Łódź jest pierwszym miastem, które przyjęło własny kodeks reklamowy. Jego przepisy zaczną obowiązywać od nowego roku. – Prace nad dokumentem trwały ponad rok. Rozpoczęły się spotkaniami i dyskusjami z przedsiębiorcami, branżą reklamową, trzecim sektorem i mieszkańcami. Pod koniec 2015 roku zorganizowane zostały formalne konsultacje społeczne – opowiada Aleksandra Hac z biura rzecznika prasowego i nowych mediów łódzkiego ratusza. Dodaje, że wiosną tego roku Biuro Architekta Miasta przedstawiło założenia dokumentu, w którym zapisano podział miasta na strefy i zakazano najbardziej agresywnych i nieestetycznych form reklamy.
– Po wyłożeniu założeń do publicznego wglądu Biuro Architekta zbierało uwagi od zainteresowanych. Przygotowany w ten sposób projekt kodeksu reklamowego ponownie został poddany konsultacjom. W listopadzie zaopiniowały go komisje Rady Miejskiej, a 16 listopada radni jednogłośnie uchwalili kodeks –opowiada urzędniczka.
Dokument podzielił miasto na trzy strefy. Obszar „0″ obejmuje Park Kulturowy ulicy Piotrkowskiej, który radni ustanowili dokładnie rok temu. Obejmuje on ulicę Piotrkowską i jej najbliższe okolice. Dzięki tej decyzji już teraz w ścisłym centrum miasta jest mniej reklam.
– Regulamin parku kulturowego pozwolił usunąć z najbardziej reprezentacyjnej części Łodzi wiele billboardów i banerów – zapewnia Aleksandara Hac. Park Kulturowy jest pod nadzorem Biura Miejskiego Konserwatora Zabytków. – Przez rok odnotowaliśmy pojedyncze przypadki ustawiania tam nielegalnych reklam. Aktualnie biuro prowadzi dwie sprawy związane z nieusunięciem na wezwanie takich nośników – zdradza urzędniczka.
Teraz, dzięki kodeksowi nowy porządek reklamowy ma obowiązywać także w pozostałych częściach miasta. – Na terenie całej Łodzi zakazane będą: banery reklamowe, wyświetlacze LED, reklama mobilna i murale reklamowe. W przypadku pozostałych nośników zasady ich umieszczania zostały ustalone odrębnie dla każdego z obszarów – tłumaczy Aleksandra Hac. Przepisy dla nowych reklam zaczną obowiązywać od styczniu przyszłego roku. Właściciele istniejących, legalnych reklam będą mieli czas na dostosowanie ich kształtu i liczby do uchwalonych przez Radę Miejską przepisów.