Aktualizacja: 19.03.2025 06:49 Publikacja: 15.05.2016 23:00
Foto: Guzik Piotr
W minionych latach dobrze służyły spotkaniom ze świętym Janem Pawłem II; teraz mogą okazać się za małe. Stąd wskazanie pól w pobliżu wsi Brzegi niedaleko Wieliczki jako miejsca przyszłego zgromadzenia. Inną możliwością było lotnisko w Balicach, ale zamknięcie na co najmniej miesiąc drugiego co do wielkości portu lotniczego w Polsce to gigantyczne straty. Pozostają Brzegi, a właściwie podmokłe łąki położone pomiędzy Wisłą a linia kolejową i biegnącą tuż za nią jeszcze bardziej ruchliwą autostradą A4. Wykonano już tam wiele prac, wzniesiono budynki, położono drogi, a przede wszystkim osuszono teren. Brzegi mają jednak podstawową i niedającą się usunąć wadę: nie są odporne na wybuch paniki. Nawet spokojna i planowa ewakuacja przewidywanej liczby pielgrzymów zajmie sześć do ośmiu godzin. A teraz spróbujmy sobie wyobrazić to, co jeszcze nie jest najgorsze (bo są straszniejsze scenariusze), ale w dzisiejszym świecie możliwe. Organizacja islamskich fundamentalistów Boko Haram terroryzująca Nigerię i pobliskie kraje wysyła dwie, trzy grupki samobójców podszywających się pod tamtejszych chrześcijan. Wyznania i ukrytych celów nikt przecież nie ma wypisanych na twarzy. Nasze służby oczywiście stają na wysokości zadania i wykrywają ukryte pod powiewną odzieżą pasy szahida. Zdemaskowani terroryści (a może terrorystki, Boko Haram ma podobno ponad 100 gotowych na śmierć kobiet) eksplodują co mają, ginie niewiele osób, bo ofiary byłyby znacznie straszniejsze, gdyby udało się przeniknąć kontrolę i zmieszać z tłumem. Eksplozje, dym, wołania o pomoc wywołują panikę; gigantyczne tłumy wystraszonych pielgrzymów próbują uciekać, gdzie popadnie. Ci, którzy biegną w kierunku Wisły, wpadają do stawów pozostałych po wyeksploatowanych żwirowniach albo grzęzną w nadrzecznym bagnisku. Nad milionową rzeszą spanikowanych, różnojęzycznych pielgrzymów zapanować się nie da, nie skutkują uspokajające komunikaty megafonów. Ci, co wpadli do wody, nie mają już szans, za nimi grzęzną następni. Ci natomiast, którzy ruszyli ku widocznym na horyzoncie wzniesieniom Pogórza Wielickiego, natykają się na linię kolejową, gdzie przed wąskimi przejściami, cisną się tłumy. W końcu ludzie przerywają ogrodzenie, ciżba zalewa tory, potem autostradę; kolizja następuje za kolizją.
Współpraca gmin, rozwój infrastruktury rowerowej oraz wykorzystanie kolei do obsługi komunikacyjnej aglomeracji to klucz do udrożenienia miast.
Osiągnęła spektakularny sukces w Dolinie Krzemowej. Jest założycielką i dyrektor generalną akceleratora biznesowego dla prowadzonych przez kobiety startujących firm technologicznych.
Jaka jest sytuacja finansowa polskich samorządów? Co mówi o kondycji JST najnowszy Ranking Finansowy Samorządu Terytorialnego?
Województwo Lubuskie rozpoczęło wielkie świętowanie 15-lecia obecności Polski w Unii Europejskiej.
Polityka klimatyczna i rynek energii w Polsce: podstawy prawne, energetyka społeczna. praktyczny proces powołania i rejestracji spółdzielni energetycznych oraz podpisania umowy z OSD
Paulina Czurak, właścicielka pracowni architektonicznej Ideograf, i Wojciech Witek, współwłaściciel Iliard Architecture & Management, o znaczeniu terenów zielonych w rozwoju miast.
Jazda na motocyklu to z całą pewnością wielka przyjemność, o czym zaświadczy każdy, kto chociaż raz miał okazję – legalnie, podkreślmy – poprowadzić maszynę na dwóch kołach.
Potencjał energetyki wiatrowej na Pomorzu Zachodnim to główny temat zbliżającego się Forum Ekologicznego, które odbędzie się pierwszego dnia wiosny (21.03.2025 r.) w Szczecinie.
W tym roku przypada 80. rocznica rozpoczęcia odbudowy stolicy po wojnie. Do obchodów zainicjowanych przez miasto włączyły się muzea i instytucje kultury. Zaplanowano wiele wydarzeń, spotkań i wystaw.
W Muzeum Narodowym w Poznaniu od 7 marca do 29 czerwca będzie można zobaczyć ponad 120 dzieł malarskich, rysunków i szkiców, które pozwolą oglądającemu poznać, przypomnieć, odkryć na nowo Chełmońskiego jako artystę i postać.
Koleje Dolnośląskie rozszerzą swoją działalność o przewozy autobusowe. Nowe połączenia zyskają m.in. Polkowice, Bolków i Lwówek Śląski.
Rząd nie spełnił jeszcze swojej pierwszej wiatrowej obietnicy, dotyczącej zmniejszenia odległości wiatraków od najbliższych zabudowań, a już bierze się za kolejną. Na pochopność decyzji ws. modernizacji wiatraków zwracają uwagę samorządy.Bartłomiej Sawicki
Są przypadki, że miasta zajmują duże obszary gmin wiejskich i dalsze funkcjonowanie takiej gminy jest trudne lub wręcz niemożliwe – mówi Stanisław Jastrzębski, wójt gminy Długosiodło i szef zarządu Związku Gmin Wiejskich RP.
Coraz większym zainteresowaniem w systemach rowerów miejskich cieszą się jednoślady z napędem elektrycznym.
Samorządy mają więcej dochodów, ale i więcej powinności. Efekty reformy finansów widoczne będą pod koniec roku. Już teraz jednak widać, że trzeba będzie ją modyfikować.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas