Nowa twarz Dworca Głównego

Nie udało się przed Euro 2012, ale jeszcze w tym roku pasażerowie kolei mają korzystać ze zmodernizowanego Dworca Głównego w Szczecinie.

Publikacja: 19.11.2015 20:47

Budowa nowego dworca będzie kosztowała 111 mln zł.

Budowa nowego dworca będzie kosztowała 111 mln zł.

Foto: materiały prasowe

Jeden z najstarszych dworców w mieście nie miał szczęścia do remontów. Został wybudowany w XIX wieku. Główna bryła budynku powstała w latach 1896–1900, a w roku 1896 powstał również mur oporowy (na całej długości obecnej ul. Owocowej).

Jeszcze przed wojną

Poważniejszy remont przeszedł jeszcze przed II wojną światową. Zmodernizowano go w latach 1933–1939. Wykonano wówczas m.in. dobudowę piętrową. Odbudowany po zniszczeniach wojennych trwał w takim stanie niemal do dziś. Niemal, bo w 2007 roku dworzec został częściowo odremontowany w związku z finałem regat The Tall Ships Races. Odnowiono część elewacji i odświeżono hol. Większe prace miały zostać przeprowadzone przed odbywającymi się w Polsce finałami mistrzostw Europy w piłce nożnej Euro 2012, ale wówczas się nie udało.

Ruszyły prace

Dworzec Główny na swój wielki remont musiał czekać jeszcze dwa lata, do 2014 roku. Wtedy jesienią rozpoczęły się tam prace modernizacyjne, a budynek zamknięto dla podróżnych. – Dworzec przechodzi gruntowną przebudowę. Po jej zakończeniu obiekt będzie bardziej funkcjonalny oraz dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych – mówi Paulina Jankowska z biura prasowego PKP, które realizuje inwestycję.

Waga obiektu

Budynek dworca w Szczecinie otrzymał kolejową kategorię premium, która oznacza największe i najważniejsze obiekty w Polsce. Do tej grupy zaliczone zostały m.in. dworce: Warszawa Centralna, Warszawa Zachodnia i Wschodnia, Katowice, Gdańsk, Poznań Główny, Wrocław Główny, także Lublin, Opole Główne czy Kraków. – Na nich obsługiwany jest ruch międzynarodowy, międzywojewódzki i regionalny. Są ważnymi węzłami komunikacyjnymi w skali miasta i regionu, znajdują się w nich punkty oferujące usługi komercyjne, czyli np. sklepy i restauracje czy wypożyczalnie samochodów – tłumaczą przedstawiciele PKP.

W odnowionym budynku w Szczecinie znajdzie się przestrzeń związana z obsługą podróżnych, jak kasy, poczekalnia oraz przestrzeń komercyjna pod lokale handlowo-usługowe. – Na dworcu będą dostępne wszystkie usługi przydatne przed czy po podróży – m.in. kiosk, lokal gastronomiczny, kantor, poczta, apteka. W tej chwili PKP ma już 13 najemców. – Poza tym podróżni będą mieli na dworcu dostęp do darmowego internetu – mówi Jankowska. Zapowiada, że w zdmodernizowanym budynku znajdą się udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, jak windy, schody ruchome, ścieżki prowadzące dla niewidomych i niedowidzących, pętle indukcyjne dla niedosłyszących.

Po roku prace na dworcu powoli zmierzają ku końcowi. – Do wykonania pozostały m.in. roboty instalacyjne i wykończeniowe w budynku głównym, prace przy budowie nowej kładki i modernizacji peronu 1 – wylicza przedstawicielka PKP. W sumie inwestycja ma kosztować firmę ponad 111 mln zł, z czego 67,4 mln zł to dofinansowanie unijne z programu operacyjnego „Infrastruktura i środowisko”.

– Dobrze, że ten dworzec jest modernizowany, da nowe możliwości i podwyższy komfort pasażerów. Tak naprawdę tę inwestycję będzie można ocenić, dopiero gdy zostanie ukończona, a nie teraz – mówi Łukasz Kolasa, rzecznik prezydenta Szczecina i mieszkaniec miasta.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki, j.blikowska@rp.pl

Jeden z najstarszych dworców w mieście nie miał szczęścia do remontów. Został wybudowany w XIX wieku. Główna bryła budynku powstała w latach 1896–1900, a w roku 1896 powstał również mur oporowy (na całej długości obecnej ul. Owocowej).

Jeszcze przed wojną

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?