Motoryzacja doceniła atuty regionu

Firmy, których produkcja jest wykorzystywana w samochodach, są mocno zadomowione na Dolnym Śląsku

Publikacja: 26.05.2016 23:00

System wsparcia przedsiębiorców sprzyja nowym inwestycjom w przemysł motoryzacyjny

System wsparcia przedsiębiorców sprzyja nowym inwestycjom w przemysł motoryzacyjny

Foto: materiały prasowe

Budowa w Jaworze fabryki silników dla Mercedesa umocni wizerunek Dolnego Śląska jako regionu przyciągającego inwestycje w przemysł motoryzacyjny. To korzystna tendencja, bo to impuls dla kolejnych inwestorów, a sama branża będzie korzystać z dobrej koniunktury na rynkach Europy Zachodniej, skąd przychodzą zamówienia na produkowane w Polsce części i podzespoły dla fabryk samochodów.

Wsparcie przedsiębiorców

Fabryka Daimlera zwiększa przede wszystkim atrakcyjność samego Jawora, a także utworzonej wcześniej na terenie gminy Dolnośląskiej Strefy Aktywności Gospodarczej (DSAG). Objęcie DSAG obszarem Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej daje lokującym się tam firmom możliwość zwolnienia z podatku dochodowego. Atutem DSAG jest także dobre skomunikowanie, dzięki budowanej drodze ekspresowej S3. To korytarz z północy na południe Polski, łączący porty w Szczecinie i Świnoujściu z granicą z Czechami w Lubawce. – Utworzona strefa wyznacza nowy kierunek działania na kilkadziesiąt lat do przodu dla naszego miasta i przyszłych pokoleń. To będzie magnes dla przyszłych inwestycji, gotowa oferta i zaproszenie dla biznesu tego dużego, ale także mniejszego, lokalnego – mówił burmistrz Jawora Emilian Bera.

Rozwój przemysłu samochodowego na Dolnym Śląsku będzie także wspierał Dolnośląski Klaster Motoryzacyjny, do którego należą najważniejsi inwestorzy w regionie, a także partnerzy klastra: Politechnika Wrocławska, gmina Polkowice i Agencja Rozwoju Regionalnego Arleg. Zdaniem przedstawicieli legnickiej strefy, która jest założycielem klastra, daje on okazję do realizowania przez przedsiębiorstwa w obu strefach wspólnych projektów. W ramach klastra można planować wspólne zakupy, szkolenia i rozmawiać z potencjalnymi podwykonawcami.

Uzupełnieniem działalności klastra motoryzacyjnego jest klaster edukacyjny Invest in Edu, łączący blisko 80 podmiotów – głównie szkoły zawodowe i techniczne oraz firmy. Jego celem jest dostosowanie kształcenia pod zmieniające się potrzeby rynku, a jednym z działań – tworzenie w szkołach klas patronackich i wsparcie dla dostosowania programów nauczania do potrzeb lokalnych rynków pracy.

Napływ inwestorów

To wszystko będzie wzmacniać napływ nowych inwestycji w przemysł motoryzacyjny, głównie zagranicznych. Tych nie brakuje. W marcu o nowej inwestycji w Polkowicach poinformował japoński Sanden. Ten światowy producent kompresorów do klimatyzacji samochodowych wybuduje Centrum Logistyczne na potrzeby europejskich spółek korporacji Sanden. Firma zainwestuje na terenie podstrefy LSSE w Polkowicach co najmniej 13,4 mln zł i stworzy kolejne miejsca pracy. Będzie to już czwarte przedsięwzięcie japońskiej firmy w Polsce, która w Polkowicach zatrudnia blisko 700 osób przy produkcji kompresorów. Produkowanych jest tutaj ponad 1,6 mln kompresorów rocznie, dostarczanych do europejskich fabryk takich firm jak: Volkswagen, Ford, Volvo, Jaguar czy McLaren. Stanowi to ponad 40 proc. produkcji kompresorów firmy Sanden w Europie.

Firmy z Dalekiego Wschodu

Wcześniej, bo jeszcze w grudniu ubiegłego roku, inwestycje w rejonie Żarowa w powiecie świdnickim zadeklarowały koreańskie firmy KSP oraz ILP. Łączne nakłady mają sięgnąć 60 mln zł. Ponad połowę z tej kwoty wyłoży na budowę swojego zakładu KCP. Jest częścią koreańskiego koncernu specjalizującego się w produkcji elementów odlewanych pod ciśnieniem z aluminium, wykorzystywanych w różnych elementach auta: w silnikach wycieraczek samochodowych, układach kierowniczych, w komponentach zawieszenia i przekładni. W zakładzie, którego budowa ma się zakończyć w 2017 roku, zatrudnionych zostanie co najmniej 40 osób. Drugi koreański inwestor – spółka ILP – jest spółką córką firmy Il Ryung, specjalizującej się w produkcji komponentów układów kierowniczych. Produkuje m.in. przeguby, drążki, jarzma przekładni oraz wały kolumny kierowniczej. Koncern ma w Korei Południowej trzy fabryki. W Żarowie zaplanował produkcję stalowych elementów układów kierowniczych.

Inwestorów z Dalekiego Wschodu działa w branży motoryzacyjnej Dolnego Śląska znacznie więcej. W pobliżu Świdnicy firma AKS Precision Ball zajmuje się produkcją stalowych kulek do łożysk, Daicel Safety Systems Europe wytwarza napełniacze do poduszek samochodowych, a Yagi produkuje łożyska oraz części do klimatyzacji i skrzyń biegów. Jest także zakład oponiarskiego koncernu Bridgestone, gdzie powstają części do pojazdów gąsienicowych i maszyn budowlanych, a także Nifco, wytwarzająca plastikowe elementy dla przemysłu motoryzacyjnego. Z kolei w Wałbrzychu NSK Steering Systems zajmuje się produkcją układów sterowniczych, a Toyota Motor Manufacturing Poland produkuje silniki i skrzynie biegów.

Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej