Cyfrowy mózg pomaga mieszkańcom

Zaawansowane rozwiązania bazujące na sztucznej inteligencji to nie jest abstrakcyjny pomysł rodem z filmów science fiction. Z powodzeniem są już stosowane w wielu polskich miastach.

Publikacja: 09.07.2018 01:30

Wrocław nie boi się nowatorskich rozwiązań technologicznych.

Wrocław nie boi się nowatorskich rozwiązań technologicznych.

Foto: shutterstock

Trójmiasto, Kraków

Zastosowanie sztucznej inteligencji pomoże światowej gospodarce wygenerować nawet 5,8 bln dolarów rocznie – szacuje firma doradcza McKinsey. Te nowoczesne technologie są już stosowane nie tylko przez przedsiębiorstwa, ale również przez instytucje publiczne. Przykładem m.in. Trójmiasto.

– Rozwiązaniem bazującym na sztucznej inteligencji jest system zaimplementowany w zintegrowanym systemie zarządzania ruchem Tristar – informuje Jacek Oskarbski, kierownik działu inżynierii transportu Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni. Rozwiązanie wykorzystuje tzw. algorytmy genetyczne. Na podstawie danych zebranych z urządzeń system tworzy tzw. macierz podróży oraz model ruchu. Na jego podstawie szuka najlepszego rozwiązania ustawień sygnalizacji świetlnej z punktu widzenia pożądanego celu. Może nim być np. minimalizacja liczby zatrzymań – czyli strategia wykorzystywana przy mniejszym natężeniu ruchu drogowego, w której można uzyskać efekt zielonej fali dla jak największej liczby pojazdów. Innym przykładem jest strategia maksymalizacji przepustowości, w której kosztem pogorszenia zielonej fali zwiększa się przepustowość drogi, co jednak pozwala uzyskać krótszy czas przejazdu w godzinach szczytu.

W Trójmieście system informuje o wolnych miejscach na parkingach, a na specjalnych wyświetlaczach pokazywane są informacje o nadjeżdżającym autobusie lub tramwaju. – W ten sposób pasażerowie mogą się dowiedzieć o ewentualnych opóźnieniach. System został połączony z informacjami o stanie jakości powietrza, dlatego mieszkańcy na bieżąco są informowani o stężeniu pyłu PM10. Jest to realizacja jednej z rekomendacji panelu obywatelskiego – podkreśla Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzeczniczka Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Z kolei w Krakowie działa innowacyjny system sterujący natężeniem oświetlenia ulicznego, stworzony przez naukowców z Katedry Informatyki Stosowanej AGH w ramach wspólnego projektu z miastem.

– System wykorzystuje metody sztucznej inteligencji do zmiany parametrów lamp, biorąc pod uwagę takie czynniki jak ruch drogowy. Jest wyjątkowy, gdyż zapewnia pełną zgodność z obowiązującymi normami, podczas gdy inne tego typu systemy po prostu obniżają natężenie światła w zadanych im godzinach – podkreśla Grażyna Rokita z biura prasowego Urzędu Miasta Krakowa.

Poznań, Warszawa

Michał Łakomski, pełnomocnik prezydenta Poznania ds. smart city, podkreśla, że najbardziej dostępne, zaawansowane rozwiązania bazujące na sztucznej inteligencji dotyczą automatycznej analizy obrazu, opartej o sieci neuronowe, i są wykorzystywane w obszarze bezpieczeństwa i transportu.

– Analiza wideo służy np. do identyfikacji obiektów, tzw. detekcji wtargnięcia, pomiaru prędkości i zarządzania miejscami parkingowymi. Prowadzimy testy tego typu rozwiązań i szukamy najbardziej niezawodnych systemów – informuje Łakomski. Zaznacza, że sztuczna inteligencja musi być oparta o duże ilości zgromadzonych danych. – Dlatego dokładamy wszelkich starań, aby nasze dane były jak najlepszej jakości, tak by technologia miała się na czym uczyć – dodaje.

Rozwiązania bazujące na sztucznej inteligencji wpisują się w szerszą koncepcję smart city, czyli miasta inteligentnego. Najwyżej w globalnych rankingach plasuje się stolica.

– Realizujemy wiele inicjatyw i projektów. Jako przykłady tego typu działań należy wskazać m.in. system Warszawskiego Roweru Publicznego Veturilo, uruchomienie Warszawskiego Indeksu Powietrza, start Miejskiego Centrum Kontaktu Warszawa 19115 czy budowę Inteligentnej Sieci Ciepłowniczej – wylicza Tomasz Demiańczuk z wydziału prasowego Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy.

Lublin

– Za sto lat dzięki sztucznej inteligencji komputery wyprzedzą ludzi – zapowiedział kilka lat temu Stephen Hawking, genialny astrofizyk, który zmarł w tym roku. Podkreślał, że przyszłość to wyścig, który odbywa się pomiędzy rosnącą potęgą technologii i ludzką wiedzą, dzięki której można z tych technologii mądrze korzystać. Polskie miasta mają tę świadomość. Deklarują, że nie jest ich intencją ograniczanie aspektu ludzkiego i zastępowanie go technologią tam, gdzie nie jest to uzasadnione. Dobre podejście do nowatorskich rozwiązań ma Lublin.

– Technologie, m.in. sztuczną inteligencję, traktować będziemy jako czynnik wspierający procesy zarządzania miastem poprzez moduły analityczne, zarządzanie oświetleniem, ruchem itp. Należy pamiętać, że przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji ograniczamy czynnik ludzki – podkreśla Robert Żyśko, kierownik referatu ds. strategii i analiz społeczno-gospodarczych w wydziale strategii i obsługi inwestorów Urzędu Miasta Lublin. Dodaje, że niebezpieczeństwo związane z tym obszarem to przede wszystkim coraz mniejsza i ograniczona rola człowieka w życiu miasta oraz problem związany z odpowiedzialnością za ewentualne szkody. – Skupiamy się na nowinkach technologicznych i wdrażaniu ich, gdy jest to uzasadnione zarówno ekonomicznie, jak i pod względem efektywnościowym. Z pewnością nie jest naszą intencją ograniczanie aspektu ludzkiego i zastępowanie go technologią tam, gdzie nie jest to uzasadnione – podkreśla.

W Lublinie już działa szereg systemów bazujących na sztucznej inteligencji, w planach są kolejne.

– Politechnika Lubelska pracuje nad skonstruowaniem i wdrożeniem sterownika, który pozwoli na prognozowanie zużycia ciepła na cele ogrzewcze oraz umożliwi sprawne zarządzanie energią dla budynków – informuje Szymon Horosiewicz, reprezentujący Urząd Miasta Lublin. Dodaje, że algorytm uczący sterownika uwzględnia poza temperaturą zewnętrzną, prędkością wiatru i nasłonecznieniem również wpływ zachowań użytkowników i to bez potrzeby wykonywania pomiarów w pomieszczeniach. Rozwiązanie w fazie testowej ma zostać zaadaptowane na potrzeby budynków Urzędu Miasta Lublin.

Aby inteligentne zarządzanie budynkami w zakresie energetyki funkcjonowało prawidłowo, nie może ograniczać się do rozwiązań jednostkowych. Musi mieć charakter kompleksowy. Inwestycje w ten segment są konieczne, bo to właśnie budynki generują najwięcej popytu na energię: globalnie aż około 40 proc. – wynika z badań firmy Schneider Electric.

Wykorzystanie rozwiązań bazujących na sztucznej inteligencji wpisuje się w scenariusz cyfrowej rewolucji. Im śmielej polskie miasta i samorządy się w nią włączą, tym większe korzyści osiągną. Na drodze rozwoju sztucznej inteligencji w naszym kraju stoi jednak wiele przeszkód. Drenaż specjalistów, niska innowacyjność, tradycyjny system kształcenia – to tylko niektóre z nich.

Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej