Ursus stawia na cichą komunikację

Konsorcjum Ursus Bus wygrało przetargi na dostawę autobusów miejskich do Torunia i Warszawy. Ursus uruchomił zaś w Lublinie nową halę, gdzie zamierza montować nie tylko ciągniki, ale także autobusy miejskie. W planach jest produkcja elektrycznych samochodów dostawczych.

Publikacja: 13.10.2016 23:00

Prototyp małego samochodu dostawczego.

Prototyp małego samochodu dostawczego.

Foto: materiały prasowe

Dla miejskiego przewoźnika w Toruniu Ursus Bus, czyli wspólne przedsięwzięcie lubelskiego Ursusa i AMZ Kutno, ma wyprodukować co najmniej pięć niskopodłogowych, spalinowych autobusów City Smile. Trzy przeznaczone do przewozu 100 osób, dwa mogące pomieścić do 75 osób. Wartość kontraktu to 4,7 mln zł z możliwością jego rozszerzenia do 8 autobusów maxi i 2 midi o wartości 9,4 mln zł. Dostawy, jak informuje spółka, mają być zrealizowane jeszcze w tym roku.

Konsorcjum wygrało też przetarg na dostawę 10 elektrycznych autobusów miejskich dla Miejskiego Zakładu Autobusowego w Warszawie. Kontrakt warty jest 25 mln zł. Autobusy oprócz tradycyjnego zasilania z gniazdka mają być wyposażone w pantografy pozwalające na uzupełnienie energii z linii napowietrznej.

Lubelski Ursus coraz mocniej rozpycha na rynku autobusów miejskich, szczególnie elektrycznych i hybrydowych. Pierwsze doświadczenia spółka zdobyła cztery lata temu wygrywając przetarg na dostarczenie 38 trolejbusów dla Lublina (w konsorcjum z ukraińskim producentem trolejbusów firmą Bogdan). Pojazdy wyposażone zostały w dodatkowe baterie pozwalające na przejechanie odcinków, gdzie nie ma trakcji trolejbusowej.

Dziełem samej spółki Ursus Bus jest elektryczny autobus Ekovolt, którego najnowszy model wyposażony w pięć baterii pozwala na przejechanie około 200 km. Autorskim przedsięwzięciem jest też prototyp autobusu elektryczno-wodorowego, który na jednym ładowaniu może przejechać do 400 km. Pojazd powstał w kooperacji z firmami zagranicznymi. Silniki w piastach są produkcji niemieckiej firmy Ziehl-Abegg, a napęd wodorowy powstał w holenderskiej HyMove. Ursus City Smile Fuel Cell Electric Bus, bo taką nazwę nosi ten pojazd, zadebiutował na międzynarodowym salonie motoryzacyjnym w Hanowerze. – Wiemy, że naszym autobusem zainteresowani są odbiorcy z krajów bałkańskich i Skandynawii – mówi Jan Wielgus prezes spółki Ursus Bus.

Z analiz spółki wynika, że w ciągu 3 lat polskie miasta zamierzają, dzięki wsparciu środków unijnych kupić ponad pół tysiąca nowych autobusów elektrycznych. Ursus Bus zamierza powalczyć o te zamówienia. Celuje też w rynek zagranicznych. Ze swoją ofertą chce wystartować w przetargach organizowanych w Szwecji, Anglii, Izraelu i Czechach.

Spółka niszę widzi także w cichej logistyce miejskiej, czyli rynku ekologicznych pojazdów dostawczych, które mogą kursować w centrach miast, kurortach, gdzie hałas jest niepożądany. W połowie września Ursus zaprezentował swój najnowszy pomysł. To prototyp małego samochodu dostawczego spełniającego warunki homologacji L7e, czyli o masie nie przekraczającej 600 kg. Zasięg pojazdu po 6 godzinnym ładowaniu to 140 km.

Karol Zarajczyk prezes Ursusa zapowiada, że docelowo w Lublinie miałby być produkowany w pełni elektryczny samochód dostawczy o ładowności do 3,5 tony. – W nawiązaniu do produkowanych niegdyś w Lublinie przez Fabrykę Samochodów Ciężarowych Żuków lub Lublinów – mówi Karol Zarajczyk.

To może być oferta dla firm transportowych, służb komunalnych, małej logistyki. Pieniądze na rozwój tego projektu spółka chce pozyskać z funduszy europejskich z programu sektorowego INNOMOTO.

Przygotowując się do ekspansji, 19 września w Lublinie Ursus kosztem 6,5 mln zł uruchomił nową halę produkcyjną o powierzchni 23 tys. m/kw. Mają być w niej montowane m.in. pojazdy elektryczne, wojskowe, autobusy. Dziś zakład w Lublinie zatrudnia już ponad 350 osób.

Dla miejskiego przewoźnika w Toruniu Ursus Bus, czyli wspólne przedsięwzięcie lubelskiego Ursusa i AMZ Kutno, ma wyprodukować co najmniej pięć niskopodłogowych, spalinowych autobusów City Smile. Trzy przeznaczone do przewozu 100 osób, dwa mogące pomieścić do 75 osób. Wartość kontraktu to 4,7 mln zł z możliwością jego rozszerzenia do 8 autobusów maxi i 2 midi o wartości 9,4 mln zł. Dostawy, jak informuje spółka, mają być zrealizowane jeszcze w tym roku.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej