Pół miliarda wydane, pół miliarda do wydania

Na katowickim lotnisku – jego oficjalna nazwa to MPL Katowice Airport – w 2015 r. zakończył się cykl inwestycyjny wart pół miliarda złotych.

Publikacja: 12.01.2016 19:55

Ponad 3 mln osób odprawiono w 2015 r. w katowickim porcie

Ponad 3 mln osób odprawiono w 2015 r. w katowickim porcie

Foto: 123RF

Na ukończeniu jest nowa droga startowa, drogi kołowania, płyty postojowe i płyta do odladzania samolotów, a także Terminal C – nowa hala przylotów. Cały program kosztował zarządzające portem w Pyrzowicach Górnolośląskie Towarzystwo Lotnicze 500 mln zł. Połowa środków pochodziła z Unii Europejskiej. Drugie tyle GTL planuje wydać na rozwój lotniska w przyszłości.

Ubiegły rok był dla Katowice Airport rekordowy. Liczba odprawionych pasażerów wyniosła prawie 3,07 mln i była większa od wyniku z 2014 r. o 13,8 proc. Grudzień 2015 r., kiedy to liczba odprawionych pasażerów wzrosła o ponad jedną piątą, był już dziewiątym kolejnym miesiącem nieprzerwanego wzrostu.

Symboliczne i bardzo ważne dla portu 3 mln zostały przekroczone 21 grudnia, a zwyżki zanotowano we wszystkich segmentach działalności. Najwięcej pasażerów, bo prawie 2 mln, odprawiono na trasach regularnych, które obsługuje pięciu przewoźników. Najwięcej połączeń wykonuje węgierski niskokosztowy Wizz Air (27), za nim Ryanair (5) i po jednym LOT, Lufthansa i Germanwings. Ale i czartery także pobiły rekord i po raz pierwszy w historii Katowice Airport przewiozły ponad milion pasażerów i umocniły się na pozycji dominującego lotniska czarterowego wśród portów regionalnych.

W 2015 r. został pobity jeszcze jeden rekord – liczby operacji lotniczych, czyli startów i lądowań. Było ich 31 729, czyli o 2958 więcej niż rok wcześniej. Przy tym Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze przewiduje, że rok 2016 także będzie rekordowy, a liczba odprawionych pasażerów sięgnie 3,2 mln. Tak przynajmniej wynika ze skromnych noworocznych prognoz.

W tym roku siatka połączeń regularnych i czarterowych obejmie 100 tras, trzy z nich już zapowiedziało biuro podróży Itaka, które z Katowic lata do egzotycznych portów – Ras al-Chajma w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Mombasy w Kenii i Punta Cana na Dominikanie. W lipcu 2016 r. na Dominikanę zamierza latać z Katowic także TUI. Nowością tegorocznego sezonu ma być również należąca do Hiszpanii śródziemnomorska wyspa Minorka.

W ramach kończącego się planu inwestycyjnego trwa jeszcze modernizacja Terminalu A, który będzie nieczynny do maja 2016 r. Po jej zakończeniu ściana oddzielająca strefę ogólnodostępną od hali odlotów będzie szklana, otwarta zostanie nowa restauracja. Na ostatnim etapie jest budowa bazy cargo, która będzie miała łączną powierzchnię 12 tys. mkw. (10 tys. mkw. część techniczna, 2 tys. – biurowa). Termin oddania wyznaczony został na czerwiec 2016 r. To ważne przedsięwzięcie. W Katowicach swoje bazy mają bowiem największe światowe firmy kurierskie – DHL, UPS, TNT i FedEx.

Od listopada trwa przebudowa starej drogi startowej w pas kołowania, a zgodnie z umową z inwestorem oddanie planowane jest na początek 2018 r. Nieoficjalnie wiadomo, że do 2020 r. zaplanowanych jest jeszcze dziesięć zadań inwestycyjnych. Ale GTL nie chce jeszcze o nich opowiadać. Wiadomo jedynie, że będą kosztowały drugie pół miliarda złotych. Wtedy też, sądząc po obecnych statystykach, port osiągnie swoją zdolność, czyli odprawę 5 mln pasażerów rocznie. I trzeba będzie rozpocząć budowę nowego terminalu pasażerskiego.

W Pyrzowicach inwestuje nie tylko GTL, ale i Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, która zamierza w tym roku ruszyć z budową nowej wieży kontroli lotów o wysokości 43 m, czyli ponaddwukrotnie wyższej od obecnej. Do 2018 r. powstanie też hotel Moxy Marriott Marzenia.

GTL nie może się też doczekać, kiedy wreszcie powstanie linia kolejowa do Pyrzowic. Ale akurat ta inwestycja od lotniska nie zależy.

Na ukończeniu jest nowa droga startowa, drogi kołowania, płyty postojowe i płyta do odladzania samolotów, a także Terminal C – nowa hala przylotów. Cały program kosztował zarządzające portem w Pyrzowicach Górnolośląskie Towarzystwo Lotnicze 500 mln zł. Połowa środków pochodziła z Unii Europejskiej. Drugie tyle GTL planuje wydać na rozwój lotniska w przyszłości.

Ubiegły rok był dla Katowice Airport rekordowy. Liczba odprawionych pasażerów wyniosła prawie 3,07 mln i była większa od wyniku z 2014 r. o 13,8 proc. Grudzień 2015 r., kiedy to liczba odprawionych pasażerów wzrosła o ponad jedną piątą, był już dziewiątym kolejnym miesiącem nieprzerwanego wzrostu.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Materiał Promocyjny
Sieci, czyli wąskie gardło transformacji energetycznej
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej