Wehikuły sprzed wielu lat

W Szczecinie jest jedno z największych w Polsce muzeów o profilu technicznym. Są w nim dawne pojazdy na dwóch i czterech kołach, a nawet na gąsienicach.

Publikacja: 22.09.2016 22:00

Unikalnymi eksponatami szczecińskiego muzeum są prototypy fiata 126 p: m.in. lekki pojazd terenowy w

Unikalnymi eksponatami szczecińskiego muzeum są prototypy fiata 126 p: m.in. lekki pojazd terenowy w wersji wojskowej, sześciokołowa amfibia z napędem na cztery koła.

Foto: muzeum techniki i komunikacji

Muzeum Techniki i Komunikacji- Zajezdnia Sztuki w Szczecinie mieści się we wpisanej do rejestru zabytków zajezdni tramwajowej Niemierzyn. Ostatni kursowy tramwaj wyjechał z niej w 2004 roku. Dwa lata później utworzono muzeum, a w 2010 roku otworzono je dla publiczności. Dziś można w nim oglądać pojazdy, jakie kiedyś regularnie jeździły ulicami polskich miast.

Nie tylko zabytki na kołach

W zbiorach muzeum są pojazdy wyprodukowane przez szczeciński przemysł motoryzacyjny.

– Przed wojną budowano tu samochody marki Stoewer oraz jednoślady alba i teco. Natomiast założona po wojnie Szczecińska Fabryka Motocykli, późniejsze Polmo, produkowała słynne junaki – opowiada Jacek Ogrodniczak z Muzeum Techniki i Komunikacji i dodaje, że każdy chętny może posiedzieć na muzealnym junaku (ma zrobioną specjalną podstawkę zapewniającą stabilność).

W muzeum zobaczymy jednak nie tylko pojazdy rodem ze Szczecina. Są tu także przedwojenne polskie jednoślady produkowane w innych fabrykach, m.in. sokoły i tornedo, oraz te z czasów PRL, m.in. wueski, komary, czy romety.

Miłośnicy czterech kółek również znajdą tu coś dla siebie – klasyczne auta PRL, m.in. syrenę, warszawę, fiata, żuka i stara. Na wystawie czekają samochody, jakimi niegdyś jeździli cywile oraz te, które woziły służby mundurowe – wojsko, milicję, czy straż pożarną.

Szczególne miejsce w muzeum zajmuje historia szczecińskiej komunikacji miejskiej. Stoją tu trzy autobusy i siedem tramwajów, które kiedyś woziły mieszkańców tego regionu (wyjątkiem jest jeden z autobusów). Do wszystkich można wsiadać, a w jednym tramwaju oglądać filmy dokumentalne z początku XX wieku.

Wyjątkowo ciekawymi i unikalnymi eksponatami są polskie prototypy, m.in. wszędołaz (prototyp fiata 126p na gąsienicach – powstał tylko jeden egzemplarz), lekki pojazd terenowy (mały fiat w wersji wojskowej, sześciokołowa amfibia z napędem na cztery koła), beskid (następca fiata 126p, znacznie większy i wygodniejszy od malucha).

Oprócz prototypów na szczególną uwagę zasługują lekki motocykl alba z 1919 roku wyprodukowany w Szczecinie oraz motocykl sokół 1000 z 1938 roku zachowany w bardzo dobrym stanie, co jest dziś rzadkością.

W kolekcji znajdują się także stare zbiory techniczne nie będące pojazdami. Są to m.in. sprzęt gospodarstwa domowego, sprzęt elektroniczny, fotografie, dokumenty archiwalne, książki i prasa techniczna.

Trochę nowoczesnej techniki

W zajezdni jest miejsce także na technologie z XXI wieku. Odwiedzając ją, można bezpłatnie wypożyczyć tablet z przewodnikiem multimedialnym po muzeum. Przewodnik ten można także ściągnąć na swój smartfon.

– Przy kilkudziesięciu pojazdach mamy urządzenia do odtwarzania dźwięku. Po naciśnięciu guzika słychać warkot motoru danego pojazdu. Są też trzy konsole z zabawami edukacyjnymi dla dzieci. A w kabinie zabytkowego tramwaju z lat 70-tych XX wieku mamy symulator jazdy tramwajem. Jest to specjalnie dla nas napisany program. – mówi Jacek Ogrodniczak.

Placówka cieszy się zainteresowaniem osób w każdym wieku. W ciągu roku szkolnego przyjeżdżają głównie dzieci i młodzież ze Szczecina i okolic. W wakacje – reszta Polski i zagranica. Rocznie jest to ponad 50 tys. osób.

Dla wycieczek szkolnych oferowane są lekcje muzealne. Zajęcia takie dostosowane są do wieku uczestników – od przedszkolaków po studentów. Dostępne są m.in. zajęcia praktyczne w muzealnym warsztacie, podczas których mechanicy pokazują różnice w konstrukcji między samochodami i motocyklami z lat 60-tych i 70-tych a dzisiejszymi.

Muzeum jest czynne we wtorki od 10:00 do 15:00, w środy, czwartki i niedziele od 10:00 do 16:00 a w piątki i soboty od 10:00 do 18:00. W poniedziałki jest zamknięte.

Ceny biletów: normalny 10 zł, ulgowy – 5 zł, rodzinny 24 zł, grupowy 5 zł. We wtorki wstęp jest bezpłatny.

Muzeum Techniki i Komunikacji- Zajezdnia Sztuki w Szczecinie mieści się we wpisanej do rejestru zabytków zajezdni tramwajowej Niemierzyn. Ostatni kursowy tramwaj wyjechał z niej w 2004 roku. Dwa lata później utworzono muzeum, a w 2010 roku otworzono je dla publiczności. Dziś można w nim oglądać pojazdy, jakie kiedyś regularnie jeździły ulicami polskich miast.

Nie tylko zabytki na kołach

Pozostało 90% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej