– Badanie firm uczestniczących w misjach przyjazdowych wykazało, że niemal trzy czwarte uczestników jest zainteresowanych kontynuacją tej formy wsparcia eksporterów. Misje wyjazdowe dostarczyły z kolei nowych inspiracji, a część spółek rozpoczęła eksport swoich produktów – mówi Mariusz Rudzki, kierownik oddziału promocji handlu i inwestycji lubelskiego urzędu marszałkowskiego.
Na przykład niewielka firma SDS Optic z Lublina (zajmuje się innowacyjnymi rozwiązaniami w optoelektronice i biotechnologii) po wizycie w Szanghaju podpisała kontrakt na dostawę komponentów do produktów biotechnologicznych. – Kontrakt stanowi około 20 proc. przychodów firmy. W tym roku zostanie przedłużony – mówi Marcin Staniszewski, prezes firmy.
Wyjazd dla przedstawiciela
– Drobni i średni przedsiębiorcy mają ograniczone środki na promocję, szczególnie międzynarodową. Nie byłoby mnie stać na wyjazdy i tego typu promocję – podkreśla Grzegorz Marynowski, właściciel tłoczni owoców Biogrim z Wojciechowa, który w Londynie nawiązał kontakt z odbiorcami swoich soków.
Wyjazdy na misje handlowe do Londynu oraz na targi Anuga w Kolonii zaowocowały również nowymi kontaktami Spółdzielni Pszczelarskiej Apis z Lublina, producenta miodów pitnych. – Wspólna promocja firm daje dodatkowo efekt synergii, lepszy niż promowanie się pojedynczo – zwraca uwagę Renata Janik, kierownik działu handlu i marketingu Apisu.
Dlatego misje handlowe, wspierane przez Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w ramach finansowanego z funduszy unijnych programu „Biznes Lubelskie”, cieszą się dużą popularnością. Od 2013 roku w 37 misjach wyjazdowych uczestniczyło ponad 300 przedsiębiorców, niemal tyle samo w 11 misjach przyjazdowych.