernizowana już wcześniej – w ramach unijnej perspektywy 2007–2013. W ostatnich latach wojewódzki samorząd skierował na modernizację podległych mu dróg dróg pół miliarda złotych.