Walka administracji państwowej z czarną i szarą strefą na rynku paliw w Polsce wchodzi w kolejny etap. Rząd po przygotowaniu i wprowadzeniu w życie tzw. pakietu paliwowego, opracował kolejne regulacje określane jako pakiet przewozowy. Jego głównym elementem ma być ustawa o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów. Poza zasadami monitorowania, określi również sankcje za naruszenie obowiązków związanych z drogowymi przewozami towarów. Projekt ustawy trafił już do konsultacji społecznych.
– Nowe regulacje pomogą nam w dalszym uszczelnieniu prawa podatkowego. Dzięki nim wprowadzimy system elektronicznego nadzoru nad towarami, który będzie dotyczył nie tylko paliw, ale także innych towarów – mówił w niedawnym wywiadzie dla „Rz” wiceminister finansów Wiesław Jasiński. Elementem nowego systemu ma być obowiązkowa rejestracja, którą przewoźnik dokona na platformie usług elektronicznych służby celnej.
Z kolei w uzasadnieniu do projektu ustawy podano, że nowe rozwiązania prawne mają wspomóc działania związane z efektywnym gromadzeniem podatków i innych opłat w celu ich późniejszej redystrybucji. – Niezapłacone podatki powodują uszczuplenie wpływów do budżetu państwa i pośrednio nadmiernie obciążają uczciwych podatników. Dodatkowo skuteczny pobór podatków wyrównuje warunki prowadzenia działalności gospodarczej i istotnie wpływa na zmniejszenie poziomu zakłóceń gospodarczych – napisano w uzasadnieniu do ustawy. Rozwiązania, które mają wejść w życie w Polsce już z powodzeniem funkcjonują na Węgrzech i w Portugalii.
Oficjalnie do projektu ustawy odniósł się Operator Logistyczny Paliw Płynnych, państwowa spółka specjalizująca się w magazynowaniu i przeładunku paliw, będących co do zasady własnością innych przedsiębiorstw. Firma uważa, że nowe rozwiązania są trafne i powinny być skuteczne wobec podmiotów uchylających się od płacenia podatku VAT i akcyzy. Domaga się jednie doprecyzowania niektórych pojęć.
Pakiet przewozowy ma objąć także producentów wyrobów tytoniowych. Krajowe Stowarzyszenie Przemysłu Tytoniowego uważa jednak, że 6 tygodni, jakie będą miały firmy z tej branży na dostosowanie się do nowych regulacji, jest niemożliwe. Wnioskuje aby termin ich wprowadzenia w kontekście suszu tytoniowego przesunąć do 1 stycznia 2018 r.