W sierpniu 2012 roku grupa pasjonatów rozpoczęła akcję Polska Dolina Loary (PDL), której celem jest nagłośnienie problemów dolnośląskich zabytków, a przez to dotarcie do potencjalnych inwestorów, którzy byliby zainteresowani ich zakupem i adaptacją na cele biznesowe bądź prywatne. PDL współpracuje z OT ANR we Wrocławiu, co pozwala na dodatkową promocję zabytków wystawionych na sprzedaż przez ANR.
Głównym kanałem działania PDL jest profil na Facebooku w wersji polskiej, angielskiej i niemieckiej. Z myślą o inwestorach z kraju i z zagranicy powstał także specjalistyczny portal Residence Navigator, w którym znaleźć można m.in. informacje dotyczące nieruchomości wystawionych na sprzedaż czy aspektów prawnych.
Inwestycja w zabytek pociąga za sobą duże nakłady finansowe związane m.in. z renowacją niszczejącego obiektu. Inwestorzy mogą jednak starać się o dofinansowanie m.in. z funduszy europejskich w ramach funduszy strukturalnych, programów regionalnych, programów wspólnotowych w sektorze kultury. Możliwości dofinansowania inwestycji w zabytki jest kilka. ANR także może obniżyć cenę sprzedaży – nawet o 50 proc. Niemniej jednak należy zobowiązać się do dokonania na danym zabytku w wyznaczonym terminie nakładów w wysokości co najmniej uzyskanego obniżenia ceny. Szczegółowe informacje na ten temat są dostępne m.in. na stronie internetowej ANR.
Nieruchomości na sprzedaż
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju wydało zgodę na prowadzenie procedury sprzedaży dla następujących nieruchomości: Bobolice, Tyńczyk Legnicki, Ligota, Ligota Strupińska, Wojczyce, Pietrzyków, Strużyna, Wilkowa Wielka, Głuchów Górny, Dzikowiec, Zebrzydów, Dalborowice, Jałowiec, Stary Wielisław.
Opinia
Bartosz Witecki, pomysłodawca inicjatywy „Polska Dolina Loary”
Na Dolnym Śląsku jest 760 zabytkowych pałaców i zamków. Ponad 30 proc. jest w ruinie, a niewiele ponad 10 proc. zostało wyremontowanych. We Francji zamki położone w Dolinie Loary są jedną z największych atrakcji turystycznych. Zamki na Dolnym Śląsku też mogą stać się taką atrakcją w Polsce. Rozpoczynając akcję PDL chcieliśmy zainteresować potencjalnych inwestorów tematyką zabytków i stworzyć „trend” adaptacji zabytków na cele komercyjne. Po czterech latach działalności obserwujemy wymierne efekty prowadzonych przez nas działań. Polscy i zagraniczni inwestorzy zaczęli dostrzegać dolnośląskie pałace. Lokują w nich swoje pieniądze, otwierają biznesy i w ten sposób ratują je przed dalszą ruiną. Cieszy nas to, że sytuacja zabytkowych rezydencji na Dolnym Śląsku powoli się zmienia. Wiemy jednak, że przed nami nadal jest mnóstwo pracy, bo na nowych właścicieli czeka jeszcze dużo obiektów.