Na dole most, na górze most

Dwie nowe przeprawy przez Bystrzycę i Ślęzę powstają we Wrocławiu, a w planach są kolejne dwie przez Odrę i Oławę w ramach „Alei Wielkiej Wyspy”. Inwestorem wszystkich jest miasto.

Publikacja: 23.06.2016 23:00

Trwa budowa mostu nad rzeką Bystrzycą. Ta przeprawa jest fragmentem obwodnicy Leśnicy i powstaje nad znajdującym się w tym miejscu mostem Ratyńskim. Nowy most będzie miał siedem podpór, ponad 300 metrów długości i 16 metrów szerokości.

Budowa obwodnicy ruszyła jesienią, a samego mostu w marcu tego roku. Trudności związane z taką budową są standardowe. – Stary most Ratyński robót nie ułatwia, ale nie jest jakąś szczególną komplikacją na tym etapie budowy, problem był na etapie projektowania, kiedy trzeba wymyślić takie technologie i tak zaplanować roboty, by nie przeszkadzać i nie zagrażać istniejącej przeprawie – tłumaczy Marek Szempliński rzecznik Wrocławskich Inwestycji, które odpowiadają za budowę.

Wspomina, że największą trudnością przy tej inwestycji było wymyślenie przeprawy przez rzekę Bystrzycę, ponieważ na trasie przebiegu planowanej już przed laty drogi w dolinie rzeki utworzony został cenny przyrodniczo obszar Natura 2000.

– Obowiązujące przepisy środowiskowe mocno ograniczają możliwości inwestycyjne na takich terenach, więc przebieg trasy trzeba było zmodyfikować, a specjaliści od ochrony środowiska wskazali, że najlepiej jest wybudować nową przeprawę w miejscu istniejącej, stąd tak bliskie sąsiedztwo obu mostów – tłumaczy rzecznik.

Opowiada, że w efekcie tych planów długość nowego mostu jest znaczna. Przeprawa przekracza nie tylko rzekę, ale i cały obszar Natura 2000, z tego też wynika znaczące wyniesienie nowego obiektu ponad terenem. – Stary most Ratyński jest zdolny tylko do obsługi ruchu lokalnego – opowiada Marek Szempliński.

Zarówno nowy most, jak i ponad siedmiokilometrowa obwodnica mają zostać ukończone w przyszłym roku. Cała inwestycja będzie kosztować 102 mln zł, z czego sam most ok. 14 mln zł.

– Obwodnica Leśnicy umożliwi ominięcie zabytkowej zabudowy na osiedlu Leśnica i odciąży jedyny obecnie wlot do miasta od zachodu z kierunku Zielonej Góry. Pozwoli też skomunikować obszary miasta, które były takiej obsługi w dużej mierze pozbawione – tłumaczy rzecznik Wrocławskich Inwestycji.

Ta spółka buduje także most przez Ślęzę, który połączy ulice Racławicką z al. Piastów. – To mniejsza inwestycja. Wraz z drogami pochłonie ok. 12,5 mln zł – wylicza Marek Szempliński. Ten most ma być gotowy jeszcze w tym roku.

Przed Wrocławskimi Inwestycjami większe zadanie. W marcu zakończył się sądowy spór dotyczący planowanej budowy alei Wielkiej Wyspy z mostem Wschodnim, który będzie przebiegał przez Odrę i Oławę.

Choć o jego budowie we Wrocławiu mówiło się od lat, to tym planom sprzeciwiły się dwa stowarzyszenia założone przez mieszkańców Wielkiej Wyspy, które każdą decyzję zaskarżały do sądu, ale w marcu ostatecznie wszystkie sprawy miasto wygrało. Więc nie ma już przeszkód, by rozpocząć budowę Alei Wielkiej Wyspy, czyli drogi łączącej aleję Armii Krajowej z ulicą Olszewskiego na Biskupinie oraz Dembowskiego i Mickiewicza na Sępolnie. – Nie wiem, kiedy ta inwestycja może się rozpocząć – mówi Marek Szempliński.

Inwestycja ma kosztować 330 mln zł. Miasto już wystąpiło o dotacje unijne na ten cel. – Pod koniec roku będziemy wiedzieć czy i ile dostaniemy – mówi Arkadiusz Filipowski, rzecznik Wrocławia. Zdradza, że Aleja Wielkiej Wysypy jest zaplanowana w formule projektuj i buduj, a to oznacza, że firma, która wygra przetarg, będzie odpowiadała za jej zaprojektowanie, co może zabrać rok. – Czyli budowa powinna się rozpocząć ok. 2019-2020 roku. Tak jak mamy to zaplanowane w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym – tłumaczy Arkadiusz Filipowski.

Trwa budowa mostu nad rzeką Bystrzycą. Ta przeprawa jest fragmentem obwodnicy Leśnicy i powstaje nad znajdującym się w tym miejscu mostem Ratyńskim. Nowy most będzie miał siedem podpór, ponad 300 metrów długości i 16 metrów szerokości.

Budowa obwodnicy ruszyła jesienią, a samego mostu w marcu tego roku. Trudności związane z taką budową są standardowe. – Stary most Ratyński robót nie ułatwia, ale nie jest jakąś szczególną komplikacją na tym etapie budowy, problem był na etapie projektowania, kiedy trzeba wymyślić takie technologie i tak zaplanować roboty, by nie przeszkadzać i nie zagrażać istniejącej przeprawie – tłumaczy Marek Szempliński rzecznik Wrocławskich Inwestycji, które odpowiadają za budowę.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Materiał Promocyjny
Mity i fakty - Czy to prawda, że elektryczne auta palą się częściej niż spalinowe?
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej