Dzyndzałki z jeziorem w tle

Warmia i Mazury kuszą nie tylko walorami turystycznymi, ale też bogactwem lokalnej kuchni.

Publikacja: 14.09.2016 23:00

Miejscowe specjały kulinarne popularyzowane są m.in. podczas licznych imprez i festynów.

Miejscowe specjały kulinarne popularyzowane są m.in. podczas licznych imprez i festynów.

Foto: materiały prasowe

– Dzięki naszym piwom warzonym metodami tradycyjnymi staliśmy się ambasadorem regionu już nie tylko w Polsce – mówi Andrzej Olkowski, prezes olsztyńskiego browaru Kormoran i szef Stowarzyszenia Regionalnych Browarów Polskich. – Szczególną popularność daje nam piwo Imperium Prunum, czyli porter bałtycki z suską sechlońską. Zapytania o nie płyną z całego świata, nawet z Brazylii – dodaje.

Porter podsuszoną i podwędzoną śliwka z Małopolski, która zdobyła unijny znak Chronione Oznaczenie Geograficzne, to jedno z niemal 30 piw sprzedawanych przez Kormorana. Oferta warzelni odpowiada na rosnące zainteresowanie piwami regionalnymi i rzemieślniczymi w Polsce. Ich producentów nie brakuje także w województwie warmińsko-mazurskim.

– Piwowarstwo kwitło tutaj już za czasów Prus Wschodnich. W samym Olszynie przed II wojną światową było sześć browarów. Mamy więc do czynienia z kontynuacją tradycji – mówi Andrzej Olkowski.

Warmia i Mazury mogą pochwalić się także m.in. niedźwiedziówką, czyli mazurską nalewką, oraz okowitą miodową warmińską. Oba te alkohole trafiły na Listę Produktów Tradycyjnych prowadzoną przez Ministerstwo Rolnictwa. Łącznie jest na niej 27 specjałów z Warmii i Mazur.

Biorąc pod uwagę takie województwa, jak Podkarpackie z ponad 200 wpisami, liczba ta wydaje się niewielka (łącznie w wykazie resortu rolnictwa jest prawie 1,5 tys. produktów). Jednak Warmińsko-Mazurskie sukcesywnie zwiększa liczbę wpisów. Tylko w tym roku wpisało tam miody ziemi oleckiej oraz kawior ze szczupaka. W kolejce czekają wnioski dotyczące gofrów pruskich i warmińskiej szynki wołowej wędzonej.

Kulinarny potencjał regionu jest znacznie większy. Warmińsko-Mazurskie jest pierwszym województwem z Polski, które znalazło się w Europejskiej Sieć Regionalnego Dziedzictwa Kulinarnego. Producenci, przetwórcy i restauratorzy z tego regionu są w niej zrzeszeni już od 2005 r. Jest ich tam ponad 100.

Ponadto siedmiu tutejszych producentów zdobyło dla swoich wyrobów znak Jakość Tradycja opracowany przez Polską Izbę Produktu Regionalnego i Lokalnego i Związek Województw RP.

– Dzięki wyróżnieniu produktów żywnościowych w ramach tych systemów, producenci mogą zyskać na renomie i konkurencyjności, stać się lepiej rozpoznawalni na rynku – mówi Gustaw Marek Brzezin, marszałek województwa warmińsko-mazurskiego.

A właśnie rynkowy sukces jest priorytetem. – Stawiamy sobie za główny cel tworzenie korzystnych warunków dla rozwoju produkcji żywności ekologicznej, naturalnej i tradycyjnej, bo to nakręca gospodarkę i turystykę – wskazuje Gustaw Marek Brzezin.

Lokalnymi produktami, które trafiły już na sklepowe półki, są m.in. zsiadłe mleko wytwarzane w Zajeździe Tusinek w Rozogach k. Szczytna, ser welski z Mleczarni w Lidzbarku nad rzeką Wel oraz dylewska dojrzewająca z Gospodarstwa Rolnego Kalinówka w Pietrzwałdzie k. Ostródy.

Na lokalną kuchnię stawiają również restauratorzy.

– Świadomość Polaków dotycząca lokalnej kuchni jest coraz większa. Podróżując chcą spróbować tego, co regionalne i niespotykane tam, gdzie mieszkają – mówi Jarosław Świeżawski, menedżer Gospody pod Czarnym Łabędziem w Rydzewie, łączącej w sobie funkcje restauracji i muzeum. – Jedną z naszych specjalności są dzyndzałki z hreczką, czyli pierogi z farszem z kaszy gryczanej i jajka na twardo, skwarek z boczku wędzonego i okraszane śmietaną i skwarkami – dodaje.

Już z obecną liczbą produktów Warmia i Mazury ma szanse doczekać się produktu regionalnego zarejestrowanego przez Komisję Europejską (w sumie Polska ma ich 38). Który z nich ma na to największe szanse? Zdaniem marszałka Brzezina w gronie tym mogą znaleźć się miody, które wytwarzane są tutaj od wieków.

– Na obszarze województwa umiejscowione są pasieki pozyskujące wiele rodzajów miodów metodami tradycyjnymi – zaznacza Gustaw Marek Brzezin. – O ich wyjątkowości w dużej mierze stanowi wyjątkowo bogata specyfika terenu i roślinności – dodaje.

Produkty regionalne wykorzystywane są również do budowania wizerunku tych terenów. – Cykl imprez promujących produkty ma z jednej strony popularyzować tę część naszej gospodarki, a z drugiej przybliżyć regionalne smaki i receptury mieszkańcom – mówi Gustaw Marek Brzezin.

Od 2010 r. samorząd realizuje Kalendarz imprez regionalnych, promujących żywność naturalną, tradycyjną, lokalną i regionalną województwa warmińsko-mazurskiego. W tegorocznym znalazło się 17 imprez. Wśród jeszcze zaplanowanych jest XI edycja konkursu Smaki Warmii, Mazur oraz Powiśla na stołach Europy, współorganizowanego przez samorząd województwa i Warmińsko-Mazurską Izbę Rolniczą. Jego finał odbędzie się 5 grudnia w Olsztynie.

Lokalni twórcy pojawiają się na organizowanym przez Urząd Miasta Olsztyna Warmińskim Jarmarku Świątecznym, który tradycyjnie odbywa się w połowie grudnia.

Patryk Pulikowski z Biura Komunikacji i Dialogu Obywatelskiego urzędu wyjaśnia, że nie brakuje ich także podczas Olsztyn Green Festival – sierpniowego muzycznego święta połączonego z promocją zdrowego i ekologicznego stylu życia.

– Dzięki naszym piwom warzonym metodami tradycyjnymi staliśmy się ambasadorem regionu już nie tylko w Polsce – mówi Andrzej Olkowski, prezes olsztyńskiego browaru Kormoran i szef Stowarzyszenia Regionalnych Browarów Polskich. – Szczególną popularność daje nam piwo Imperium Prunum, czyli porter bałtycki z suską sechlońską. Zapytania o nie płyną z całego świata, nawet z Brazylii – dodaje.

Porter podsuszoną i podwędzoną śliwka z Małopolski, która zdobyła unijny znak Chronione Oznaczenie Geograficzne, to jedno z niemal 30 piw sprzedawanych przez Kormorana. Oferta warzelni odpowiada na rosnące zainteresowanie piwami regionalnymi i rzemieślniczymi w Polsce. Ich producentów nie brakuje także w województwie warmińsko-mazurskim.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej