Fabryka Bilfinger Mars Offshore (BMO) to jedna z kluczowych w ostatnich latach inwestycji na Zachodnim Pomorzu. Jej uruchomienie jesienią ubiegłego roku uzupełniło gospodarczą mapę Pomorza i otworzyło możliwości współpracy BMO z Morską Stocznią Remontową Gryfia przy realizacji kontraktów z dziedziny offshore.
Wart ponad 500 mln zł zakład BMO docelowo będzie wytwarzał do 80 fundamentów morskich wież wiatrowych rocznie przy użyciu innowacyjnych technologii produkcji seryjnej. Pozwolą one na zwiększenie produkcji i oszczędność kosztów. Zdolność przerobowa zakładu szacowana jest na około 120 tys. ton stali rocznie. W ciągu roku produkowanych będzie do 50 fundamentów kratownicowych, a także zestawy komponentów na dalsze 30 fundamentów, które mogą być montowane poza terenem zakładu. Do tego dochodzi 80 tzw. platform pośrednich. Wszystkie elementy będą zabezpieczane antykorozyjnie. Na terenie zakładu można składować ponad połowę rocznej produkcji, co zapewnia terminowość dostaw.
– Stosowanie najbardziej zaawansowanych technologii pozwala na zwiększenie produkcji i oszczędność kosztów, przy jednoczesnym zapewnieniu wysokiej jakości i wymaganych standardów bezpieczeństwa, higieny pracy oraz ochrony środowiska – mówi Marek Los, dyrektor ds. rozwoju i projektowania w BMO.
Strefa pod fundamenty
Rozmowy na temat uruchomienia przedsiębiorstwa zajmującego się produkcją fundamentów do morskich farm wiatrowych na terenie szczecińskiej Gryfii rozpoczęto jeszcze w 2011 roku. Deklaracja realizacji inwestycji znalazła się w umowie z kwietnia 2012 r. zawartej przez joint venture niemieckiego koncernu Bilfinger Berger, gdyńskiej Stoczni Crist oraz należącego do Agencji Rozwoju Przemysłu funduszu Mars.
Fabrykę Bilfinger Mars Offshore zbudowano na 20 hektarach kupionych od stoczni Gryfia. Wcześniej trwały starania o nadanie terenom na Ostrowie Brdowskim statusu specjalnej strefy ekonomicznej. Prace budowlane ruszyły w październiku 2013 roku, kiedy wyspa została włączona do szczecińskiej podstrefy SSE Euro-Park Mielec. Budowę hali fabrycznej rozpoczęto na początku grudnia 2013 roku. Po roku 240-metrowa dwunawowa hala produkcyjna o powierzchni blisko 30 tysięcy metrów kwadratowych z możliwością rozbudowy o trzecią nawę była gotowa. Ukończono także malarnię o powierzchni 4,2 tys. metrów. Ważną częścią przedsięwzięcia była budowa prawie 200-metrowego mostu łączącego wyspę z siecią drogową Szczecina. Kosztowała 40 mln zł, z czego trzy czwarte sfinansowała dotacja Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego. W końcu lata ubiegłego roku most został otwarty dla ruchu pieszego i samochodów.