Bydgoszcz czeka w przyszłym roku inwestycyjny boom

Bydgoszcz jest przygotowana na sprawne wykorzystanie funduszy z obecnej perspektywy unijnej. Z przyszłorocznego budżetu miasta – ok. 2 mld zł – ponad 440 mln zł trafi na inwestycje.

Publikacja: 23.11.2016 22:00

W planach miasta jest m.in. rewaloryzacja Młyna Rothera

W planach miasta jest m.in. rewaloryzacja Młyna Rothera

Foto: 123RF

Łączne nakłady inwestycyjne miasta w 2017 r. będą blisko dwukrotnie wyższe niż w poprzednich latach. Lwią część pochłoną przebudowy infrastruktury drogowo-komunikacyjnej. Na modernizację ul. Grunwaldzkiej trafi w przyszłym roku 75 mln zł, co jest niemal połową wartości całego projektu. Budowa drugiego etapu Trasy Uniwersyteckiej oznacza w przyszłym roku wydatek 29,5 mln zł, gdy cały projekt szacowany jest na 50 mln zł.

Ruszą także prace przy poszerzeniu ul. Kujawskiej o drugą jezdnię i torowisko tramwajowe. Cały projekt kosztuje 277 mln zł, a w 2017 roku na to zadanie miasto skieruje ponad 40 mln zł. Po nowych torach kursować będzie 18 niskopodłogowych tramwajów, na które już trwa przetarg. Miasto przygotowuje się też do wzniesienia mostu drogowego i tramwajowego łączącego ul. Toruńska z ul. Fordońską. Za całość Bydgoszcz zapłaci 80 mln zł, a w przyszłym roku miasto wyda nań 1,4 mln zł.

Nowe projekty zrealizują także spółki komunalne. W nowej perspektywie unijnej MWiK zainwestuje w sieć wodociągową i kanalizacyjną 250 mln zł. MZK zakupi nowe autobusy, zaś KPEC przebuduje i zmodernizuje sieć ciepłowniczą. W 2017 roku trzy wymienione spółki miejskie wydadzą łącznie ponad 111 mln zł.

– Sytuacja finansowa miasta pozwala na bezpieczne prowadzenie wielu dużych inwestycji jednocześnie – uspokaja prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski.

Tak duży wydatków wzrost to efekt rozpoczynania inwestycji współfinansowanych z nowej perspektywy unijnej. W roku 2018 ich planowana wartość wyniesie – zgodnie z projektem Wieloletniej Prognozy Finansowej (WPF) dla Bydgoszczy – aż 627 mln zł. – Na ten moment przygotowaliśmy się od kilku lat, budując systematycznie nadwyżkę operacyjną w budżecie – tłumaczy prezydent Bruski.

Miasto regularnie co rok wypracowuje nadwyżkę budżetową. W 2010 roku było to 11 mln zł, zaś w tym roku nadwyżka sięgnie 136 mln zł. Prezydent porównuje, że w 2010 roku miasto potrzebowało 61 lat, aby spłacić zadłużenie z wyniku operacyjnego. Dzięki konsekwentnej polityce wypracowywania nadwyżki, w 2017 roku czas spłaty długu z wyniku operacyjnego zmaleje do ośmiu lat, zaś zgodnie z WPF w 2023 roku zostanie skrócony do niecałych sześciu lat. – Agencje ratingowe uważają ten poziom za bezpieczny – podkreśla prezydent. Wartość wskaźnika obsługi zadłużenia na rok 2017 wynosi 3,5 proc. przy dozwolonym limicie 9,7 proc., zatem finanse miasta są w dobrym stanie. W marcu tego roku agencja ratingowa Fitch podniosła ocenę miasta z BBB do BBB+ i oceniła perspektywę finansową Bydgoszczy jako stabilną. Miasto planuje, że w 2017 roku nadwyżka budżetowa przekroczy 146 mln zł

– Dzięki temu możemy przystąpić do realizacji dużych inwestycji bez obciążania budżetu kolejnymi kredytami. Wśród priorytetów dla Bydgoszczy są inwestycje w rozwiązania komunikacyjne oraz rewitalizacja kilku cennych zabytków i ich adaptacja do nowych funkcji – wymienia prezydent Bydgoszczy.

Miasto nie zapomina o przestrzeni publicznej i potrzebach kulturalnych. W przyszłym roku przeznaczy 10 mln zł na rewitalizację Młyna Rothera. Łączne nakłady na ten cel sięgną 59 mln zł i ta inwestycja pozwoli zakończyć proces rewitalizacji Wyspy Młyńskiej.

Bydgoszcz planuje także ukończenie budowy nowej szkoły podstawowej z oddziałami przedszkolnymi w największej dzielnicy miasta – Fordonie. Obok tych dwóch placówek wznoszona jest hala sportowa i boisko. Koszt całości zamknie się sumą ponad 44 mln zł, z których w przyszłym roku wydane zostanie blisko 18 mln zł. Bydgoszcz planuje również zakończenie prac przy budowie kolejnej wizytówki miasta: krytego lodowiska.

Łączne nakłady inwestycyjne miasta w 2017 r. będą blisko dwukrotnie wyższe niż w poprzednich latach. Lwią część pochłoną przebudowy infrastruktury drogowo-komunikacyjnej. Na modernizację ul. Grunwaldzkiej trafi w przyszłym roku 75 mln zł, co jest niemal połową wartości całego projektu. Budowa drugiego etapu Trasy Uniwersyteckiej oznacza w przyszłym roku wydatek 29,5 mln zł, gdy cały projekt szacowany jest na 50 mln zł.

Ruszą także prace przy poszerzeniu ul. Kujawskiej o drugą jezdnię i torowisko tramwajowe. Cały projekt kosztuje 277 mln zł, a w 2017 roku na to zadanie miasto skieruje ponad 40 mln zł. Po nowych torach kursować będzie 18 niskopodłogowych tramwajów, na które już trwa przetarg. Miasto przygotowuje się też do wzniesienia mostu drogowego i tramwajowego łączącego ul. Toruńska z ul. Fordońską. Za całość Bydgoszcz zapłaci 80 mln zł, a w przyszłym roku miasto wyda nań 1,4 mln zł.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Materiał Promocyjny
Mapa drogowa do neutralności klimatycznej
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej
Archiwum
Innowacje wkraczają na miejskie przejścia dla pieszych