Portowy boom w Gdańsku i Gdyni

Przebudowa terminalu w Gdyni ma pozwolić na obsługę statków mieszczących 15 tys. kontenerów
materiały prasowe

Trójmiasto staje się główną bazą przeładunku kontenerów ?na Morzu Bałtyckim. Prowadzone i planowane inwestycje jeszcze zwiększą jego rolę.

Porty na Pomorzu przyciągają coraz więcej statków. Zarówno w Gdańsku, jak i w Gdyni odnotowały w ubiegłym roku rekordową wielkość przeładunków. Oba mocno inwestują w zwiększenie swoich zdolności przeładunkowych, poprawia się skomunikowanie Wybrzeża z resztą kraju dzięki budowie nowych dróg i rozbudowie połączeń kolejowych.

Wszystko to sprawia, że Pomorze będzie odgrywać coraz większą rolę w transportowej strukturze tej części Bałtyku.

W ubiegłym roku w porcie w Gdańsku przeładowano 32,3 mln ton towarów. To o 7 proc. więcej niż rok wcześniej. Największy wzrost przeładunków – o ponad jedną trzecią – nastąpił w grupie towarów masowych. Główną grupę ładunków stanowiły jednak paliwa płynne – 12,5 mln ton. Nieźle zaczął się także rok obecny: już w styczniu łączna wielkość przeładunków przekroczyła 2,5 mln ton.

Rekord został pobity także w Porcie Gdynia. W ciągu ubiegłego roku przeładowano w nim 19,4 mln ton, o prawie jedną dziesiątą więcej niż w roku 2013. Największy wzrost zanotowano w grupie zbóż (o 33,2 proc.) oraz w drobnicy (o 14,8 proc.).

Inwestycyjny rozpęd

W obydwu portach realizowane są duże inwestycje. Szczególnie szybko rozwija się terminal kontenerowy DCT (Deepwater Container Terminal) Gdańsk. Kluczową inwestycją jest budowa drugiego nabrzeża – terminalu 2. Będzie wyposażone w pięć suwnic oraz dodatkowy sprzęt przeładunkowy zdolny do obsługi wielkich statków o pojemności przekraczającej 18 tys. standardowych kontenerów 20-stopowych. Po jego oddaniu zdolność przeładunkowa portu praktycznie się podwoi.

Wart ponad 200 mln euro projekt T2 zakończy się w trzecim kwartale przyszłego roku i zwiększy zdolność przeładunkową DCT do 3 mln kontenerów rocznie. – DCT Gdańsk już teraz jest terminalem, który przeładowuje najwięcej kontenerów wśród wszystkich bałtyckich terminali. Powiększony o drugie nabrzeże, ma szansę przyciągnąć do Polski jeszcze więcej ładunków, co oznacza rosnące wpływy do budżetu z tytułu ceł, akcyzy i VAT, które w 2014 r. sięgnęły prawie 2 mld zł – mówi prezes DCT Gdańsk Maciek Kwiatkowski.

Większe możliwości

Głównym powodem podjęcia decyzji o rozbudowie DCT Gdańsk i otwarciu drugiego głębokowodnego nabrzeża stał się wzrost zapotrzebowania na bardziej wydajne i ekonomiczne rozwiązania transportowe w regionie Morza Bałtyckiego, zdolne skutecznie konkurować z usługami w portach Europy Północnej.

W dalszej perspektywie DCT zamierza jeszcze zwiększyć możliwości przeładunkowe nawet do 4 mln standardowych kontenerów 20-stopowych w latach 2022–2025.

Swoje możliwości powiększa także terminal kontenerowy w Gdyni – Baltic Container Terminal (BCT). Od kilku lat jest tam realizowany program inwestycyjny wart ponad 200 mln zł, częściowo finansowany przez środki z Unii Europejskiej.

W grudniu ubiegłego roku do BCT przypłynęły z Chin dwie nowoczesne suwnice nabrzeżowe mające wysokość 20-piętrowego budynku i podnoszące ładunki dochodzące do 20 ton. Będą mogły obsługiwać statki wyładowane 19 rzędami kontenerów. Do końca 2016 r. BCT otrzyma kolejne dwie takie suwnice. W porcie przebudowywany jest terminal kolejowy, modernizowane są place składowe, wdrażane systemy automatyzacji bram i lokalizacji kontenerów. To wszystko ma pozwolić na obsługę statków o pojemności 15 tys. kontenerów.

Przyjmą wielkie statki

– Będziemy również wspomagać zarząd portu w Gdyni w budowie głębokiego na 16 m Nabrzeża Helskiego, pogłębieniu kanałów portowych oraz budowie innych elementów infrastruktury portowej zapewniających bezpieczną nawigację megastatków – zapowiada prezes BCT Krzysztof Szymborski.

W ubiegłym roku w BCT przeładowano 475,3 tys. kontenerów (w przeliczeniu na 20-stopowe), rok wcześniej 394,5 tys. W I kwartale 2015 r. wielkość przeładunków przekroczyła 107,6 tys. kontenerów. Jednak w najbliższych latach wielkość przeładunków w BCT może się zmniejszyć na rzecz DCT. Taki może być efekt zawartego w końcu ubiegłego roku Aliansu 2M – dziesięcioletniego porozumienia największych armatorów kontenerowych – Maersk Line oraz Mediterranean Shipping Company: konkurencyjny dla Gdyni DCT Gdańsk został bowiem ujęty przez obie firmy w linii połączeń pomiędzy Europą i Azją, jako największy terminal na Morzu Bałtyckim.

Dla rozwoju portów na Pomorzu kluczowa będzie dalsza poprawa infrastruktury, m.in. kolejowej. PKP modernizuje właśnie połączenie z portem w Gdańsku, budując nowy most przez Martwą Wisłę. Dzięki niemu liczba dojeżdżających do portu pociągów zwiększy się sześciokrotnie. Takie inwestycje mają się przyczyniać do rozwoju transportu intermodalnego, który ułatwi przewóz towarów na kierunku północ–południe, a także na wschód i w stronę Niemiec.

Dobre prognozy

Według Actia Consulting zapotrzebowanie na kontenery w krajach korzystających z tranzytu towarowego przez Polskę wzrośnie w ciągu dziesięciu lat nawet ponaddwukrotnie.

Z kolei według prognoz firmy analitycznej Ocean Shipping Consultants popyt na kontenery w regionie Bałtyku zwiększy się w najbliższych dziesięciu latach o 129 proc. W przypadku Polski ten wzrost ma być jeszcze wyższy i sięgnąć prawie 160 proc.

Mogą Ci się również spodobać

Rewitalizacja kolejek wąskotorowych. Zaczyna się lato na wąskim torze

Obostrzenia obowiązują także w wagonach turystycznych, jednak kolejki wąskotorowe coraz liczniej ruszają po przedłużonej ...

Turysta wjedzie do Krakowa tylko z biletem?

Wraca temat „Biletu do miasta”, czyli podatku od turystów, jaki ci płaciliby chcąc zwiedzić ...

Praca w czasie pandemii: Urzędnik na innym zawodowym odcinku

Pracownicy samorządowi, którzy z powody pandemii mają mniej zajęć lub nie mają ich wcale ...

Legia w Grodzisku: zarobić na wychowankach z pomocą start-upów

Legia Training Center powstało w gminie Grodzisk Mazowiecki szybko dzięki dobrej współpracy samorządu i ...

Stary kościół może odzyskać blask. W planach punkt widokowy i muzeum

Zrujnowany kościół ewangelicki w Miłkowie w Kotlinie Jeleniogórskiej może zostać uratowany. Władze gminy chcą ...

Ustawa śmieciowa: jest podpis prezydenta. Jakie czekają nas zmiany?

Gminy będą musiały same tworzyć kryteria segregacji śmieci. Nie będzie rozporządzenia w tej sprawie. ...