Porty Szczecin-Świnoujście będą nadal rosnąć w siłę

Kolejne inwestycje pozwolą na przeładowanie jeszcze większej ilości towarów i wzrost przychodów najnowocześniejszego terminalu promowego na Bałtyku.

Publikacja: 19.11.2015 20:38

Do Szczecinia i Świnoujścia przypłynęło więcej statków m.in. z drobnicą, zbożem, a także z ropą naft

Do Szczecinia i Świnoujścia przypłynęło więcej statków m.in. z drobnicą, zbożem, a także z ropą naftową

Foto: Fotorzepa, Dariusz Gorajski

Obecny rok może być rekordowy dla polskich portów. Cztery najważniejsze – Gdańsk, Gdynia oraz Szczecin i Świnoujście – w roku ubiegłym, kolejny raz z rzędu, odnotowały rekordową wielkość przeładunków. Obecny rok także przyniesie poprawę wyników, m.in. dzięki coraz lepszemu skomunikowaniu Wybrzeża z resztą kraju i jego granicami, a także inwestycjom w powiększenie zdolności przeładunkowych. – Łączna wielkość towarów przeładowanych w całym 2015 roku powinna osiągnąć kolejny rekordowy wynik 24 mln ton – prognozuje zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

W obu portach już w pierwszych sześciu miesiącach 2015 roku wyższe obroty odnotowano praktycznie we wszystkich grupach towarowych. Obsłużono więcej statków z rudą, wzrosły przeładunki zbóż, drewna i drobnicy, o przeszło jedną piątą zwiększyła się ilość transportowanej przez porty ropy. Pojawiło się więcej kontenerów – o prawie 16 proc. Na dalszy wzrost mają pozwolić niedawno zakończone oraz planowane inwestycje.

Nowe nabrzeże

W Świnoujściu zakończyła się kluczowa dla portu budowa nowego stanowiska promowego. Powstało nowe nabrzeże o długości 242 metrów, galeria pasażerska oraz rękaw łączący ją z promem, estakada samochodowa i pomosty. Rozbudowana została infrastruktura drogowa – parkingi oraz place manewrowe. Nowe nabrzeże otwarto z końcem października. Terminal promowy w Świnoujściu należy obecnie do najnowocześniejszych na Bałtyku. Stanowiąc część europejskiego korytarza transportowego, oferuje najkrótsze połączenie Skandynawii ze środkową i południową częścią kontynentu. Kursuje stamtąd 11 promów.

Rozbudowa terminalu promowego to kolejna zakończona w tym roku inwestycja zwiększająca zdolności przeładunkowe zespołu portów Szczecin-Świnoujście. Wcześniej w Szczecinie wybudowano nowe nabrzeże niemieckie i zmodernizowano nabrzeże zbożowe. Oba przedsięwzięcia były konieczne do zwiększenia możliwości obsługi statków. Kosztowały przeszło 35 mln zł, z czego połowa została sfinansowana z funduszy unijnych.

Dalsze plany

W latach 2007–2013 wartość inwestycji w portach Szczecina i Świnoujścia przekroczyła 650 mln zł. Zarząd portów planuje kolejne inwestycje warte ponad 1,3 mld zł. Ich realizacja połączona z pogłębieniem toru wodnego do Szczecina do głębokości 12,5 metra powinna przynieść wzrost przeładunków do poziomu 26–30 mln ton rocznie.

Jak przewiduje firma doradcza PwC, szczególną rolę w rozwoju portów odegrają pieniądze z UE. Według opublikowanego w połowie listopada raportu „Perspektywy polskiego i światowego rynku infrastruktury transportowej” inwestycje unijne w transport morski w latach 2014–2020 będą 2,5-krotnie wyższe niż w latach 2007–2013.

Szczególnie rozwojowe okazują się realizowane w polskich portach inwestycje w przeładunek kontenerów. Według prognoz firmy analitycznej Ocean Shipping Consultants wzrost popytu na kontenery w regionie Bałtyku wyniesie w ciągu najbliższych dziesięciu lat 129 proc. W przypadku Polski ten wzrost będzie jeszcze wyższy i sięgnie prawie 160 proc. Już w końcu obecnej dekady wielkość przeładowywanych w polskich portach towarów ma przekroczyć 2,5 mln TEU, czyli standardowych kontenerów 20-stopowych.

Obecny rok może być rekordowy dla polskich portów. Cztery najważniejsze – Gdańsk, Gdynia oraz Szczecin i Świnoujście – w roku ubiegłym, kolejny raz z rzędu, odnotowały rekordową wielkość przeładunków. Obecny rok także przyniesie poprawę wyników, m.in. dzięki coraz lepszemu skomunikowaniu Wybrzeża z resztą kraju i jego granicami, a także inwestycjom w powiększenie zdolności przeładunkowych. – Łączna wielkość towarów przeładowanych w całym 2015 roku powinna osiągnąć kolejny rekordowy wynik 24 mln ton – prognozuje zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?