Opłacalna współpraca z nauką

GRC Technologie jest pierwszym beneficjentem Agencji Rozwoju Przemysłu Venture. Dzięki nauce wykorzystuje to, co dla innych jest kłopotem.

Publikacja: 07.08.2016 22:00

Nowy, lżejszy i cichszy autobus Solarisa, jeśli będzie miał napęd elektryczny może kosztować nawet 5

Nowy, lżejszy i cichszy autobus Solarisa, jeśli będzie miał napęd elektryczny może kosztować nawet 500 tys. euro.

Foto: materiały prasowe

Spółka GRC Technologie z podkrakowskiej Skawiny kupiła nieczynny zakład produkcji betonu komórkowego, który zmodernizowała i zbudowała w nim nowoczesną linię produkcyjną chemii budowlanej i betonu architektonicznego. Z pomocą Akademii Górnicz-Hutniczej, od której kupiła cztery licencje know-how oraz ze wsparciem finansowym Agencji Rozwoju Przemysłu Venture kilka tygodni temu otworzyła nowoczesny zakład w Skawinie pod Krakowem. Innowacyjność polega na wykorzystaniu do produkcji chemii m.in. popiołu lotnego, który do tej pory był lokowany na składowiskach i stanowił poważny problem środowiskowy, a także żużel hutniczy oraz gruz budowlany pochodzący z rozbiórek wraz z odpadami drzewnymi.

Budowlany popiół

Na czym to polega? – Spalanie w złożu fluidalnym jest bardziej ekonomiczne i proekologiczne, lecz uboczne produkty spalania, czyli po prostu popiół, mają minimalne zastosowanie i są głównie składowane na hałdach, są uciążliwym odpadem. A dotyczy to takich elektrowni jak Turoszów, Łagisza, Katowice, ELCHO w Chorzowie – tłumaczy dr inż. Marek Petri, odpowiedzialny za projekt ze strony AGH.

GRC Technologie do produkcji będzie wykorzystywać m.in. popioły lotne pochodzące z Elektrociepłowni Skawina. Bliskość elektrowni zapewni niskie koszty transportu. Powstałe materiały budowlane dzięki zastosowaniu innowacyjnej technologii mają większą wytrzymałość mechaniczną i termiczną oraz odporność na działanie czynników zewnętrznych i chemicznych. Co ważne, dzięki wykorzystaniu odpadów z elektrowni zmniejszy emisję CO2. W zakładzie docelowo znajdzie zatrudnienie ok. 60 osób. Spółka chce rocznie produkować ok. 100 tys. ton chemii budowlanej. Łączna kwota zainwestowanych środków w pierwszym etapie realizowanej inwestycji wyniosła ok. 20 mln zł, w tym 9 mln zł stanowi pożyczkę ARP Venture na uruchomienie innowacyjnej linii.

W skawińskim zakładzie produkuje się także kolorowy beton architektoniczny (od płyt, przez donice, ławki, siedziska). Zakład rozpoczął także produkcję desek z betonu imitujących drewno. – Dzięki temu, że odlew robimy na prawdziwych deskach ich struktura jest bardzo naturalna – tłumaczy nam Agnieszka Danowska-Ździebło z GRC Technologie. Zaletą takich desek jest to, że mają znacznie większą wytrzymałość, nie chłoną wilgoci, do tego mogą mieć dowolny kolor. – Produkty z betonu wykonujemy na specjalne, nawet najbardziej nietypowe, wyrafinowane zamówienie klienta – dodaje Danowska-Ździebło.

Wytrzymały lakier

Ze współpracy z naukowcami Akademii Górniczo-Hutniczej jest zadowolona znana polska firma kosmetyczna Inglot z Rzeszowa. Wydział Inżynierii Metali i Informatyki Przemysłowej AGH prowadził badania nad komponentami i gotowymi wyrobami produkowanymi przez tę firmę. Pierwszy etap współpracy naukowców z firmą kosmetyczną właśnie się zakończył. – Był to ponad roczny projekt skupiający się głównie na wykorzystaniu zaawansowanego obrazowania mikroskopowego produktów kosmetycznych, przede wszystkim lakierów do paznokci. Wyniki badań dały nam bardzo dużo cennych informacji – mówi Krzysztof Grabka, senior R&D Specialist w Inglot. To nie koniec wspólnych projektów – Inglot rozpoczął również długoterminową współpracę z AGH, IC-EM (International Centre of Electron Microscopy for Materials Science) oraz UCL (University College London, School of Pharmacy) w zakresie badań nad wpływem wybranych produktów kosmetycznych na zdrowie skóry i paznokci. – Prace nad tym projektem już zostały podjęte – dodaje Grabka.

Cichy autobus

Z pomocy krakowskich naukowców od 2013 r. korzysta Solaris Bus, dla którego AGH niedawno stworzyła autobus miejski o obniżonym poziomie drgań i hałasu oraz wcześniej, bezprzewodowy system diagnostyki pojazdu. Oba projekty były dofinansowane przez NCBiR. Są przetestowane i gotowe do wdrożenia na życzenie klienta. – Przygotowaliśmy niezbędną dokumentację do rozpoczęcia seryjnego oferowania rozwiązania klientom – przyznaje Mateusz Figaszewski, rzecznik Solarisa. Jak podkreśla, taki autobus stanowi konkurencję na rynku. – Wszyscy producenci pojazdów dla komunikacji publicznej dążą do tego, aby ich autobusy trolejbusy czy tramwaje były jak najlżejsze, a jednocześnie komfortowe, w tym pozbawione drgań i bardzo ciche – tłumaczy Figaszewski.

W ramach projektu wykonano badania autobusów z seryjnej produkcji w celu określenia elementów odpowiedzialnych za generowanie i rozprzestrzenianie się drgań i hałasu. Opracowano nowe rozwiązania techniczne w konstrukcji autobusu np. izolacji komory silnika, konstrukcji nośnej, elementów układu zawieszenia. – Następnie wykonano badania nowych materiałów i rozwiązań. Po badaniach weryfikacyjnych opracowano dokumentację konstrukcyjną i wdrożono nowe rozwiązania do produkcji seryjnej w autobusach miejskich – dodaje Figaszewski.

Ile będzie kosztować lżejszy, cichszy autobus Solarisa? – To wszystko zależy od jego specyfikacji, wyposażenia, rodzaju napędu. Np. autobus z silnikiem spalinowym to wydatek rzędu 200 tys. euro, ale już „taki sam” z napędem elektrycznym to około 450 – 500 tysięcy euro – wylicza rzecznik Solarisa.

Super kamera

Innowacyjne pomysły wypracowane na AGH kilka lat temu kupili też Japończycy z firmy Rigaku Corporation. Jest to dwuwymiarowa pikselowa kamera promieniowania X – jej jądrem jest 16 specjalizowanych układów scalonych zaprojektowanych przez zespół krakowskiego profesora Pawła Grybosia z wydziału elektrotechniki, automatyki, informatyki i inżynierii biomedycznej AGH.

Produkty firmy Rigaku, w tym opatentowana przez polskich naukowców kamera, sprzedawane są na całym świecie i wykorzystywane są m.in. do badania materiałów, kontroli jakości produktów, a także w przemyśle motoryzacyjnym, elektronicznym, farmaceutycznym, chemicznym, kryminalistyce.

Spółka GRC Technologie z podkrakowskiej Skawiny kupiła nieczynny zakład produkcji betonu komórkowego, który zmodernizowała i zbudowała w nim nowoczesną linię produkcyjną chemii budowlanej i betonu architektonicznego. Z pomocą Akademii Górnicz-Hutniczej, od której kupiła cztery licencje know-how oraz ze wsparciem finansowym Agencji Rozwoju Przemysłu Venture kilka tygodni temu otworzyła nowoczesny zakład w Skawinie pod Krakowem. Innowacyjność polega na wykorzystaniu do produkcji chemii m.in. popiołu lotnego, który do tej pory był lokowany na składowiskach i stanowił poważny problem środowiskowy, a także żużel hutniczy oraz gruz budowlany pochodzący z rozbiórek wraz z odpadami drzewnymi.

Pozostało 87% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej