Lublin stawia na kreatywnych

Rośnie liczba firm działających w przemyśle kreatywnym. Miasto chce wspomóc ich rozwój.

Publikacja: 13.10.2016 23:00

– Sektor kreatywny jest znaczącym elementem strategii rozwoju przedsiębiorczości w Lublinie. Po przemyśle, usługach, start-upach jest czwartym sektorem, który chcemy wspierać – mówi Mariusz Sagan, dyrektor Wydziału Strategii i Obsługi Inwestorów Urzędu Miasta Lublin.

Przemysł kreatywny jest bardzo rozproszony. Obejmuje różne formy działalności: od designu, przez szeroko rozumianą architekturę, po produkcję gier komputerowych i oprogramowania, branżę wydawniczą, ale także modę, czy biznes związany z kulturą.

Z danych urzędu miasta wynika, że w 2015 roku w Lublinie działo 4035 podmiotów, które można zakwalifikować do sektora przemysłu kreatywnego. Najsilniej reprezentowana jest działalność artystyczna, twórcza i kulturalna, a także związana z oprogramowaniem i tworzeniem gier komputerowych. To ponad 50 procent firm z branży.

Silnie reprezentowane jest wzornictwo i design (15, 5 procent) oraz działalność reklamowa (12 proc.). Sprzedaż detaliczna dóbr kultury stanowi 7,4 procent podmiotów, architektura 6, 7 proc., film, wideo i muzyka 3,5 proc., rynek wydawniczy 3, 2 proc., a media 1,3 proc. Udział sektorów kreatywnych w ogólnej strukturze zatrudnienia stanowi już kilkanaście procent i ciągle rośnie.

– To głównie małe firmy, manufaktury, często firmy jednoosobowe. I to jest ich wartość, że ci ludzie samo zatrudniają się, powołują do życia firmy oparte na ich pasjach – mówi Joanna Hołda, dyrektor powstałego w czerwcu 2015 roku Lubelskiego Instytutu Designu. To instytucja, która ma integrować i stymulować rozwój tego sektora.

Analiza potencjału sektorów kreatywnych w Lublinie wskazuje, że wzornictwo przemysłowe i design mogą stać się jedną z wiodących specjalizacji miasta. Paradoksalnie, bo w Lublinie, choć jest największym ośrodkiem akademickim w Polsce Wschodniej, nie ma uczelni, która kształciłaby w kierunku wzornictwo przemysłowe. Mimo to, firm z tej branży powstaje coraz więcej i odnoszą coraz większe sukcesy.

Choćby Katarzyna Cebulak która w 2010 roku wróciła po studiach do Lublina i założyła Mudo Design, produkujące nieszablone meble, Radosław Nowakowski, którego redo design studio specjalizuje się w projektowaniu przemysłowym, czy Paula Kurant, absolwenta Politechniki Lubelskiej (inżynieria materiałowa), która jeszcze na studiach w 2012 roku założyła firmę Evotec, produkującą pokrowce dla robotów przemysłowych. Dziś współpracuje m.in. z Toyotą, Zieloną Budką czy Sanden Manufacturing Poland.

W Lublinie rodzi się również coraz więcej inicjatyw związanych z tą branżą. Oprócz Lubelskiego Instytutu Designu, zawiązała się LuCreat, Fundacja Rozwoju Designu, zorganizowano już drugą edycję Lubelskich Targów Desingu Wzory.

Coraz mocniej na rynku rozpychają się producenci oprogramowania, w tym twórcy gier np. Mutated Bute, Low Poly Wolf, Pixel Frog.

Lublin ma też potencjał, aby zarabiać na kulturze. Miasto o krok przegrało z Wrocławiem w staraniach o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2016. Z roku na rok zwiększa się liczba imprez kulturalnych, koncertów i festiwali, jak choćby widowiskowy Carnaval Sztukmistrzów największy w tej części Europy festiwal sztuki nowego cyrku, który co roku gromadzi ok. 120 tys. widzów.

– Mamy doskonałe festiwale, wiele wydarzeń, ale wciąż nie potrafimy na tym zarabiać. W Lublinie nie powstało na przykład profesjonalne studio fonograficzne – przyznaje Joanna Hołda.

– To jest wyzwanie: jak doprowadzić do tego, aby obok kultury wyrósł przemysł zarabiający na kulturze – przyznaje Mariusz Sagan.

W Lublinie dopiero tworzy się ekosystem związany z  przemysłem kreatywnym. Sektor ten nie jest wciąż do końca zdefiniowany. Samorząd miasta przygotowuje już jednak rozwiązania, które mają pomóc przedstawicielom tej branży.

– Sektor kreatywny jest znaczącym elementem strategii rozwoju przedsiębiorczości w Lublinie. Po przemyśle, usługach, start-upach jest czwartym sektorem, który chcemy wspierać – mówi Mariusz Sagan, dyrektor Wydziału Strategii i Obsługi Inwestorów Urzędu Miasta Lublin.

Przemysł kreatywny jest bardzo rozproszony. Obejmuje różne formy działalności: od designu, przez szeroko rozumianą architekturę, po produkcję gier komputerowych i oprogramowania, branżę wydawniczą, ale także modę, czy biznes związany z kulturą.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej