Nowości na pomorskich torach

Koleje w regionie kupują nowe pociągi. Nic dziwnego – od marca mają konkurencję. Poza Przewozami Regionalnymi i PKP SKM pasażerów wożą też na Pomorzu składy firmy Arriva RP.

Publikacja: 11.04.2016 16:00

PKP SKM za dwa pociągi Impuls z nowosądeckiego Newagu zapłaciła ponad 35 mln złotych

PKP SKM za dwa pociągi Impuls z nowosądeckiego Newagu zapłaciła ponad 35 mln złotych

Foto: materiały prasowe

Na inwestycje w tabor zdecydowała się SKM, kolejowa spółka 15 lat temu wydzielona ze struktur PKP. W marcu kupiła od nowosądeckiego Newagu dwa pociągi Impuls.

– To pierwsze nowe składy kupione w historii spółki – przyznaje Marcin Głuszek, rzecznik PKP SKM. Impulsy mają po 152 miejsca siedzące i 359 stojących.

Monitoring i internet

Składy mogą rozwijać prędkość 160 km/h. Wnętrze dostosowane jest do przewozu osób niepełnosprawnych – w wagonach są przyciski do wezwania obsługi, pochylnie dla wózków są przy pierwszych i ostatnich drzwiach. Poza tym przy drzwiach są automatycznie wysuwane stopnie, co ma poprawić bezpieczeństwo podróżnych podczas wsiadania i wysiadania z pociągu.

W składzie jest monitoring nie tylko wewnątrz, ale też na zewnątrz przy drzwiach. Pociągi są klimatyzowane, a pasażerowie mają w nich dostęp do szerokopasmowego internetu. Poza tym pociągi są ekologiczne – podczas hamowania elektrodynamicznego będą oddawały energię elektryczną do sieci. Za oba składy kolejowa spółka zapłaciła 35,65 mln zł.

Z usług SKM korzysta rocznie 38 mln pasażerów. Spółka ma do dyspozycji 60 pociągów, z czego połowa jest zmodernizowana. Przeciętna wieku to jednak 25 lat. Dlatego władze spółki myślą o kolejnych zakupach. – Chcielibyśmy nabyć dziesięć składów, korzystając ze środków unijnych z obecnej perspektywy, ale na razie trwają przymiarki do tego, więc nie mogę jeszcze zdradzać szczegółów – mówi nam Marcin Głuszek. Po torach Pomorza jeżdżą też pociągi pomorskiego oddziału Przewozów Regionalnych w Gdyni. – Świadczymy usługi służby publicznej na terenie całego województwa pomorskiego z wyjątkiem pociągów uruchamianych przez PKP SKM w ramach aglomeracji trójmiejskiej (Gdańsk Główny – Wejherowo) oraz Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, a także Gdynia Główna – Słupsk i Gdynia Główna – Kościerzyna – mówi Jan Derdowski, rzecznik Oddziału Pomorskiego PR.

Przewoźnik korzysta z 23 autobusów szynowych o zróżnicowanej pojemności. – Zdecydowana większość z nich została zakupiona w latach 2006–2016 – mówi Derdowski. Tłumaczy, że linie zelektryfikowane firma obsługuje Elektrycznymi Zespołami Trakcyjnymi (EZT), których ma 52 sztuki, w tym osiem składów zmodernizowanych w latach 2014–2015.

W najbliższych planach firmy jest zakup trzech trójczłonowych autobusów szynowych, co jest związane z przewidywanym wycofaniem najdłużej eksploatowanych autobusów z lat 90. XX wieku. W ubiegłym roku z usług PR skorzystało ponad 8 mln podróżnych. – Od kilku miesięcy znacząco wzrasta liczba przewożonych osób – zapewnia Derdowski.

Pilotażowy projekt

W połowie marca zadebiutował w regionie nowy przewoźnik. To spółka Arriva RP, która uruchomiła połączenia kolejowe pomiędzy największymi miastami w województwach pomorskim, kujawsko-pomorskim i warmińsko-mazurskim. Joanna Parzniewska, rzecznik firmy, podkreśla, że oferta spółki przeznaczona jest zarówno dla studentów uczących się w tych centrach akademickich, jak i dla wszystkich tych, którzy podróżują w weekendy i w okresach przed i po świętach.

Arriva swoich pasażerów wozi duńskimi składami typu MR/MRD. – Jest to pierwszy taki projekt pilotażowy naszej spółki o charakterze międzywojewódzkim, dlatego bardzo szczegółowo monitorujemy zainteresowanie połączeniami, które już spotkały się z bardzo pozytywnym przyjęciem wśród podróżnych – mówi pani rzecznik.

Podkreśla, że w pociągach międzyregionalnych obowiązuje oferta biletowa Multi Region, w której bilety można zakupić w cenach niższych niż taryfa regionalna. – Dodatkowo ofertę uzupełniamy pulami biletów za 1 zł dostępnych w mobilnych kanałach sprzedaży – twierdzi Parzniewska.

Na inwestycje w tabor zdecydowała się SKM, kolejowa spółka 15 lat temu wydzielona ze struktur PKP. W marcu kupiła od nowosądeckiego Newagu dwa pociągi Impuls.

– To pierwsze nowe składy kupione w historii spółki – przyznaje Marcin Głuszek, rzecznik PKP SKM. Impulsy mają po 152 miejsca siedzące i 359 stojących.

Pozostało 91% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej