Wprawdzie Polska znalazła się dopiero na przedostatnim miejscu w unijnym rankingu jakości transportu, jednak województwo kujawsko-pomorskie pod tym względem wypada całkiem dobrze. Projekty zrealizowane w ramach tzw. programu BiT City znacząco poprawiły jego jakość zarówno w Toruniu, jak i w Bydgoszczy. Tymczasem na horyzoncie jest już druga odsłona tego programu, czyli Bit City II.
Wiele inwestycji
Całkowita wartość BiT City w Toruniu wyniosła ponad 272 mln zł, z czego 178 mln zł stanowiło dofinansowanie z UE.– Realizacja tego przedsięwzięcia w znaczący sposób poprawiła funkcjonowanie transportu tramwajowego w Toruniu – mówi Rafał Wiewiórski, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu. W mieście pojawiły się nowe tramwaje, które poruszają się po zmodernizowanych torowiskach i zatrzymują na przebudowanych – także w ramach Bit City – przystankach. Projekt zakładał też zwiększenie stopnia integracji komunikacji miejskiej z kolejową, co udało się w dużym stopniu zrealizować. – Powodzenie pierwszego projektu sprawiło, że będzie on kontynuowany – zapowiada Wiewiórski. W ramach BiT City II zaplanowano m.in. modernizację linii kolejowej nr 353 na odcinku Toruń Główny–Toruń Wschodni wraz z infrastrukturą oraz budowę nowych przystanków kolejowych, przebudowę linii tramwajowej, poprawę funkcjonowania komunikacji miejskiej oraz budowę kolejnych parkingów.
Bydgoszcz również zrealizowała kilka inwestycji. Tramwaj do Fordonu, budowa stacji Bydgoszcz Błonie oraz przebudowa dworców Bielawy i Leśna to tylko niektóre z nich.
Duży może więcej
Władze Bydgoszczy i Torunia nie we wszystkim się zgadzają, ale w tej sprawie mówią jednym głosem: aglomeracja czy metropolia nie mogą być tylko pustymi słowami, a kluczowe są efekty współpracy. – Jej przykładem jest choćby budowa Zakładu Termicznego Przekształcania Odpadów Komunalnych czy wspólne inicjatywy (np. list, lobbing) prezydentów w sprawie budowy drogi ekspresowej S10 – mówi Rafał Bruski, prezydent Bydgoszczy. Dodaje, że były i są też podejmowane inicjatywy w zakresie turystyki. – Promujemy się jako region na wspólnych stoiskach w przypadku większości imprez turystycznych. Zadbaliśmy też o połączenie miast atrakcyjną ścieżką rowerową – opowiada.
Jest potencjał
Oba miasta mogą się świetnie uzupełniać. Bydgoszcz jest kołem napędowym gospodarki regionu. Może się pochwalić najniższym bezrobociem w województwie (5,4 proc. na koniec 2015 r.) oraz najlepszą dynamiką spadku stopy bezrobocia w ciągu ostatnich lat na tle innych miast. Skutecznie rozwija też ofertę kulturalną i organizuje liczne imprezy sportowe.