Również na Mazowszu trwa rowerowy boom – do końca 2017 r. wybudowano 154 km ścieżek. – Opracowywane są dokumentacje na ok. 50 km ścieżek planowanych do roku 2020 – wskazuje Marta Milewska z Urzędu Marszałkowskiego woj. mazowieckiego.
Stworzenie spójnego długodystansowego szlaku rowerowego jest bodźcem do rozwoju regionu, czego dowodem są doświadczenia płynące z Green Velo – oceniają samorządowcy.
Wydłuża się również jedna z najpiękniejszych widokowo tras – rowerowy Szlak wokół Tatr. Niedawno projekt dotyczący budowy jego III etapu został zatwierdzony do dofinansowania w ramach Programu Interreg V-A Polska-Słowacja 2014-2020.
Trzeci etap skoncentruje się na rozbudowie infrastruktury rowerowej – czytamy na stronie szlaku. Powstanie 25,84 km nowych ścieżek, które prowadzą do unikatowych miejsc na pograniczu w gminach Czarny Dunajec i Nowy Targ, i w mieście Nowy Targ, albo uzupełniają wykonane już trasy, łącząc je w nieprzerwane odcinki (miasto Spiska Bela, Huncovce, Hniezdne, Velka Lomnica). Powstanie też infrastruktura dla rowerzystów. Zabytkowe obiekty dzięki renowacji zostaną zachowane i uzyskają nowe funkcje – jak np. stuletnia stacja kolejowa w Podczerwonem czy dwa spichlerze w Kacwinie. Użytkownicy szlaku uzyskają też specjalne miejsca odpoczynku bezpośrednio na trasie szlaku – oaza wypoczynku nad jeziorem w Krauszowie, strefa relaksu w Nowym Targu, interaktywna ekspozycja przyrodnicza w Łapszach Niżnych.
Łączna wartość projektu to prawie 5 mln euro. Wdrażany on będzie w latach 2018–2020 przez Europejskie Ugrupowanie Współpracy Terytorialnej TATRY wspólnie z ośmioma samorządami pogranicza polsko-słowackiego: gminą Czarny Dunajec, miastem Nowy Targ, gminą Nowy Targ, Łapsze Niżne, miastem Spiska Bela, obec Huncovce, obec Hniezdne oraz obec Velka Lomnica.
A to tylko część z rowerowych inwestycji, które są realizowane w kraju…
Opinia
Elżbieta Anna Polak, marszałek województwa lubuskiego
Niedawno we Wrocławiu podpisałam wraz z marszałkami województw nadodrzańskich list intencyjny w sprawie budowy trasy rowerowej Blue Velo o długości ponad 1 tys. km wzdłuż Odry, od Sudetów do Bałtyku. Mam nadzieję, że zostanie ukończona, zanim przejdę na emeryturę, ale już dziś zaczęłam trenować. Ruch rowerowy to nie tylko rekreacja, ale zrównoważona mobilność, konkurencyjna wobec samochodów. Zrównoważona mobilność zmienia miasta i regiony, wymaga nowych przedsięwzięć, np. budowy sieci ścieżek rowerowych i całej towarzyszącej im infrastruktury. Rower zmusza do innego planowania obszarów miast, przestaje być zabawką, a staje się wyznacznikiem tej cywilizacji, w którą wchodzimy, łączącej naturę ze zdrowym transportem. To także element walki ze smogiem.
Bogdan Dyjuk, członek zarządu województwa podlaskiego
Obecnie 175 obiektów posiada status Miejsca Przyjaznego Rowerzystom (MPR) na szlaku Green Velo – i wciąż mamy nowe zgłoszenia. Wskazuje to na duże zainteresowanie różnych podmiotów uzyskaniem statusu MPR, pomimo naborów w ostatnich trzech latach. Posiadacze MPR twierdzą, że przekłada się to na zwiększenie liczby korzystających z różnych atrakcji, co ma znaczenie dla obiektów noclegowych. Warto pamiętać, że Ministerstwo Sportu i Turystyki realizuje projekt Pożyczki na Rozwój Turystyki, przeznaczony w całości na finansowanie inwestycji na terenie Polski Wschodniej. Preferowane są obiekty mające lub ubiegające się o status Miejsca Przyjaznego Rowerzystom w ramach szlaku Green Velo. Zatem obiekty ze statusem MPR mogą skorzystać z pożyczek na preferencyjnych warunkach.