Budowa w Jaworze fabryki silników dla Mercedesa umocni wizerunek Dolnego Śląska jako regionu przyciągającego inwestycje w przemysł motoryzacyjny. To korzystna tendencja, bo to impuls dla kolejnych inwestorów, a sama branża będzie korzystać z dobrej koniunktury na rynkach Europy Zachodniej, skąd przychodzą zamówienia na produkowane w Polsce części i podzespoły dla fabryk samochodów.
Wsparcie przedsiębiorców
Fabryka Daimlera zwiększa przede wszystkim atrakcyjność samego Jawora, a także utworzonej wcześniej na terenie gminy Dolnośląskiej Strefy Aktywności Gospodarczej (DSAG). Objęcie DSAG obszarem Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej daje lokującym się tam firmom możliwość zwolnienia z podatku dochodowego. Atutem DSAG jest także dobre skomunikowanie, dzięki budowanej drodze ekspresowej S3. To korytarz z północy na południe Polski, łączący porty w Szczecinie i Świnoujściu z granicą z Czechami w Lubawce. – Utworzona strefa wyznacza nowy kierunek działania na kilkadziesiąt lat do przodu dla naszego miasta i przyszłych pokoleń. To będzie magnes dla przyszłych inwestycji, gotowa oferta i zaproszenie dla biznesu tego dużego, ale także mniejszego, lokalnego – mówił burmistrz Jawora Emilian Bera.
Rozwój przemysłu samochodowego na Dolnym Śląsku będzie także wspierał Dolnośląski Klaster Motoryzacyjny, do którego należą najważniejsi inwestorzy w regionie, a także partnerzy klastra: Politechnika Wrocławska, gmina Polkowice i Agencja Rozwoju Regionalnego Arleg. Zdaniem przedstawicieli legnickiej strefy, która jest założycielem klastra, daje on okazję do realizowania przez przedsiębiorstwa w obu strefach wspólnych projektów. W ramach klastra można planować wspólne zakupy, szkolenia i rozmawiać z potencjalnymi podwykonawcami.
Uzupełnieniem działalności klastra motoryzacyjnego jest klaster edukacyjny Invest in Edu, łączący blisko 80 podmiotów – głównie szkoły zawodowe i techniczne oraz firmy. Jego celem jest dostosowanie kształcenia pod zmieniające się potrzeby rynku, a jednym z działań – tworzenie w szkołach klas patronackich i wsparcie dla dostosowania programów nauczania do potrzeb lokalnych rynków pracy.
Napływ inwestorów
To wszystko będzie wzmacniać napływ nowych inwestycji w przemysł motoryzacyjny, głównie zagranicznych. Tych nie brakuje. W marcu o nowej inwestycji w Polkowicach poinformował japoński Sanden. Ten światowy producent kompresorów do klimatyzacji samochodowych wybuduje Centrum Logistyczne na potrzeby europejskich spółek korporacji Sanden. Firma zainwestuje na terenie podstrefy LSSE w Polkowicach co najmniej 13,4 mln zł i stworzy kolejne miejsca pracy. Będzie to już czwarte przedsięwzięcie japońskiej firmy w Polsce, która w Polkowicach zatrudnia blisko 700 osób przy produkcji kompresorów. Produkowanych jest tutaj ponad 1,6 mln kompresorów rocznie, dostarczanych do europejskich fabryk takich firm jak: Volkswagen, Ford, Volvo, Jaguar czy McLaren. Stanowi to ponad 40 proc. produkcji kompresorów firmy Sanden w Europie.