Projekt elektryfikacji trasy Lublin–Stalowa Wola to jeden z ośmiu, a zarazem największy z kolejowych projektów programu „Polska wschodnia” (całkowity koszt to ok. 569 mln zł). Inwestycja ma się rozpocząć w 2017 r., a zakończyć w 2020 roku. Prace obejmą ponad 105 kilometrów, na których pojawi się sieć trakcyjna. Poza tym przebudowanych zostanie 80 przejazdów kolejowo-drogowych.
Pasażerowie będą mogli skorzystać ze zmodernizowanych peronów na stacjach i przystanków. Pojawią się tam nowe wiaty, ławki i tablice informacyjne oraz oświetlenie. Po zakończeniu inwestycji pociągi będą mogły jeździć szybciej (czas przejazdu z Lublina do Rzeszowa skróci się o 20 minut), zwiększy się też przepustowość trasy.
Magistrala za 6,5 mld zł
Elektryfikacja trasy jest elementem projektu Magistrali Wschodniej, czyli sieci linii kolejowych łączących pięć miast wojewódzkich na wschodzie Polski: Olsztyna, Białegostoku, Lublina, Rzeszowa i Kielc.
– Łączna wartość prac związanych z budową Magistrali Wschodniej szacowana jest na 6,5 mld zł. Znaczną część będą stanowiły środki z Unii Europejskiej – mówi Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP PKL.
Zanim rozpoczną się prace związane z elektryfikacją tej linii, PKP PLK chce zakończyć modernizację niektórych odcinków linii kolejowych nr 66 i 69 Rejowiec–Zwierzyniec–Stalowa Wola Południe. Inwestycja ma poprawić szybkość przejazdu. W pierwszym odcinku będzie wynosiła ona od 80 km/h do 120 km/h. Na odcinku Zwierzyniec–Stalowa Wola Płd. prędkość zostanie podniesiona do 100–120 km/h (zlikwidowane zostaną ograniczenia prędkości 60–80 km/h). Koleje wydadzą na to prawie 60 mln zł.