Kolej przeznaczyła już na usprawnienie połączeń towarowych na terenie Górnego Śląska ponad 2,5 mld zł. Natomiast w najbliższych latach zaplanowano w województwie inwestycje za nawet 9 mld zł. Planuje się, że w regionie modernizacją objętych zostanie ok. 600 km torów.
– Obecna perspektywa szczególnie ukierunkowana jest na przewozy towarowe. Na Śląsku inwestycje usprawnią przewóz ładunków m.in. na trasie od Gliwic przez Bytom i Mysłowice do Oświęcimia. A modernizacja trasy Chybie – Rybnik – Turze, warta ok. 0,5 mld zł, ułatwi kolejowe przewozy m.in. na obszarze Rybnickiego Okręgu Węglowego – zapowiada Ireneusz Merchel, prezes zarządzającej infrastrukturą spółki PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK).
Pojadą szybciej
Tylko w ubiegłym roku w regionie wydano na remonty ponad 90 km torów ok. 100 mln zł. W roku 2016 na modernizację przeszło 80 km linii przeznaczone jest 104,5 mln zł. Do połowy grudnia kolej ma sfinalizować na Górnym Śląsku 13 inwestycji polepszających warunki przewozowe. PLK deklaruje, że w tej perspektywie finansowej stan techniczny linii towarowych ma się znacznie poprawić.
M.in. dlatego, że program dla tras śląskich został stworzony we współpracy z przewoźnikami. – Efektem będzie przywrócenie do ruchu wyłączonych torów, zwiększenie przepustowości ważnych ciągów towarowych, zapewnienie sprawniejszego wyjazdu pociągów, lepsza obsługa oraz podwyższony poziom bezpieczeństwa – mówi Merchel.
W najbliższych miesiącach zostanie zwiększona przepustowość na 14 stacjach, m.in. w Mysłowicach, Chełmie Śląskim, Bierawie, Gliwicach Łabędy, Leszczynach, Chorzowie Starym i Tarnowskich Górach. Przyspieszy to wyjazdy pociągów z węglem. Zaplanowano wymianę 30 rozjazdów i modernizację 21 przejazdów kolejowo-drogowych. Przewidywana jest ponadto rewitalizacja 42 mostów, wiaduktów i przepustów, co umożliwi bardziej płynną jazdę pociągów, a także przywrócenie ruchu na zamkniętym torze linii Zabrze Makoszowy – Leszczyny.