Religijne wydarzenie jak najlepszy event

Dla stolicy Małopolski Światowe Dni Młodzieży Kraków 2016 mogą być biznesowo-marketingową trampoliną.

Publikacja: 10.01.2016 17:44

Przygotowanie do przyjęcia pielgrzymów będą kosztowały Kraków 51 mln zł

Przygotowanie do przyjęcia pielgrzymów będą kosztowały Kraków 51 mln zł

Foto: Fotorzepa, Rafał Guz

Do połowy grudnia ubiegłego roku zarejestrowało się już ponad pół miliona pielgrzymów, którzy przyjadą na Światowe Dni Młodzieży do Krakowa – wynika z raportu archidiecezji krakowskiej, organizatora imprezy.

Miasto liczy na przyjazd 2–2,5 mln pielgrzymów, głównie z Włoch, Hiszpanii, Portugalii, Brazylii, Francji, Niemiec, USA oraz krajów Europy Wschodniej – Ukrainy, Białorusi, Rosji, z których każdy zostawi w mieście nawet 40 euro dziennie. Kraków opiera te wyliczenia na raporcie PwC podsumowującego Światowe Dni Młodzieży w Madrycie pięć lat temu.

Kraków to od lat jedno z najpopularniejszych wśród turystów miast Polski. W zeszłym roku padł rekord – stolicę Małopolski odwiedziło prawie dziesięć milionów turystów, zostawiając około 4,5 miliarda złotych. Z badań wynika, że 70 proc. turystów zza granicy chce tu przyjechać ponownie.

Czas na promocję

Dla wielu gości ŚDM wizyta w Krakowie będzie zarazem pierwszym pobytem w tym mieście. Od tego, jakie wrażenie zrobi na nim miasto, może zależeć, czy przyjadą inni turyści do Polski.

Promocja Krakowa już ruszyła. W związku z ŚDM Małopolska Organizacja Turystyczna organizuje m.in. wizyty studyjne dla dziennikarzy z różnych zakątków świata, aby już teraz – kiedy Kraków jest na fali medialnej – zaintrygować potencjalnych turystów regionem. – Promocja ŚDM obejmuje nie tylko pielgrzymów, którzy tutaj przyjadą, czy ich znajomych oraz rodziny, którym opowiedzą, co zastali w Krakowie, ale przede wszystkim tych, którzy jeszcze tutaj nie byli, którzy często jeszcze bardzo mało wiedzą o bogactwie, jakie oferuje Polska, którzy mogą nawet powątpiewać w zainwestowanie swych budżetów wakacyjnych, by odwiedzić ten kawałek Europy – dodaje Daria Głownia z Małopolskiej Organizacji Turystycznej.

Źródła finansowania

Koszty imprezy pokrywają sami pielgrzymi i wolontariusze Dni poprzez tzw. pakiety pielgrzyma, które uczestnicy muszą kupić u organizatora (do wyboru są trzy w różnych wariantach cenowych ze względu na długość pobytu np. tygodniowy kosztuje 760 zł lub 200 euro, w tym jest wyżywienie, noclegi, ubezpieczenie). Organizator musi również opłacić bilet autobusowo-tramwajowy pielgrzymom, a także ponieść koszty wynajmu sal w szkołach służących jako dodatkowe miejsca noclegowe czy sprzątania terenu po imprezie, np. rekultywacji Błoni.

– Miasto ma jednak obowiązek zapewnić sprawne funkcjonowanie miasta w tym okresie, i to przygotowujemy. Jesteśmy zobligowani prawem i tylko w tym zakresie włączamy się w przygotowanie do Światowych Dni Młodzieży – zaznacza Monika Chylaszek, rzeczniczka prezydenta Krakowa.

Wydatki musi pokryć z własnego budżetu – na inwestycje związane z przygotowaniem wydarzenia miasto wyda co najmniej 51 mln zł (cały budżet Krakowa na 2016 r. to 4 mld 300 mln zł), kolejne 59 mln zł wpisano na listę rezerwową – zostaną zrealizowane, jeśli rząd zobowiąże się partycypować w kosztach. Decyzje w tej sprawie nie zapadły.

Kancelaria Premiera przyznaje „Rzeczpospolitej”, że wnioski wojewody małopolskiego oraz prezydenta Krakowa dotyczące m.in. zapewnienia finansowania zadań związanych z zabezpieczeniem organizacji przedsięwzięcia przez stosowne służby, transportu oraz przygotowania przestrzeni publicznej miasta w miejscach, gdzie odbywać się będą uroczystości ŚDM, są obecnie konsultowane z ministrem finansów.

Nowe przedsięwzięcia

Zadania gminy to przede wszystkim transport, toalety, kosze na śmieci, zorganizowanie patroli pomocy przedmedycznej w miejscach wydarzeń centralnych na terenie Krakowa, Błonia, Łagiewnik, Białych Mórz oraz dodatkowych parkingów. Zbudowany zostanie także nowy przystanek Kraków-Sanktuarium, remont przejdzie wiele nawierzchni jezdni wraz z niezbędną pozostałą infrastrukturą drogową (krawężniki, ścieki, nawierzchnie chodników), m.in. ul. Królowej Jadwigi (od Piastowskiej do Nad Zalewem) wraz z ul. Junacką, ul. Piastowska, ul. Zakopiańska, ul. Jasnogórska, ul. Nowosądecka, ul. Reymonta. Miasto chce zorganizować pielgrzymom także wiele dodatkowych wydarzeń kulturalnych – koncertów, pokazów, wystaw, projekcji filmów, nieodpłatne udostępnić dla uczestników ŚDM do zwiedzania Muzeum Historycznego Miasta Krakowa. Miasto musi zainwestować w bezprzewodową łączność cyfrową TETRA we współpracy z KWP w Krakowie na potrzeby integracji służb (350 tys. zł), zarządzania kryzysowego oraz zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego. Na działania promocyjne i dekorację miasta gmina wyda ponad 4 mln zł.

Do połowy grudnia ubiegłego roku zarejestrowało się już ponad pół miliona pielgrzymów, którzy przyjadą na Światowe Dni Młodzieży do Krakowa – wynika z raportu archidiecezji krakowskiej, organizatora imprezy.

Miasto liczy na przyjazd 2–2,5 mln pielgrzymów, głównie z Włoch, Hiszpanii, Portugalii, Brazylii, Francji, Niemiec, USA oraz krajów Europy Wschodniej – Ukrainy, Białorusi, Rosji, z których każdy zostawi w mieście nawet 40 euro dziennie. Kraków opiera te wyliczenia na raporcie PwC podsumowującego Światowe Dni Młodzieży w Madrycie pięć lat temu.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej