Aż 96 proc. mieszkańców województwa podkarpackiego deklaruje, że czuje związek ze swoim regionem. To świetny wynik, drugi w całym kraju – wynika z raportu Regionalnego Obserwatorium Terytorialnego. Na Podkarpaciu nie brakuje też firm, które od lat żyją z regionem w symbiozie. Przykładem może być rzeszowskie Asseco Poland. – Od 25 lat koncentrujemy się na tworzeniu i rozwoju oprogramowania, które obsługuje najważniejsze sektory gospodarki. W tym czasie z małej regionalnej firmy staliśmy się globalnie działającą grupą informatyczną – mówi Marek Panek, wiceprezes Asseco Poland. Grupa współpracuje z Politechniką Rzeszowską. Angażuje się również w działalność lokalnego biznesu, uczestnicząc w zrzeszającym ponad 600 firm Podkarpackim Klubie Biznesu. – Przede wszystkim jesteśmy jednak kojarzeni z sukcesami rzeszowskiej siatkówki, ponieważ od wielu lat jesteśmy tytularnym sponsorem klubu siatkarskiego Asseco Resovii – mówi wiceprezes. Kilkudziesięcioletnią tradycją pochwalić się może również firma Lerg, specjalizująca się w produkcji żywicy. – Najwięcej zaangażowania i wsparcia kierujemy do Klubu Sportowego Chemik w Pustkowie-Osiedlu, inwestując w rozwój młodszych i starszych sportowców – mówi Agnieszka Kozubek-Bespalenko, dyrektor generalny firmy.

Z Podkarpacia wywodzi się Grupa Nowy Styl, która ma departamenty handlowe w 17 krajach i działa zgodnie z dewizą „myśl globalnie, działaj lokalnie”. – Najważniejsze jest dla nas Podkarpacie, gdzie zlokalizowana jest znaczna część naszej produkcji. Inwestujemy w jego rozwój, bo wiemy, że od niego zależy nasza przyszłość biznesowa – podkreśla Magdalena Tokarczyk-Cyran, dyrektor marketingu w Grupie Nowy Styl. Współpracuje ona z czterema największymi uczelniami w regionie i z roku na rok przyjmuje coraz więcej stażystów. Na edukację postawiła też Firma Oponiarska Dębica. – Objęliśmy patronatem cztery klasy w Zespole Szkół Zawodowych nr 2 im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Dębicy. Dzięki temu stwarzamy uczniom wyjątkową szansę na rozwinięcie umiejętności i zainteresowań. Najzdolniejsi i najaktywniejsi otrzymują stypendia naukowe oraz uczestniczą w programie praktyk w zakładzie – mówi Paweł Jezierski, kierownik komunikacji w Firmie Oponiarskiej Dębica. Wspiera ona również adresowany do dzieci w wieku od 6 do 12 lat program „Politechnika Dziecięca”, w ramach którego zgłębiają one tajniki nauki, uczestnicząc w wykładach i laboratoriach. – Dębica angażuje się także w promocję kultury. Od 2012 r. organizuje w czerwcu festiwal Goodfest -dodaje Jezierski.

Również z Podkarpacia wywodzi się produkująca farby Śnieżka. – Zaangażowanie w sprawy lokalnej społeczności jest dla nas naturalnym elementem działalności, z tego przekonania już ponad 11 lat temu zrodziła się idea powołania własnej fundacji – mówi Piotr Mikrut, prezes Śnieżki. Fundacja „Twoja Szansa” koncentruje się na edukacji i rozwoju dzieci oraz młodzieży, a także na wspieraniu osób przewlekle chorych i niepełnosprawnych.