Reklama
Rozwiń

Walka o tytuł Miasta Filmu

Film jest naturalnym wyborem – mówi Hanna Zdanowska, prezydent Łodzi, która w połowie października bieżącego roku ogłosiła decyzję w tej sprawie.

Publikacja: 01.11.2016 22:00

W Łodzi zmarły niedawno Andrzej Wajda kręcił swój ostatni film „Powidoki”.

W Łodzi zmarły niedawno Andrzej Wajda kręcił swój ostatni film „Powidoki”.

Foto: Rzeczpospolita/Marian Zubrzycki

– Uzyskanie tytułu pozwoli nam nie tylko jeszcze lepiej dbać o dziedzictwo Łodzi filmowej, ale przede wszystkim rozwijać nowe i obecne inicjatywy i projekty, nawiązywać współpracę międzynarodową na większą skalę, wymieniać się wiedzą i doświadczeniami – wskazywała.

Sieć Miast Kreatywnych UNESCO powstała w 2004 roku, aby promować kreatywność jako czynnik kluczowy dla zrównoważonego rozwoju miast. Obecnie tworzy ją 116 ośrodków z 54 krajów, wyróżnionych tytułem w jednej z siedmiu dziedzin: rzemiosła artystycznego i sztuki ludowej, sztuki mediów, filmu, wzornictwa, gastronomii, literatury lub muzyki.

Jak podkreślają łódzcy urzędnicy, miasta działające w sieci UNESCO wskazują na liczne korzyści wynikające z członkostwa: poszerzenie kompetencji kadr kreatywnych, wzmocnienie innowacyjności dzięki transferowi wiedzy i technologii, zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej czy rozwój turystyki, związanej z festiwalami, muzeami, przedsięwzięciami artystycznymi, ciekawą architekturą czy znanymi lokacjami filmowymi. Poza tym tytuł miasta kreatywnego UNESCO to także liczne okazje do promocji na zagranicznych rynkach, a także możliwość bezterminowego posługiwania się rozpoznawalnym na całym świecie logotypem organizacji.

– Łódź jest miastem filmowym. Niczego specjalnego nie musi tworzyć. Mamy szkołę, którą skończyło wielu znanych aktorów i twórców. W naszym mieście działa Narodowe Centrum Kultury Filmowej, u nas powstają głośne filmy, choćby „Powidoki” ostatnie dzieło niedawno zmarłego mistrza Andrzeja Wajdy, które jest polskim kandydatem do Oscara – wylicza Marcin Masłowski, rzecznik ratusza. Przygotowanie aplikacji władze Łodzi powierzyły Narodowemu Centrum Kultury Filmowej. Łódź musi wykazać w niej m.in. funkcjonowanie zaplecza infrastrukturalnego związanego z filmem, działalność szkoły filmowej, archiwów, muzeów i innych instytucji kultywujących kulturę filmową, a także udokumentować doświadczenie w dziedzinie organizacji festiwali filmowych, produkcji czy upowszechniania filmów i wiedzy o kinie.

– Nie będzie z tym problemu. Możemy pochwalić się nie tylko imponującym dorobkiem, ale też prawdziwie multidyscyplinarnym sektorem filmowym, począwszy od edukacji na wszystkich szczeblach, poprzez produkcję i postprodukcję, po dystrybucję i upowszechnianie dorobku filmowego – podkreśla prezydent Zdanowska.

Rafał Syska, dyrektor NCKF tłumaczy, że nad wnioskiem trzeba pracować kolektywnie, bo a aplikacja, a przede wszystkim zawarty w niej plan działań na pierwsze cztery lata członkostwa w sieci, musi być wspólnym dziełem wszystkich zainteresowanych podmiotów publicznych, prywatnych i reprezentujących lokalną społeczność. Na razie nie wiadomo, z jakimi kosztami będzie wiązać się przygotowanie do walki o ten prestiżowy tytuł. – Na pewno będą, bo musimy przygotować różnego rodzaju materiały promocyjne, zorganizować spotkania z przedstawicielami miast, które już reprezentują tę sieć – mówi Katarzyna Bieńkiewicz z EC1 Łódź. W tej chwili opracowywany jest harmonogram działań i budżet procesu aplikacyjnego. Zajmie to ok. 2-3 tygodni.

Na razie nie wiadomo, kiedy rozpocznie się kolejny nabór miast ubiegających się o te prestiżowe tytułu UNESCO. Wstępnie mówi się o wiośnie 2017 roku, a same tytuły mają być przyznawane już jesienią.

Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Materiał Promocyjny
Jak przez ćwierć wieku zmieniał się rynek leasingu
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Materiał Promocyjny
5G – przepis na rozwój twojej firmy i miejscowości
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej
Materiał Promocyjny
Nowości dla przedsiębiorców w aplikacji PeoPay