Autobus miejski o obniżonym poziomie drgań i hałasu, dwuwymiarowa pikselowa kamera promieniowania X, klej z popiołu lotnego – to tylko niektóre z projektów opracowanych przez naukowców z Akademii Górniczo-Hutniczej dla znanych firm.
Kilka tygodni temu w Skawinie pod Krakowem otworzony został innowacyjny zakład produkcji chemii budowlanej i betonu architektonicznego, który cement, zaprawy i klej wytwarza na bazie popiołów pochodzących ze spalania węgli w złożu fluidalnym. Ekologiczną technologię dla spółki GRC Technologie opracowali naukowcy z Wydziału Inżynierii Materiałowej i Ceramiki w Katedrze Technologii Materiałów Budowlanych AGH projektu INITECH AGH w ramach dofinansowania badań ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
– W naszej ofercie pojawi się też betonowe „drewno” o bardzo wysokiej wytrzymałości – dodaje Agnieszka Danowska-Ździebło z GRC Technologie. Firma jest w stanie wyprodukować praktycznie każdy produkt realizujący gust i pomysł najbardziej wyrafinowanego klienta. – Także w kwestii kolorystyki-podkreśla Danowska-Ździebło. Dwa tygodnie temu betonowe ławki w kolorze piasku wyprodukowane w fabryce w Skawinie stanęły na Wawelu. Najprawdopodobniej małopolska GRC Technologie będzie również dostawcą płyt betonowych i szafek do 300 pokoi hotelu Mariott w Warszawie.
Akademia Górniczo-Hutnicza, która posiada jeden z najpotężniejszych na świecie mikroskopów elektronowych – TITAN Cubed G-2 60-300, prowadziła badania dla polskiego potentata z branży kosmetycznej – firmy Inglot z Rzeszowa. Chodziło o zbadanie specjalnej serii lakierów O2M, który miał trafić na rynek arabski. – Wyniki badań dały nam bardzo dużo cennych informacji wykorzystywanych obecnie w pracach nad udoskonalaniem produktów kosmetycznych, ich właściwości oraz technologii wytwarzania – mówi Krzysztof Grabka, senior R&D Specialist w Inglot.
Z AGH współpracuje również firma Solaris Bus, dla której Katedra Robotyki i Mechatroniki Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Robotyki stworzyła projekt nowego autobusu o obniżonym poziomie drgań i hałasu. – Zwykły autobus jest zbudowany z jednego materiału stali, my zaprojektowaliśmy konstrukcję wielowarstwową. W efekcie obniżyliśmy poziom hałasu o pięć decybeli-tłumaczy nam prof. Tadeusz Uhl, odpowiedzialny za projekt, który jest na etapie budowy prototypu. – Cały czas udoskonalamy konstrukcję -dodaje prof. Uhl. Projekt również był dofinansowany przez NCBiR w ramach programu INNOTECH – z AGH i spółką EC Engineering. AGH już wcześniej dla Solarisa stworzył specjalny system monitorowania dwuprzegubowego autobusu. – 400 czujników zbiera non stop informacje, które są przetwarzane. W efekcie tego można np. przewidzieć awarię-mówi prof. Tadeusz Uhl.