Zmiany na kolei przyspieszą rozwój

Prawie 400 mln zł unijnego wsparcia na modernizację linii kolejowych z Lublina do Stalowej Woli otrzymało PKP PLK. To pierwszy krok w budowie Magistrali Wschodniej łączącej pięć województw i szansa dla regionu.

Publikacja: 12.01.2017 23:00

Inwestycje w nowe tory to jeden z priorytetowych kierunków wykorzystania funduszy unijnych

Inwestycje w nowe tory to jeden z priorytetowych kierunków wykorzystania funduszy unijnych

Foto: 123RF

Projekt elektryfikacji trasy Lublin–Stalowa Wola to jeden z ośmiu, a zarazem największy z kolejowych projektów programu „Polska wschodnia” (całkowity koszt to ok. 569 mln zł). Inwestycja ma się rozpocząć w 2017 r., a zakończyć w 2020 roku. Prace obejmą ponad 105 kilometrów, na których pojawi się sieć trakcyjna. Poza tym przebudowanych zostanie 80 przejazdów kolejowo-drogowych.

Pasażerowie będą mogli skorzystać ze zmodernizowanych peronów na stacjach i przystanków. Pojawią się tam nowe wiaty, ławki i tablice informacyjne oraz oświetlenie. Po zakończeniu inwestycji pociągi będą mogły jeździć szybciej (czas przejazdu z Lublina do Rzeszowa skróci się o 20 minut), zwiększy się też przepustowość trasy.

Magistrala za 6,5 mld zł

Elektryfikacja trasy jest elementem projektu Magistrali Wschodniej, czyli sieci linii kolejowych łączących pięć miast wojewódzkich na wschodzie Polski: Olsztyna, Białegostoku, Lublina, Rzeszowa i Kielc.

– Łączna wartość prac związanych z budową Magistrali Wschodniej szacowana jest na 6,5 mld zł. Znaczną część będą stanowiły środki z Unii Europejskiej – mówi Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP PKL.

Zanim rozpoczną się prace związane z elektryfikacją tej linii, PKP PLK chce zakończyć modernizację niektórych odcinków linii kolejowych nr 66 i 69 Rejowiec–Zwierzyniec–Stalowa Wola Południe. Inwestycja ma poprawić szybkość przejazdu. W pierwszym odcinku będzie wynosiła ona od 80 km/h do 120 km/h. Na odcinku Zwierzyniec–Stalowa Wola Płd. prędkość zostanie podniesiona do 100–120 km/h (zlikwidowane zostaną ograniczenia prędkości 60–80 km/h). Koleje wydadzą na to prawie 60 mln zł.

Zarządca infrastruktury planuje także budowę łącznic kolejowych w Rejowcu i Zawadzie. Efektem będzie skrócenie prawie o połowę czasu przejazdu między Lublinem a Zamościem (z około 2 godzin 10 minut do godziny i 18 minut). Stanie się to m.in. dzięki wyeliminowaniu dwukrotnej zmiany kierunku jazdy. W Zamościu lepszy dostęp do kolei zapewniają nowe przystanki kolejowe.

Modernizacja linii kolejowych nr 66 i 69 to priorytetowe inwestycje realizowane w województwie lubelskim w ramach Krajowego Programu Kolejowego. Największa będzie modernizacja linii Warszawa–Lublin, która pochłonie łącznie 4 mld zł.

W marcu 2017 r. ruszą natomiast prace, których celem jest poprawa drożności na przejściu granicznym w Terespolu. Tory zostaną przebudowane, aby mogły przyjmować dłuższe pociągi, co w przypadku pociągów towarowych pozwoli na przewóz większej ilości ładunków z Białorusi. Przebudowa ma kosztować około 14 mln zł.

Około 100 mln zł ma zaś kosztować modernizacja linii kolejowej nr 7 na odcinku Lublin–Dorohusk. – Zmodernizowana linia pozwoli na uruchomienie bezpośrednich i szybkich połączeń międzynarodowych pomiędzy stolicą Polski i stolicą Ukrainy oraz Lwowem. Realizacja całego projektu przewidziana jest do 2023 r. Zwiększy się bezpieczeństwo i komfort podróży, pociągi będą mogły jeździć z prędkością do 120 km/h – podkreśla Jakubowski.

Ponad 90 mln zł spółka przeznaczy na rewitalizację trasy Lublin–Parczew. Obecnie trwa opracowanie dokumentacji przedprojektowej. Rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest połowie 2018 r. W ramach inwestycji zaplanowano m.in. remont sześciu istniejących przystanków osobowych, a także budowę dwóch nowych przystanków osobowych, w Laskach i Berejowie. Ponadto na trasie przebudowane zostaną obiekty inżynieryjne, co usprawni podróż pociągiem.

Szybciej z Siedlec

Infrastruktura kolejowa na Lubelszczyźnie poprawia się. W ciągu ostatnich kilku lat kosztem 50 mln zł wymieniono 25 km torów od Lubartowa do Lublina Północnego. Doprowadzono tory do lotniska w Świdniku. W Lublinie na ulicy Kunickiego powstał nowy wiadukt, zmodernizowano przejście podziemne w obrębie dworca kolejowego (37 mln zł). Prawie 450 mln zł kosztował drugi etap modernizacji linii z Siedlec do Terespola, w efekcie którego w Międzyrzecu Podlaskim i Łukowie powstały m.in. wygodniejsze perony dla podróżnych.

Na stacji w Łukowie urządzono też Lokalne Centrum Sterowania Ruchem. – Dzięki wymianie urządzeń sterowania ruchem, wymianie torów i przebudowie przejazdów pociągi pasażerskie na tej trasie będą mogły osiągnąć maksymalną prędkość 160 km/h – mówi Karol Jakubowski.

Będzie nowy tabor

W tabor kolejowy zainwestuje zaś samorząd województwa lubelskiego. Przeznaczył na to około 153 mln zł, z czego 105 mln zł to wsparcie unijne. W ramach tych środków planowany jest zakup 11 elektrycznych składów kolejowych. Nowe szynobusy mają kursować po zmodernizowanych trasach Dęblin–Lublin–Chełm, na odcinku Łuków–Dęblin, oraz Łuków–Biała Podlaska–Terespol oraz Lublin–Stalowa Wola.

Składy mają być przystosowane do potrzeb niepełnosprawnych, wyposażone w nowoczesny toalety, klimatyzację.

Nowy tabor ma się pojawiać na lubelskich torach sukcesywnie od połowy 2018 r. Samorząd co roku dofinansowuje także funkcjonowanie przewozów regionalnych. W ubiegłym roku była to kwota 61,7 mln zł, w tym będzie to 65,8 mln zł.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora: r.horbaczewski@rp.pl

Projekt elektryfikacji trasy Lublin–Stalowa Wola to jeden z ośmiu, a zarazem największy z kolejowych projektów programu „Polska wschodnia” (całkowity koszt to ok. 569 mln zł). Inwestycja ma się rozpocząć w 2017 r., a zakończyć w 2020 roku. Prace obejmą ponad 105 kilometrów, na których pojawi się sieć trakcyjna. Poza tym przebudowanych zostanie 80 przejazdów kolejowo-drogowych.

Pasażerowie będą mogli skorzystać ze zmodernizowanych peronów na stacjach i przystanków. Pojawią się tam nowe wiaty, ławki i tablice informacyjne oraz oświetlenie. Po zakończeniu inwestycji pociągi będą mogły jeździć szybciej (czas przejazdu z Lublina do Rzeszowa skróci się o 20 minut), zwiększy się też przepustowość trasy.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Akcje Specjalne
Dekarbonizacja gospodarki bez wodoru będzie bardzo trudna
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży