Uwerturą do otwarcia budowanego przez 40 lat Centrum Spotkania Kultur, zwanego przez lublinian Teatrem w Budowie, był wieczór 23 listopada zatytułowany „Jak budować teatr?”. Wzięli w nim udział ludzie teatru, którzy stworzyli nowe teatralne instytucje w Polsce. Do Lublina przyjechali opowiedzieć o swoich doświadczeniach: Krystyna Janda, Maciej Nowak, Jerzy Limon, Jacek Poniedziałek, Jan Klata, Tomasz Karolak, Michał Zadara, Włodzimierz Staniewski.
To wtedy pierwsi widzowie zobaczyli wnętrza monumentalnego budynku, jednak jego pełne wyposażanie nie było jeszcze zakończone. Nie można było podziwiać imponującej Sali Operowej na tysiąc miejsc. Goście przeszli jednak „Aleją kultur” – wielopoziomowym, przeszklonym traktem, gdzie spotykać się mają artyści, widzowie, animatorzy i wszyscy odwiedzający obiekt. Centrum Spotkania Kultur ma być bowiem miejscem gościnnym dla organizacji pozarządowych, kina studyjnego, środowiska związanego ze sztukami wizualnymi, teatrem, muzyką.
Operowo i etnicznie
Uroczyste otwarcie Sali Operowej odbyło się 29 kwietnia. Po raz pierwszy w Polsce wystąpili Aleksandra Kurzak i Roberto Alagna, śpiewając arie i duety operowe Verdiego, Pucciniego i Donizettiego z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej im. Karola Namysłowskiego z Zamościa pod batutą Bassema Akiki.
Pierwszym tegorocznym wydarzeniem plenerowym był 6 maja koncert zatytułowany „Spotkajmy się na placu” – placu Teatralnym rozpościerającym się u stóp monumentalnej bryły CSK. Program akcentował wielokulturowy profil programu nowej instytucji. Wystąpił Jacek Kleyff i Orkiestra Na Zdrowie, którzy od wczesnych lat 90. są prekursorem łączenia muzyki folkowej, poezji śpiewanej i reggae w Polsce. Gwiazdą zagraniczną był odkryty przez Manu Chao duet Amadou & Mariam, muzyczne małżeństwo pochodzące z Mali. Ich znakiem firmowym jest połączenie afrykańskich rytmów, porywającej bluesowej gitary i magicznego współbrzmienia dwóch głosów.
Kolejnym ważnym wydarzeniem stał się występ 7 maja – po raz pierwszy w kraju – słynnej włoskiej szkoły baletowej Accademia Teatro alla Scala. Pokazała swoje umiejętności w romantycznej wizji „Kopciuszka”. Można mówić o polskiej prapremierze, ponieważ w 2015 roku, na zlecenie Fundacji Bracco, Frederic Olivieri stworzył dla uczniów Accademii Teatro alla Scala nową choreografię opartą na muzyce Sergiusza Prokofiewa i libretcie Mikołaja Wołkowa. W ten sposób rozpoczęta została stała współpraca Centrum Spotkania Kultur z Accademią Teatro alla Scala.