Lublin chce być smart

Inteligentne skrzyżowania pozwalające na płynną jazdę, energooszczędne budynki, otwarte bazy danych ułatwiające inwestowanie. Lublin zamierza zostać smart city. Jest jednak dopiero na początku drogi.

Publikacja: 10.03.2016 18:30

Smart city to nie tylko inteligentne systemy transportu i oświetlenia, ale także lepszy monitoring c

Smart city to nie tylko inteligentne systemy transportu i oświetlenia, ale także lepszy monitoring czy łatwiejszy dostęp mieszkańców do informacji miejskich

Foto: 123RF

Na razie najbardziej zaawansowanym technologicznie realizowanym projektem jest system zarządzania ruchem wdrożony w połowie października ubiegłego roku. System, który złożony jest z 303 kamer wideodetekcji ruchu, 21 kamer monitoringowych oraz 22 km światłowodu, objął 69 najbardziej ruchliwych skrzyżowań. Choć kierowcy psioczą, że nie działa jak należy, Artur Szymczyk, wiceprezydent Lublina ds. inwestycji i rozwoju podkreśla, że system dopiero uczy się zachowań lubelskich kierowców.

– Aby mógł modelować odpowiednio procesy, czyli zachowanie się sygnalizatorów, musi zebrać odpowiednią bazę danych. Planujemy, że za dwa miesiące na tyle zapełni się informacjami, że modelowanie ruchu będzie prawidłowe – zapowiada Artur Szymczyk.

System zarządzania ruchem kosztował niemal 28 mln zł i jest elementem budowanego właśnie Inteligentnego Systemu Transportowego miasta. Lublin promuje go jako jeden z elementów modnej ostatnio idei smart city, czyli rozwiązań technologicznych i organizacyjnych poprawiających komfort życia w miastach. Przy urzędzie miasta powołano zespół, który ma określić obszary, jakie miasto ma rozwijać i wspierać.

Robert Żyśko z wydziału strategii i obsługi inwestorów Urzędu Miasta Lublina wylicza, że wiele nowoczesnych rozwiązań samorząd zaczął wprowadzać, zanim zaczęto mówić o idei smart city. Działa już rozbudowany system monitoringu miejskiego liczący 250 kamer, sieć hotspotów obejmująca 150 lokalizacji, system informacji przystankowej, Lubelska Biblioteka Wirtualna, gdzie w chmurze podpięte są biblioteki miejskie i uniwersyteckie oraz liczne aplikacje skierowane zarówno do mieszkańców, jak i studentów i turystów.

– Do rozwijanej sieci transportowej wprowadziliśmy trolejbusy z napędem bateryjnym, które pozwalają odpiąć go od trakcji energetycznej, aby określony dystans mógł przejechać na bateriach. Zaczynamy mocniej wchodzić w kwestie efektywności energetycznej budynków – wylicza Robert Żyśko.

Wdrażanie technologii to zaledwie pierwszy etap budowania smart city. Kolejne to lepsze zarządzanie pracą w urzędach oraz sprawniejsze włączanie w podejmowane decyzje mieszkańców. Miasto pracuje m.in. nad rozwiązaniami, które zwiększą dostęp do informacji miejskich (np. geodezyjnych), aby inwestorzy mogli z nich korzystać bez konieczności składania wniosków.

– Priorytetem jest udostępnienie w przyjaznej formie dostępu do bazy danych miejskich, która jest spora. Drugi temat to kwestia konsultacji społecznych, zidentyfikowania liderów i kontaktu z nimi właśnie przez nowe technologie. Generalnie chodzi o to, aby żyło się wygodnie i bezpiecznie. Technologia ma to wspierać – twierdzi Artur Szymczyk.

Na razie najbardziej zaawansowanym technologicznie realizowanym projektem jest system zarządzania ruchem wdrożony w połowie października ubiegłego roku. System, który złożony jest z 303 kamer wideodetekcji ruchu, 21 kamer monitoringowych oraz 22 km światłowodu, objął 69 najbardziej ruchliwych skrzyżowań. Choć kierowcy psioczą, że nie działa jak należy, Artur Szymczyk, wiceprezydent Lublina ds. inwestycji i rozwoju podkreśla, że system dopiero uczy się zachowań lubelskich kierowców.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej
Archiwum
Innowacje wkraczają na miejskie przejścia dla pieszych