Dworzec naszpikowany technologiami

Dworzec Komunikacji Lokalnej w Rzeszowie to unikalny projekt – w całości pokryto go panelami fotowoltaicznymi
materiały prasowe

W Rzeszowie powstał najnowocześniejszy terminal autobusowy w Polsce. Samowystarczalny energetycznie obiekt zainteresował władze innych miast.

Rzeszów

Od stycznia pasażerowie mają do dyspozycji nowy Dworzec Komunikacji Lokalnej w Rzeszowie. W miejscu, w którym kiedyś stał barak zaadaptowany na poczekalnię, a drogi były wyłożone nierówną kostką, powstał innowacyjny obiekt. Wyposażony w technologie od rzeszowskich firm – ML System i Asseco Data Systems – stał się chlubą miasta i centrum komunikacji autobusowej.

Terminal, którego budowa kosztowała 20 mln zł, jest inteligentny i ekologiczny. Oszklona fasada to nie tylko typowe okna. – Obiekt w całości pokryto fotowoltaiką, panele znajdują się na elewacji, wiatach przystankowych, a nawet żaluzjach. Klimatyzacja automatycznie potrafi dostosować się do pogody na zewnątrz. W efekcie dworzec jest zeroemisyjną i samowystarczalną energetycznie konstrukcją – mówi Paweł Sokołowski, dyrektor w Pionie Cyfrowej Infrastruktury Miejskiej w Asseco Data Systems.

Dworzec jest atrakcyjny. Panele na wiatach gromadzą energię, a w nocy fluoryzują. Naturalne oświetlenie ma znaczenie funkcjonalne, ale i estetyczne. Kluczowa jest jednak użyteczność. Eksperci spodziewają się, że terminal nie tylko wytworzy energię potrzebną na własny użytek, ale też będzie w stanie ją dystrybuować dalej. W niektórych miesiącach – głównie latem – Dworzec Komunikacji Lokalnej (DKL)będzie bowiem produkował więcej zielonej energii, niż jej zużywał. Nadwyżki zasilą oświetlenie w gminnych budynkach i elektryczny tabor autobusowy. DKL ma zostać wzbogacony o ładowarkę pojazdów elektrycznych.

Terminal może stać się istotną częścią powołanego w 2017 r. Rzeszowskiego Klastra Odnawialnych Źródeł Energii. Efektem jego działania – jak deklarowali jego założyciele – ma być obniżenie cen energii elektrycznej dla członków klastra nawet o 40–50 proc. W jego skład poza Rzeszowem wchodzą również m.in. gminy Błażowa, Nozdrzec i Tyczyn.

DKL został tak zaprojektowany, że jest jednym wielkim panelem fotowoltaicznym. I nie bez przyczyny. Jego roczne zapotrzebowanie na energię prognozuje się bowiem na poziomie ok. 66 MWh. Istotna część tych potrzeb wynika z faktu, że DKL stał się również domem dla sztucznej inteligencji nadzorującej tego typu transport. Prąd potrzebny będzie zatem do zasilenia serwerowni, a także innowacyjnego systemu zarządzania ruchem.

Konsorcjum ML System i Asseco Data Systems naszpikowało obiekt technologiami. Znalazły się tam biletomaty, infokioski, system informacji pasażerskiej – interaktywne kolorowe tablice podają dźwiękową informację o kursach autobusów miejskich, informują o rozkładach innych przewoźników, nie tylko regionalnych, ale też dalekobieżnych i międzynarodowych. Przede wszystkim jednak w rzeszowskim dworcu wdrożono rozwiązanie ADS – Metropolis. System monitorowania peronów autobusowych zainstalowany w serwerowni dworca obsługuje również zatoki przystankowe na terenie Rzeszowa. Jest on w stanie – dzięki kamerom – rozpoznać przewoźnika i naliczyć opłaty za czas postoju autobusu. – System weryfikuje użytkowników stanowisk autobusowych na podstawie tablic rejestracyjnych – tłumaczy dyr.Sokołowski.

Asseco zintegrowało system z funkcjonującym już od kilku lat Rzeszowskim Inteligentnym Systemem Transportowym, który obejmuje m.in. system monitorowania strefy parkingowej, interaktywne tablice przystankowe i biletomaty. W 2018 r. infrastruktura została rozbudowana o nowe elementy – 49 rzeszowskich przystanków objęto aktywnym monitoringiem.

Technologią zastosowaną w rzeszowskim DKL zainteresowały się już m.in. Poznań, Słupsk, Białobrzegi k. Radomia oraz śląska metropolia.

Hangzhou, Kansas city

Energooszczędność i technologia smart coraz prężniej wkraczają do świata infrastruktury komunikacyjnej. Szczególnie dynamicznie ten trend rozwija się w Chinach. Dobitnym tego przykładem jest projekt realizowany w prowincji Zhejiang, której nazwa wywodzi się od starej nazwy rzeki Qiantang Jiang, przepływającej przez stolicę prowincji – Hangzhou.

Do 2022 r. właśnie tam ma powstać inteligentna, sześciopasmowa autostrada wyłożona panelami słonecznymi, czujnikami map i ruchu, gwarantującymi bezpieczeństwo i wymianę danych na temat ruchu między pojazdami. Energia gromadzona przez panele ma być m.in. wykorzystywana do ładowania aut elektrycznych. Specjalne baterie w sposób indukcyjny pozwolą „zatankować” w trakcie jazdy 161-km odcinkiem między Hangzhou a Ningbo.

Podobne rozwiązania opracowywane są dziś również m.in. w Zjednoczonych Emiratach Arabskich oraz USA. W tym ostatnim kraju Integrated Roadways – startup z Kansas City – zainteresował takim projektem Departament Transportu stanu Kolorado. Zakłada on m.in. monitoring przejeżdżających samochodów. Sensory zainstalowane w nawierzchni mają być w stanie wykrywać nietypowe zachowanie na drodze (na podstawie trajektorii, prędkości), sugerujące np. wypadek, i zawiadamiać odpowiednie służby.

Tego typu technologie to przyszłość. Z analiz Zion Market Research wynika, że globalny rynek inteligentnych autostrad w latach 2016–2022 będzie rósł o 17 proc. rocznie. Dwa lata temu inwestycje w tym sektorze szacowano na 17 mld dol. Według prognoz za trzy lata mają one osiągnąć 44 mld dol.

Mogą Ci się również spodobać

Dostojny jubileusz lubelskiej Filharmonii

13 grudnia 2019 r. Filharmonia im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie świętuje w wielkim stylu ...

Potrzebny jest powiatowy koroner

Cały czas brakuje osób , które mają wiedzę i uprawnienia do stwierdzania zgonu. Aby ...

Obniżka PIT: miasta tną inwestycje

Samorządom znacząco spadną dochody z powodu obniżenia stawki podatku PIT czy wprowadzenia ulgi dla ...

Rafał Trzaskowski: Nie realizujemy programów politycznych

Warszawa i każde miejsce w Polsce zmieniły się do poznania, wszędzie widać niesamowite zmiany. ...

Do lasu, na łąkę i na wodę

Ponad 200 projektów domów mobilnych znajduje się w portfolio darłowskiej fabryki Lark. Jej domy ...

Samorządy dostaną rekompensaty za tarczę

Po kilkunastu latach starań słupskie samorządy otrzymają rządowe wsparcie w ramach rekompensaty za budowę ...