To kolejny kanał komunikacji mieszkańców z ratuszem. Poza tym do ich dyspozycji od trzech lat jest infolinia czy profile urzędu na portalach internetowych. Nowa aplikacja pod nazwą CiTTy została uruchomiona miesiąc temu. – Dzięki niej białostoczanie mogą w łatwy, przystępny i wolny od formalności sposób przekazywać nam swoje uwagi dotyczące miasta i dzięki której szybko dostaną odpowiedź lub informację o tym, że zajęliśmy się ich zgłoszeniem. Zależało nam na takiej dwustronnej, płynnej wymianie informacji – mówi Urszula Mirończuk, rzecznik białostockiego ratusza.
Aplikacja CiTTy dostępna jest z poziomu przeglądarki internetowej oraz w postaci aplikacji mobilnej. Przy jej pomocy białostoczanie mogą w prosty sposób zgłaszać do urzędu takie sprawy, jak np. np. powalone drzewo, nielegalne graffiti czy niezabezpieczone sople lodu na fasadzie budynku. Jak to praktycznie działa? – Po wejściu na stronę aplikacji wystarczy kliknąć w przycisk „Dodaj zgłoszenie”, a następnie podać adres, wybrać z listy jego rodzaj i dodać krótki opis. Dzięki temu zgłoszenia są pod ścisłą kontrolą, łatwiej jest przyporządkować je do odpowiednich jednostek urzędu miasta, a także mają one z góry ustalony przebieg, co znacznie przyspiesza rozwiązywanie zgłoszonych problemów – tłumaczy Justyna Nowacka-Dzienis, dyrektor białostockiego oddziału firmy Transition Technologies.
To ta firma przygotowała tę aplikację na potrzeby miasta. – Za jej przygotowanie zapłaciliśmy 100 zł plus VAT. Aplikacja powstała jako efekt współpracy z firmą, której biuro regionalne ma swoją siedzibę w naszym mieście. Dzięki temu młodzi białostoccy programiści mogli nauczyć się przygotowania w praktyce tego typu platform, a miasto zyskało użyteczne narzędzie – tłumaczy Mirończuk.
Przez nieco ponad miesiąc urzędnicy odebrali pół tysiąca zgłoszeń. Najczęściej dotyczyły one uszkodzonej nawierzchni drogi czy chodnika, awarii sygnalizacji świetlnej lub ulicznej, zmiany w organizacji ruchu, źle zaparkowanych samochodów, uwag dotyczących komunikacji miejskiej. – Zgłoszenia w godzinach pracy urzędu odbierają pracownicy Centrum Obsługi Teleinformatycznej, a później i w weekendy dyżurni Straży Miejskiej – tłumaczy rzecznik prezydenta Białegostoku. Zgłoszenia, po wstępnej weryfikacji kierowane są do biur i departamentów merytorycznych odpowiedzialnych za realizację konkretnych zgłoszeń.
Aplikacja CiTTY będzie rozbudowywana w miarę potrzeb. Już jest dostosowana do potrzeb osób niewidomych, niedowidzących, niepełnosprawnych ruchowo oraz niesłyszących. Została stworzona także z myślą o seniorach i osobach, które nie są biegłe w obsłudze komputera i internetu.