Reklama
Rozwiń

Elewator kluczem do ekspansji

Ponad 80 tys. ton zbóż będzie mógł przyjąć port w Świnoujściu. To kolejny krok OT Logistic S.A., aby stać się liderem przeładunków rolnych.

Publikacja: 16.06.2016 23:00

Budowa nowego elewatora zbożowego ma kosztować 40 mln zł.

Budowa nowego elewatora zbożowego ma kosztować 40 mln zł.

Foto: 123 rf

Nowy elewator ma powstać w miejsce istniejącego magazynu surowców chemicznych. Obiekt będzie miał 50 metrów szerokości i 254 metrów długości. Jego konstrukcja umożliwi załadunek i wyładunek zboża zarówno z samochodów, jak i wagonów kolejowych. Jego docelowa wydajność, jeżeli chodzi o przerób ma wynieść 2000 ton na godzinę.

– Rata przeładunkowa OT Portu Świnoujście w zakresie towarów agro wynosi obecnie 15 tys. ton na dobę – mówi „Rz” Zbigniew Nowik, prezes zarząd OT Logistic S.A. – Chcielibyśmy, by docelowo wyniosła około 20 do 25 tysięcy ton. Dzięki budowie elewatora zmienią się parametry przeładunkowe OT Port Świnoujście. Już teraz co roku spółka odnotowuje stały wzrost przeładunków agro. W 2014 było to 553 tys. ton, w 2015 646 tys., a do końca maja tego roku udało się przeładować 345 tys. ton zbóż, co oznacza, że 2016 także może zamknąć się wzrostem. Co ciekawe prawie tyle samo zboża przypływa do Polski (291 tys. ton), co wypływa (354 tys. ton). Z kolei całkowita wielkość przeładunków w 2015 roku wyniosła 4 mln ton, a zdolność portu to 7 mln ton. Wciąż dominuje węgiel i koks (1,6 mln ton w 2015 roku), ruda żelaza (1,5 mln ton).

Budowa nowego elewatora ma kosztować około 40 mln zł. Oddanie do użytku planowane jest na 2017 rok.

– Niedawno informowaliśmy o podpisaniu umowy z generalnym wykonawcą elewatora, który odpowiada za jego przygotowanie w systemie „zaprojektuj i wybuduj”. Obecnie trwa proces przekazania dokumentacji niezbędnej do rozpoczęcia prac i uzyskania pozwolenia na budowę. Zakładamy, że elewator zostanie oddany do użytku we wrześniu 2017 r. – wyjaśnia Nowik.

Dzięki elewatrowi OT Logistic S.A. chce zwiększyć swój udział w przeładunkach agro, tak, by stać się liderem w basenie Morza Bałtyckiego. Wkrótce w Gdańsku rozpocznie budowę największego na południowym Bałtyku terminalu do przeładunku towarów rolnych.

– Za 5 lat możemy mieć 50-procentowy udział w przeładunkach agro na Bałtyku, nie licząc Rosji. Ta kategoria ładunków może być również przewożona przez inne nasze spółki np. koleją czy barkami.

Co istotne, na każdym etapie transportu towarów agro możemy uzyskiwać przychód – zaczynając na odbiorze od klienta, a kończąc na marży osiąganej na przeładunkach w portach. Ponadto możemy przewozić ładunki agro z północy Europy na południe, do portu w Rijece, którego jesteśmy największym branżowym udziałowcem i dalej do Północnej Afryki i na Bliski Wschód. To ważny element rozbudowy transportowego korytarza Północ-Południe – wyjaśnia Zbigniew Nowik.

Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku