Łączne nakłady inwestycyjne miasta w 2017 r. będą blisko dwukrotnie wyższe niż w poprzednich latach. Lwią część pochłoną przebudowy infrastruktury drogowo-komunikacyjnej. Na modernizację ul. Grunwaldzkiej trafi w przyszłym roku 75 mln zł, co jest niemal połową wartości całego projektu. Budowa drugiego etapu Trasy Uniwersyteckiej oznacza w przyszłym roku wydatek 29,5 mln zł, gdy cały projekt szacowany jest na 50 mln zł.
Ruszą także prace przy poszerzeniu ul. Kujawskiej o drugą jezdnię i torowisko tramwajowe. Cały projekt kosztuje 277 mln zł, a w 2017 roku na to zadanie miasto skieruje ponad 40 mln zł. Po nowych torach kursować będzie 18 niskopodłogowych tramwajów, na które już trwa przetarg. Miasto przygotowuje się też do wzniesienia mostu drogowego i tramwajowego łączącego ul. Toruńska z ul. Fordońską. Za całość Bydgoszcz zapłaci 80 mln zł, a w przyszłym roku miasto wyda nań 1,4 mln zł.
Nowe projekty zrealizują także spółki komunalne. W nowej perspektywie unijnej MWiK zainwestuje w sieć wodociągową i kanalizacyjną 250 mln zł. MZK zakupi nowe autobusy, zaś KPEC przebuduje i zmodernizuje sieć ciepłowniczą. W 2017 roku trzy wymienione spółki miejskie wydadzą łącznie ponad 111 mln zł.
– Sytuacja finansowa miasta pozwala na bezpieczne prowadzenie wielu dużych inwestycji jednocześnie – uspokaja prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski.
Tak duży wydatków wzrost to efekt rozpoczynania inwestycji współfinansowanych z nowej perspektywy unijnej. W roku 2018 ich planowana wartość wyniesie – zgodnie z projektem Wieloletniej Prognozy Finansowej (WPF) dla Bydgoszczy – aż 627 mln zł. – Na ten moment przygotowaliśmy się od kilku lat, budując systematycznie nadwyżkę operacyjną w budżecie – tłumaczy prezydent Bruski.