Trwa budowa mostu nad rzeką Bystrzycą. Ta przeprawa jest fragmentem obwodnicy Leśnicy i powstaje nad znajdującym się w tym miejscu mostem Ratyńskim. Nowy most będzie miał siedem podpór, ponad 300 metrów długości i 16 metrów szerokości.
Budowa obwodnicy ruszyła jesienią, a samego mostu w marcu tego roku. Trudności związane z taką budową są standardowe. – Stary most Ratyński robót nie ułatwia, ale nie jest jakąś szczególną komplikacją na tym etapie budowy, problem był na etapie projektowania, kiedy trzeba wymyślić takie technologie i tak zaplanować roboty, by nie przeszkadzać i nie zagrażać istniejącej przeprawie – tłumaczy Marek Szempliński rzecznik Wrocławskich Inwestycji, które odpowiadają za budowę.
Wspomina, że największą trudnością przy tej inwestycji było wymyślenie przeprawy przez rzekę Bystrzycę, ponieważ na trasie przebiegu planowanej już przed laty drogi w dolinie rzeki utworzony został cenny przyrodniczo obszar Natura 2000.
– Obowiązujące przepisy środowiskowe mocno ograniczają możliwości inwestycyjne na takich terenach, więc przebieg trasy trzeba było zmodyfikować, a specjaliści od ochrony środowiska wskazali, że najlepiej jest wybudować nową przeprawę w miejscu istniejącej, stąd tak bliskie sąsiedztwo obu mostów – tłumaczy rzecznik.
Opowiada, że w efekcie tych planów długość nowego mostu jest znaczna. Przeprawa przekracza nie tylko rzekę, ale i cały obszar Natura 2000, z tego też wynika znaczące wyniesienie nowego obiektu ponad terenem. – Stary most Ratyński jest zdolny tylko do obsługi ruchu lokalnego – opowiada Marek Szempliński.