Pierwszy z nich to budowa Wielkopolskiego Centrum Zdrowia Dziecka w Poznaniu. Obecnie wiodącym ośrodkiem opieki pediatrycznej w regionie jest Specjalistyczny ZOZ nad Matką i Dzieckiem w Poznaniu. Infrastruktura placówki jest jednak przestarzała. Remonty są bardzo kosztowne i w dużym zakresie niemożliwe m.in. ze względu na stosunki własnościowe nieruchomości zajmowanych przez szpital.
Jedynym rozwiązaniem jest budowa nowego szpitala. Wielkopolskie Centrum Zdrowia Dziecka powstanie w sąsiedztwie Szpitala Wojewódzkiego w Poznaniu, posiadającego własne lądowisko dla helikopterów oraz dobre warunki komunikacyjne. W ramach struktur placówki utworzony zostanie również szpitalny oddział ratunkowy dla dzieci. Koncepcja nowego szpitala zakłada, że będzie on prowadził działalność przejętą z istniejących obecnie dwóch placówek: SZOZ nad Matką i Dzieckiem w Poznaniu, który hospitalizuje ponad 33 tys. pacjentów rocznie, oraz Ośrodka Rehabilitacyjnego dla Dzieci w Kiekrzu, w którym wykonuje się około 270 tys. zabiegów fizjo- i fizykoterapii.
– Budowa Wielkopolskiego Centrum Zdrowia Dziecka ma strategiczny charakter dla samorządu województwa wielkopolskiego, którego obowiązkiem jest zabezpieczenie dostępności świadczeń w zakresie leczenia szpitalnego dla ponad 320 tys. dzieci w regionie. Dzięki tej inwestycji zapewnimy prowadzenie działalności leczniczo-rehabilitacyjnej na najwyższym poziomie, w warunkach przyjaznych dla tak szczególnej grupy pacjentów, jakimi są dzieci i młodzież – mówi „Rzeczpospolitej” Hubert Zobel, dyrektor Departamentu Wdrażania Programu Regionalnego w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego.
Drugi duży projekt wpisany do nowego programu to modernizacja linii kolejowej nr 354 Poznań Główny – Piła Główna. To linia o znaczeniu regionalnym i ponadregionalnym. Jej modernizacja polegać będzie głównie na dostosowaniu do prędkości 120 km/h dla ruchu pasażerskiego i 80 km/h dla ruchu towarowego.
Powstaną cztery nowe przystanki osobowe, a kolejnych 12 zostanie przebudowanych. Zmodernizowanych zostanie 106 obiektów inżynieryjnych, w tym: 13 mostów i wiaduktów, dwa przejścia podziemne i 91 przepustów. Na stacjach i przystankach osobowych powstaną nowe perony. W celu zwiększenia bezpieczeństwa ruchu kolejowego, ale i samochodowego, likwidacji ulegnie osiem niestrzeżonych przejazdów, a pozostałych kilkadziesiąt zostanie zmodernizowanych. Powstaną też dwa lokalne centra sterowania (w Poznaniu i Pile). Inwestycja ma być najbardziej kosztochłonną realizowaną w ramach programu.