Tunel, którego budowa ma kosztować ponad 2 miliardy złotych, jest drugim etapem projektu Udrożnienia Łódzkiego Węzła Kolejowego. Pierwszym była trwająca od 2011 r. budowa tunelu na odcinku Łódź Widzew – Łódź Fabryczna wraz z nowym dworcem kolejowym, która właśnie dobiegła końca. Po pięciu latach przerwy 11 grudnia 2016 r. z nowej stacji odjedzie pierwszy pociąg. Codziennie z peronów znajdujących się 16,5 metra pod ziemią przyjeżdżać i odjeżdżać będzie od 100 do 150 pociągów.
Nowe otwarcie
Nowa Łódź Fabryczna to największy i najnowocześniejszy multimodalny dworzec w Polsce. Na stację pasażerowie mogą dojechać komunikacją miejską lub samochodem (jest blisko 1000 miejsc parkingowych), a dojścia do kas zapewniono z każdej strony – średni czas przejścia od przystanków tramwajowych do obiektu zajmuje minutę.
Do dyspozycji podróżnych są cztery perony z z ośmioma torami. Na każdym podróżni znajdą wygodne ławeczki oraz specjalne słupki SOS, które w razie nagłej sytuacji pozwolą szybko wezwać ochronę. Cały obiekt wyposażono także w monitoring. Informacje z rozkładami jazdy wyświetlane będą na 56 elektronicznych tablicach, z których 24 znajdują się na peronach. Na bieżąco o odjazdach i przyjazdach pociągów informować będzie także 14 wyświetlaczy LCD. Zadbano o wygodę osób niepełnosprawnych. Poruszanie się pomiędzy trzema poziomami zapewnią 24 schody ruchome oraz 14 wind – wszystkie opisane alfabetem Braille’a. Dodatkowo system prowadnic na podłogach wskazuje drogi m.in. do peronów, kas biletowych, wejścia/wyjścia. Na krawędziach peronowych zastosowano płyty wskaźnikowe, które ostrzegą i poinformują osoby niewidome o niebezpieczeństwie.
Przejście pod miastem
– Po uruchomieniu nowego dworca Łódź Fabryczna naturalną kontynuacją projektu jest budowa tunelu średnicowego, który oprócz znaczenia dla infrastruktury kolejowej będzie miał również do spełnienia istotne funkcje dla usprawnienia komunikacji miejskiej. Trzy stacje będą wyznaczały trasę naszego małego metra – mówiła podczas konferencji prasowej Hanna Zdanowska, prezydent Łodzi.
Tunel pod miastem będzie prowadził pod centrum w kierunku Manufaktury i finalnie zepnie nowy dworzec ze stacjami Łódź Żabieniec i Łódź Kaliska. Dzięki temu skróci się czas przejazdu pociągów przez Łódź, a mieszkańcy aglomeracji będą mogli korzystać z kolei miejskiej, która stanie się namiastką metra. W tunelu powstaną bowiem nowe stacje. Przystanek w śródmieściu zlokalizowany będzie u zbiegu al. Kościuszki i ul. Zielonej z peronem na głębokości 30 metrów pod ziemią. W tym miejscu trasę planowanej linii kolejowej przecina najważniejsza łódzka linia tramwajowa w osi północ – południe, a kilkaset metrów dalej jest ul. Piotrkowska. Kolejna stacja planowana jest w rejonie ulic Ogrodowa-Karskiego w pobliżu ogrodów przy ul. Drewnowskiej.