Nowy elewator ma powstać w miejsce istniejącego magazynu surowców chemicznych. Obiekt będzie miał 50 metrów szerokości i 254 metrów długości. Jego konstrukcja umożliwi załadunek i wyładunek zboża zarówno z samochodów, jak i wagonów kolejowych. Jego docelowa wydajność, jeżeli chodzi o przerób ma wynieść 2000 ton na godzinę.
– Rata przeładunkowa OT Portu Świnoujście w zakresie towarów agro wynosi obecnie 15 tys. ton na dobę – mówi „Rz” Zbigniew Nowik, prezes zarząd OT Logistic S.A. – Chcielibyśmy, by docelowo wyniosła około 20 do 25 tysięcy ton. Dzięki budowie elewatora zmienią się parametry przeładunkowe OT Port Świnoujście. Już teraz co roku spółka odnotowuje stały wzrost przeładunków agro. W 2014 było to 553 tys. ton, w 2015 646 tys., a do końca maja tego roku udało się przeładować 345 tys. ton zbóż, co oznacza, że 2016 także może zamknąć się wzrostem. Co ciekawe prawie tyle samo zboża przypływa do Polski (291 tys. ton), co wypływa (354 tys. ton). Z kolei całkowita wielkość przeładunków w 2015 roku wyniosła 4 mln ton, a zdolność portu to 7 mln ton. Wciąż dominuje węgiel i koks (1,6 mln ton w 2015 roku), ruda żelaza (1,5 mln ton).
Budowa nowego elewatora ma kosztować około 40 mln zł. Oddanie do użytku planowane jest na 2017 rok.
– Niedawno informowaliśmy o podpisaniu umowy z generalnym wykonawcą elewatora, który odpowiada za jego przygotowanie w systemie „zaprojektuj i wybuduj”. Obecnie trwa proces przekazania dokumentacji niezbędnej do rozpoczęcia prac i uzyskania pozwolenia na budowę. Zakładamy, że elewator zostanie oddany do użytku we wrześniu 2017 r. – wyjaśnia Nowik.
Dzięki elewatrowi OT Logistic S.A. chce zwiększyć swój udział w przeładunkach agro, tak, by stać się liderem w basenie Morza Bałtyckiego. Wkrótce w Gdańsku rozpocznie budowę największego na południowym Bałtyku terminalu do przeładunku towarów rolnych.