Dla miejskiego przewoźnika w Toruniu Ursus Bus, czyli wspólne przedsięwzięcie lubelskiego Ursusa i AMZ Kutno, ma wyprodukować co najmniej pięć niskopodłogowych, spalinowych autobusów City Smile. Trzy przeznaczone do przewozu 100 osób, dwa mogące pomieścić do 75 osób. Wartość kontraktu to 4,7 mln zł z możliwością jego rozszerzenia do 8 autobusów maxi i 2 midi o wartości 9,4 mln zł. Dostawy, jak informuje spółka, mają być zrealizowane jeszcze w tym roku.
Konsorcjum wygrało też przetarg na dostawę 10 elektrycznych autobusów miejskich dla Miejskiego Zakładu Autobusowego w Warszawie. Kontrakt warty jest 25 mln zł. Autobusy oprócz tradycyjnego zasilania z gniazdka mają być wyposażone w pantografy pozwalające na uzupełnienie energii z linii napowietrznej.
Lubelski Ursus coraz mocniej rozpycha na rynku autobusów miejskich, szczególnie elektrycznych i hybrydowych. Pierwsze doświadczenia spółka zdobyła cztery lata temu wygrywając przetarg na dostarczenie 38 trolejbusów dla Lublina (w konsorcjum z ukraińskim producentem trolejbusów firmą Bogdan). Pojazdy wyposażone zostały w dodatkowe baterie pozwalające na przejechanie odcinków, gdzie nie ma trakcji trolejbusowej.
Dziełem samej spółki Ursus Bus jest elektryczny autobus Ekovolt, którego najnowszy model wyposażony w pięć baterii pozwala na przejechanie około 200 km. Autorskim przedsięwzięciem jest też prototyp autobusu elektryczno-wodorowego, który na jednym ładowaniu może przejechać do 400 km. Pojazd powstał w kooperacji z firmami zagranicznymi. Silniki w piastach są produkcji niemieckiej firmy Ziehl-Abegg, a napęd wodorowy powstał w holenderskiej HyMove. Ursus City Smile Fuel Cell Electric Bus, bo taką nazwę nosi ten pojazd, zadebiutował na międzynarodowym salonie motoryzacyjnym w Hanowerze. – Wiemy, że naszym autobusem zainteresowani są odbiorcy z krajów bałkańskich i Skandynawii – mówi Jan Wielgus prezes spółki Ursus Bus.
Z analiz spółki wynika, że w ciągu 3 lat polskie miasta zamierzają, dzięki wsparciu środków unijnych kupić ponad pół tysiąca nowych autobusów elektrycznych. Ursus Bus zamierza powalczyć o te zamówienia. Celuje też w rynek zagranicznych. Ze swoją ofertą chce wystartować w przetargach organizowanych w Szwecji, Anglii, Izraelu i Czechach.