Preferowane będą przedsięwzięcia tworzące nowe miejsca pracy. Wzmacniana też będzie współpraca pomiędzy sferą nauki i biznesu poprzez realizację wspólnych projektów instytucji naukowych i przedsiębiorców. W porównaniu z obecnym programem w nowym wzrosną wydatki na innowacyjność gospodarki regionu oraz na cele związane z gospodarką niskoemisyjną.
Z kolei pieniądze na transport będą kierowane przede wszystkim na budowę i modernizację kluczowych połączeń komunikacyjnych, np. głównych dróg wojewódzkich.
Kolejna różnica to cyfryzacja procesu obsługi wniosków o dofinansowanie. Od momentu wypełnienia formularza przez jego ocenę, przyznanie dotacji, rozliczenia aż do ostatecznego zakończenia projektu wszelka korespondencja z instytucjami odpowiadającymi za regionalny program operacyjny (RPO), a będą to cztery departamenty urzędu marszałkowskiego oraz Lubelska Agencja Wspierania Przedsiębiorczości, Wojewódzki Urząd Pracy w Lublinie i miasto Lublin jako lider związku Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, będzie się odbywała wyłącznie drogą elektroniczną.
Najwięcej pieniędzy trafi na: konkurencyjność firm (291,6 mln euro), mobilność regionalną i ekologiczny transport (271 mln euro), efektywność energetyczną i gospodarkę niskoemisyjną (258,9 mln euro) oraz infrastrukturę społeczną (232,9 mln euro) i rynek pracy (197,9 mln euro).
Jak przekonują urzędnicy, z pieniędzy z programu na lata 2014–2020 będzie mógł skorzystać prawie każdy. Będą one dostępne zarówno dla osób zainteresowanych założeniem działalności gospodarczej, przedsiębiorców, samorządów, jak i organizacji pozarządowych.