Motoryzacja umacnia gospodarczą siłę regionu

Branża motoryzacyjna zdominowała rozwój gospodarczy Wielkopolski, a produkcja samochodów stała się magnesem przyciągającym kolejne inwestycje.

Publikacja: 30.04.2015 21:41

Rangę regionu na gospodarczej mapie Polski konsekwentnie umacnia rozbudowujący się Volkswagen. Niemiecki koncern, który zatrudnia obecnie w trzech swoich zakładach Volkswagen Poznań blisko 7 tys. pracowników, ostatnio zainwestował 38 mln euro w produkcję nowych modeli samochodów dostawczych: Caddy i Transporter.

Natomiast w końcu ubiegłego miesiąca zawiesił wiechę na czwartym zakładzie – budowanej we Wrześni fabryce dostawczego Craftera. Po jej uruchomieniu w przyszłym roku Volkswagen Poznań będzie zatrudniał łącznie blisko 11 tys. osób, a roczna produkcja samochodów sięgnie 280 tys. sztuk.

Kluczową rolę w pozyskiwaniu nowych projektów odgrywa obejmująca część województwa wielkopolskiego Wałbrzyska Specjalna Strefa Ekonomiczna Invest Park.

– W tym roku jednym z naszych priorytetów będzie zagospodarowanie Wrzesińskiej Strefy Aktywności Gospodarczej (WSAG) – mówi prezes WSSE Barbara Kaśnikowska. To właśnie tam powstaje fabryka Craftera. Położona zaledwie kilometr od autostrady A2 i kilkanaście kilometrów od samego Poznania WSAG ma już pełną infrastrukturę: od dróg i parkingów poprzez system zabezpieczeń pożarowych po ośrodek szkolenia zawodowego przygotowujący kadry dla przemysłu motoryzacyjnego.

By usprawnić obsługę nowych inwestorów, strefa uruchomiła we Wrześni zamiejscowe biuro. Ma obsługiwać inwestorów z całej Wielkopolski, na terenie której WSSE posiada ponad 150 hektarów dostępnych terenów inwestycyjnych. – Miesięcznie odbywamy kilkanaście spotkań z przedsiębiorcami zainteresowanymi budową zakładów w województwie wielkopolskim – podkreśla wiceprezes WSSE Teodor Stępa. Kierownictwo Invest Parku jest przekonane, że już wkrótce efektem prowadzonych rozmów będą kolejne decyzje inwestycyjne.

Motoryzacja w Wielkopolsce to także zakłady Solarisa, jednego z europejskich liderów produkcji autobusów, a ostatnio umacniającego swą pozycje także w segmencie budowy tramwajów. Firma zatrudnia 2300 osób w czterech fabrykach w Wielkopolsce oraz ponad 300 pracowników za granicą. W tym roku produkcja sięgnie 1400 autobusów. Władze firmy, która od uruchomienia produkcji w 1996 roku dostarczyła już 11 tys. autobusów, zapowiadają, że Solaris będzie realizował zamówienia obejmujące zarówno duże, jak mniejsze dostawy pojazdów. – Chcemy elastycznie reagować na zapotrzebowanie rynku – deklaruje Zbigniew Palenica, członek zarządu Solarisa.

Rangę regionu na gospodarczej mapie Polski konsekwentnie umacnia rozbudowujący się Volkswagen. Niemiecki koncern, który zatrudnia obecnie w trzech swoich zakładach Volkswagen Poznań blisko 7 tys. pracowników, ostatnio zainwestował 38 mln euro w produkcję nowych modeli samochodów dostawczych: Caddy i Transporter.

Natomiast w końcu ubiegłego miesiąca zawiesił wiechę na czwartym zakładzie – budowanej we Wrześni fabryce dostawczego Craftera. Po jej uruchomieniu w przyszłym roku Volkswagen Poznań będzie zatrudniał łącznie blisko 11 tys. osób, a roczna produkcja samochodów sięgnie 280 tys. sztuk.

1 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej