Lubelskie: 5 mld zł na inwestycje drogowe

Ponad 5 mld zł będą kosztowały najważniejsze nowe inwestycje drogowe i kolejowe.

Publikacja: 11.08.2016 23:00

Budowa zachodniej obwodnicy Lublina bedzie kosztowała łącznie 620 milionów złotych

Budowa zachodniej obwodnicy Lublina bedzie kosztowała łącznie 620 milionów złotych

Foto: Fotorzepa/Robert Horbaczewski

Dokończenie budowy zachodniej obwodnicy Lublina, przebudowa prawie 100 km dróg wojewódzkich, 347 km dróg gminnych i powiatowych oraz modernizacja linii kolejowej do Warszawy – to najważniejsze inwestycje transportowe w województwie lubelskim.

Lublin ma już obwodnicę wschodnią i północną połączoną nowym 40-kilometrowym odcinkiem drogi ekspresowej S17 w stronę Warszawy. Do końca roku ma zakończyć się budowa obwodnicy zachodniej. To licząca 9,8 km droga ekspresowa, która wyprowadzi ruch tranzytowy z zatłoczonych Alei Kraśnickich i znacznie skróci czas przejazdu przez Lublin pojazdów jadących z Warszawy czy Białegostoku w kierunku Rzeszowa.

Obwodnica zachodnia (jej koszt to ok. 620 mln zł) łączy się z nowobudowaną drogą ekspresową S19 do Rzeszowa. To ma być fragment międzynarodowej trasy Via Carpathia z Litwy przez Polskę do Grecji. 157-kilometrowy odcinek trasy od Lublina do Rzeszowa ma powstać do 2023 roku.

Do końca przyszłego roku, dzięki prawie 351 mln zł z Regionalnego Programu Operacyjnego, przebudowane zostaną cztery odcinki dróg wojewódzkich o łącznej długości 63 km. Zmodernizowany zostanie 17-km odcinek bardzo ruchliwej drogi nr 835 łączącej Lubelskie z Podkarpaciem między Piotrkowem a Wysokim, a także ponad 14-km odcinek drogi nr 814 między Radzyniem Podlaskim a Żminne. Ze środków RPO przebudowane zostaną także dwa odcinki, łącznie 14,5 km drogi 846 Małochwiej Duży – Teratyn, a także 17 km drogi 829 Łucka – Łęczna – Biskupice.

Kolejne 30 mln zł pochodzić będzie z budżetu województwa. Z tych środków zrealizowane zostaną przynajmniej 22 inwestycje, które obejmą 31 km dróg wojewódzkich oraz dwa mosty. Co najmniej, bo jeśli na przetargach pojawią się oszczędności, zarząd województwa rozdysponuje pieniądze na nowe inwestycje drogowe.

Lokalna odnowa

Ponad 128 mln zł dotacji otrzymają samorządy województwa lubelskiego na budowę i modernizację dróg lokalnych z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020. Umożliwi to zmodernizowanie blisko 347 km dróg powiatowych i gminnych, często bardzo zniszczonych.

Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego najwięcej umów podpisał z jednostkami samorządów w powiatach: chełmskim (18), bialskim (14), kraśnickim (11) i włodawskim (10). W większości dotyczy to przebudowy istniejących dróg. Z programu skorzystają najmniejsi – inwestycje będą realizowane na terenach wiejskich i w miastach do 5 tys. mieszkańców. – Realizacja tych inwestycji poprawi 116 tys. mieszkańców naszego województwa warunki dojazdu do pracy i miejsca zamieszkania, do obiektów użyteczności publicznej, remiz, szkół, do odległych peryferyjnych obszarów gmin – mówi Sławomir Sosnowski, marszałek województwa lubelskiego.

Sławomir Sosnowski wyjaśnia, że pieniądze z PROW mają wyrównać poziom rozwoju infrastruktury drogowej gmin. Kryteria były tak skonstruowane, aby skorzystały gminy najbiedniejsze, o najwyższym bezrobociu o słabiej infrastrukturze drogowej.

Przy ocenie wniosków brano pod uwagę: dochód na mieszkańca w gminie, wysokość bezrobocia w powiecie, dostęp do budynków użyteczności publicznej, zwiększenie dostępu do atrakcji turystycznych. Punkty przyznawano też m.in. za bliskość dużych gospodarstw, zakładów przetwórstwa spożywczego i grup producenckich. Zainteresowanie programem było duże – w trakcie naboru wpłynęło 459 wniosków na kwotę 350 mln zł.

Rewolucja na torach

Jest już niemal pewne, że w przyszłym roku ruszy oczekiwana od wielu lat modernizacja linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk na odcinku Warszawa – Otwock – Dęblin – Lublin. Inwestycja warta jest 4,2 mld zł (2,9 mld to wsparcie unijne).

W ramach tych prac PKP Polskie Linie Kolejowe zmodernizują 150 km linii kolejowej (w tym budowa drugiego toru na odcinku Otwock-Pilawa), sieć trakcyjną, urządzenia sterowania ruchem oraz wymienią rozjazdy, dzięki czemu wzrośnie szybkość, standard i bezpieczeństwo podróży.

Po modernizacji pociągi pasażerskie mają jeździć z prędkością 160 km/h, a planowany czas przejazdu najszybszym pociągiem na trasie Warszawa – Lublin skróci się do 90 minut (dziś to średnio 2,5 godz.). Zwiększy się także komfort podróży pasażerów. Wszystkie przystanki i stacje na modernizowanym odcinku wyposażone będą w wiaty, ławki, nowe oświetlenie i system informacji pasażerskiej oraz zostaną dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i podróżnych z ciężkim bagażem. W Lublinie powstanie dodatkowy przystanek „Lublin Zachód”.

Dla zapewnienia bezpieczeństwa i usprawnienia ruchu powstaną 2 nowe wiadukty kolejowe oraz 12 przejść dla pieszych pod torami i przepusty do migracji dzikich zwierząt. Zmiany odczują także kierowcy, gdyż poprawi się stan przejazdów kolejowo-drogowych. Pracami remontowymi zostanie objęty również ponad 50-km odcinek linii objazdowej nr 30 na trasie Łuków – Parczew. Prace mają zakończyć się do 2020 roku.

Dokończenie budowy zachodniej obwodnicy Lublina, przebudowa prawie 100 km dróg wojewódzkich, 347 km dróg gminnych i powiatowych oraz modernizacja linii kolejowej do Warszawy – to najważniejsze inwestycje transportowe w województwie lubelskim.

Lublin ma już obwodnicę wschodnią i północną połączoną nowym 40-kilometrowym odcinkiem drogi ekspresowej S17 w stronę Warszawy. Do końca roku ma zakończyć się budowa obwodnicy zachodniej. To licząca 9,8 km droga ekspresowa, która wyprowadzi ruch tranzytowy z zatłoczonych Alei Kraśnickich i znacznie skróci czas przejazdu przez Lublin pojazdów jadących z Warszawy czy Białegostoku w kierunku Rzeszowa.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej