W Lublinie przybędzie trolejbusów

Ponad 130 ekologicznych pojazdów dla komunikacji miejskiej chce zakupić miasto. Na rozwój „zielonego transportu” samorząd pozyska dotacje unijne.

Publikacja: 14.07.2016 22:00

Władze miasta będą nadal rozwijać „zieloną komunikację”

Władze miasta będą nadal rozwijać „zieloną komunikację”

Foto: Dziennik Wschodni, Mac Maciej Kaczanowski

Najwięcej przybędzie trolejbusów, bo w sumie 55 sztuk. Miasto chce rozbudowywać ich sieć. – Lublin od lat stawia na transport publiczny, w szczególności na ekologiczne trolejbusy. Sukcesywnie rozbudowujemy sieć trakcji obejmując komunikacją trolejbusową kolejne dzielnice – mówi Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.

To miasto nad Bystrzycą jest jednym z trzech ośrodków w Polsce, obok Gdyni i Tychów, gdzie jeżdżą „autobusy na szelkach”.

Do tej pory powstało 27 km nowej trakcji, kupiono 70 trolejbusów, w tym 12 przegubowych, zbudowano nową zajezdnię. Miasto kupiło też 100 nowych autobusów. Kosztowało to 463 mln zł, z czego zdecydowana większość pochodziła ze środków unijnych.

– Trakcja trolejbusowa po rozbudowie liczy ponad 60 km długości – opowiada Justyna Góźdź, inspektor ds. marketingu i kontaktów z mediami w Zarządzie Transportu Miejskiego w Lublinie.

Obecnie w  taborze lubelskiej komunikacji miejskiej jest 109 trolejbusów, z czego 12 to przegubowce, a 70 posiada alternatywny napęd, część w postaci silnika spalinowego, a część baterie akumulatorowe. Przewożą one ok. jednej czwartej wszystkich pasażerów komunikacji miejskiej. Władze Lublina chcą nadal rozwijać „zieloną komunikację”, przyjazną środowisku.

– Dzięki środkom unijnym możliwe będzie finansowanie form transportu niskoemisyjnego, co da dużą szansę rozwoju trolejbusom oraz autobusom elektrycznym – mówi Justyna Góźdź.

Na razie w Lublinie jest eksploatowany jeden autobus elektryczny, ale testy wypadły pomyślnie, dlatego jeździ on regularnie po mieście. Władze Lublina chcą zakupić w sumie 132 pojazdy niskoemisyjne, z czego 55 trolejbusów, 32 autobusy elektryczne oraz 45 autobusów niskoemisyjnych.

– Samorząd planuje pozyskać na ten cel środki z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia, w trybie pozakonkursowym – tłumaczy przedstawicielka MZK w Lublinie.

Według przewoźnika pierwsze nowe pojazdy powinny trafić do miasta w 2018 roku. Także dzięki dotacjom unijnym lubelski ZTM planuje rozbudowę trakcji trolejbusowej. Ma powstać jej 10 km.

Jak mówi Justyna Góźdź. nowe odcinki będą budowane od 2017 r. – Mieszkańcy dostrzegają zmiany jakie zachodzą w komunikacji miejskiej i chętniej z niej korzystają. Od 2010 r. obserwujemy coroczny wzrost zarówno liczby pasażerów, jak i sprzedaży biletów komunikacji miejskiej. 80 proc. mieszkańców Lublina w wieku 15-75 lat korzysta z komunikacji miejskiej – mówi przedstawicielka ZTM.

Podkreśla, że wizerunek komunikacji miejskiej ulega poprawie. Justyna Góźdź zapewnia, że można mówić o wzroście niezawodności i efektywności funkcjonowania transportu publicznego, poprawie komfortu podróży, dostępności osób niepełnosprawnych do środków transportu publicznego oraz redukcji niekorzystnego oddziaływania systemu transportu miejskiego na środowisko.

Zdaniem przewoźnika wszystkie planowane inwestycje nie tylko sprawią, że komunikacja miejska będzie atrakcyjna dla Lublinian, ale też jeszcze więcej osób zacznie z niej korzystać.

Najwięcej przybędzie trolejbusów, bo w sumie 55 sztuk. Miasto chce rozbudowywać ich sieć. – Lublin od lat stawia na transport publiczny, w szczególności na ekologiczne trolejbusy. Sukcesywnie rozbudowujemy sieć trakcji obejmując komunikacją trolejbusową kolejne dzielnice – mówi Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.

To miasto nad Bystrzycą jest jednym z trzech ośrodków w Polsce, obok Gdyni i Tychów, gdzie jeżdżą „autobusy na szelkach”.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej