Wielki świat jubilerów

Najstarszy sklep z biżuterią powstał w Poznaniu. Dziś wielkopolskie firmy działają od Szwajcarii po Hongkong.

Publikacja: 01.11.2015 17:40

Światowej sławy modelka Anja Rubik na planie kampanii reklamowej marki Apart

Światowej sławy modelka Anja Rubik na planie kampanii reklamowej marki Apart

Foto: materiały prasowe

Poznań z wyrobami ze szlachetnych kruszców kojarzy się m.in. z racji aktywności rodziny Kruk. Działała ona w biznesie już od 1840 r., kiedy to Leon Skrzetuski otworzył przy ulicy Wodnej zakład produkujący m.in. naczynia liturgiczne.

Później prowadzenie biznesu przejął jego siostrzeniec Władysław Kruk, przedsiębiorstwo zostało przejęte w czasie wojny przez niemieckie władze, ale rodzina wróciła do jego prowadzenia. Straciła kontrolę nad marką W.Kruk oraz samym przedsiębiorstwem dopiero w 2008 r., kiedy to w wyniku wrogiego przejęcia została kupiona przez firmę Vistula. Choć rodzina miała pakiet akcji także tej firmy, dzisiaj nie bierze udziału w zarządzaniu Vistulą, wycofała się także z władz przedsiębiorstwa.

Idzie nowe

Dzisiaj, już z nowym właścicielem, związki firmy z Poznaniem są słabsze, ale nie oznacza to, że zniknęły. – Spółka W.Kruk zarejestrowana jest w Krakowie i tam znajdują się centrala oraz wszystkie kluczowe funkcje operacyjne firmy. W Poznaniu siedzibę ma zakład produkcyjny firmy, który razem z działami administracyjnymi zlokalizowany jest przy ulicy Jeleniogórskiej 14. Zakład w Poznaniu jest oddziałem W.Kruk, a nie oddzielną spółką – mówi Radosław Jakociuk, prezes W. Kruk.

Rodzina Kruk zaangażowała się w stworzenie marki Ania Kruk, pod którą w dziesięciu butikach sprzedaje bardziej niekonwencjonalną biżuterię. Poza metalami szlachetnymi do produkcji wykorzystywane są m.in. silikony czy inne tworzywa sztuczne.

– Nie można powiedzieć, żebyśmy kierowali się tylko do młodych odbiorców. Obecnie konsumenci poszukują zarówno biżuterii zgodnej z najnowszymi trendami w modzie, jak i przystępnych cen – mówi Anna Kruk-Vinas, dyrektor artystyczna marki.

Rozwój marki został na razie wstrzymany, ponieważ rodzina jest zaangażowana w tajemniczy projekt za granicą. Na razie szczegółów tej operacji nie podaje, jednak zgodnie z zapowiedziami Wojciecha Kruka powinny być znane już niedługo.

Apart także postanowił nie koncentrować się wyłącznie na rynku polskim i również coraz śmielej zerka za granicę. Firma przejęła szwajcarską markę zegarków Albert Riele, która świetnie przyjęła się w polskich butikach.

– Produkowane w Szwajcarii zegarki debiutowały w tym roku na prestiżowych zegarmistrzowskich targach w Bazylei, a teraz rozpoczynają ekspansję zagraniczną. Jesteśmy obecni m.in. w Hongkongu, wkrótce zegarki marki Albert Riele będzie można kupić także w kojarzonym z kasynami Makao – mówi Helena Palej.

Jednak choć przed firmami otwierają się nowe możliwości za granicą, to polski rynek wciąż daje im duże możliwości rozwoju.

Branża z potencjałem

– Wpływ na kondycję branży jubilerskiej w ostatnim czasie mają przede wszystkim dobre nastroje konsumentów, które przekładają się na wzrost sprzedaży dóbr luksusowych. Kiedyś Polacy wydawali zdecydowanie mniej pieniędzy na biżuterię, dziś jest ona nieodzownym elementem niemal każdej stylizacji – mówi Karolina Gauza z YES.

– Zapotrzebowanie na tego rodzaju dobra na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat zdecydowanie wzrosło, a wraz z nim wydatki. To z kolei przyczyniło się do wzrostu świadomości marki wśród klientów i próby poszukiwania coraz to ciekawszych i oryginalnych projektów biżuterii – dodaje. Firma ma 117 salonów, w ciągu roku powstaje około ośmiu–dziesięciu nowych.

– Branża jubilerska dynamicznie się rozwija. Z każdym rokiem konsekwentnie rośnie sprzedaż wyrobów jubilerskich, jednocześnie rynek w coraz większym stopniu jest podzielony pomiędzy największe sieci sprzedaży. Bardzo dobrze oceniam potencjał sprzedażowy na polskim rynku, uważam, że w najbliższych latach rynek dalej będzie rósł i zostanie utrzymana tendencja konsolidacji rynku – z tego wynika nasza strategia dynamicznego rozwoju własnej sieci sprzedaży – wtóruje Przemysław Piotrowski, prezes Briju.

W.Kruk także planuje w najbliższych latach dalszy rozwój. – Do końca 2016 r. sieć salonów jubilerskich marki powiększy się do ponad 100, do końca 2015 r. planowane  jest otwarcie siedmiu salonów – mówi prezes Radosław Jakociuk. Obecnie sieć liczy 84 punkty.

Rynek mocno rozdrobniony

Z danych Bisnode Polska wynika, że w Polsce zarejestrowanych jest ponad 11,5 tys. sklepów jubilerskich. – Głównie za sprawą rozwoju sieci w ostatnich latach rynek się kurczy i znikają małe sklepy jubilerskie – wyjaśnia Tomasz Starzyk z Bisnode Polska. W latach 2012–2014 Polacy zarejestrowali bowiem 2,7 tys. tego typu punktów, a wyrejestrowali blisko 4,4 tys. Rynek jest bardzo rozdrobniony – pięć czołowych sieci kontroluje ok. 50 proc. Oferta biżuteryjna rośnie, do Polski wchodzą takie firmy jak hiszpański Tous, który ma już niemal 30 placówek. Rozwija się też Pandora, która zarówno otwiera własne sklepy, jak i rozbudowuje sieć partnerów.

Mimo to nasz rynek jest wciąż niewielki. Z danych firmy Bain & Co. wynika, że tylko 16 największych rynków, jak Indie, USA czy Japonia, generuje rocznie przychód ponad 180 mld dol. W Polsce główną kategorią są tańsze produkty, np. ze srebra. Z kolei to Indie są największym rynkiem zbytu na produkty ze złota, co jest efektem m.in. zwyczajów związanych ze ślubami.

Poznań z wyrobami ze szlachetnych kruszców kojarzy się m.in. z racji aktywności rodziny Kruk. Działała ona w biznesie już od 1840 r., kiedy to Leon Skrzetuski otworzył przy ulicy Wodnej zakład produkujący m.in. naczynia liturgiczne.

Później prowadzenie biznesu przejął jego siostrzeniec Władysław Kruk, przedsiębiorstwo zostało przejęte w czasie wojny przez niemieckie władze, ale rodzina wróciła do jego prowadzenia. Straciła kontrolę nad marką W.Kruk oraz samym przedsiębiorstwem dopiero w 2008 r., kiedy to w wyniku wrogiego przejęcia została kupiona przez firmę Vistula. Choć rodzina miała pakiet akcji także tej firmy, dzisiaj nie bierze udziału w zarządzaniu Vistulą, wycofała się także z władz przedsiębiorstwa.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?