Kolejowa alternatywa

Poznańska Kolej Metropolitalna (PKM) ma ograniczyć ruch kołowy na terenie aglomeracji. Pociągi mają kursować w godzinach szczytu nie rzadziej niż dwa razy na godzinę.

Jak ma wyglądać, ile może kosztować i jakie warunki muszą być spełnione, by powstała? Dzięki projektowi „Master Plan dla PKM”, którego liderem jest Stowarzyszenie Metropolia Poznań, od kilku lat na ten temat rozmawiają władze województwa wielkopolskiego, Poznania oraz inne zainteresowane jednostki samorządu terytorialnego.

Celem projektu, którego realizacja zakończyła się w kwietniu, było opracowanie koncepcji zintegrowanego transportu publicznego w oparciu o linie Poznańskiego Węzła Kolejowego. W trakcie jego realizacji zajęto się również opracowaniem koncepcji budowy funkcjonalnych węzłów przesiadkowych i projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego wraz z koncepcjami modernizacji układów drogowych.

– Transport kolejowy bywa w określonych sytuacjach transportem optymalnym, choć nie jest tani. Aby jego funkcjonowanie było racjonalnie i ekonomicznie uzasadnione, wymagane są duże przepływy pasażerów – podkreślał podczas spotkania podsumowującego działania w ramach projektu wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak.

– W oparciu o Master Plan podjęliśmy już rozmowy z poszczególnymi gminami i powiatami na temat współfinansowania zwiększonej liczby przewozów. Mamy pozytywny oddźwięk i stopniowo będziemy to uruchamiali – mówił marszałek Jankowiak.

Na ukończeniu są prace związane z dwoma ostatnimi zadaniami w ramach Master Planu. To przygotowywane przez spółkę BBF koncepcje usprawnienia transportu kolejowego w aglomeracji poprzez uruchomienie szybkiej kolei miejskiej na obwodnicy towarowej Poznania oraz wstępne studium wykonalności budowy połączenia kolejowego stacji Poznań Główny z Portem Lotniczym Poznań Ławica.

Mogą Ci się również spodobać

Wakacje na szczecińskich bulwarach? Nie będziesz się nudzić

Nie trzeba wcale jechać nad morze, by posłuchać koncertów szantowych czy poleżeć na piaszczystej ...

Stary Węgier znów w akcji

Popularne węgierskie 
ganzy pojawiły się na polskich torach 
w latach 60., by następnie służyć ...

Odwrót od plastiku, a plastik do zwrotu

W Polsce nigdy nie udało się stworzyć przyjaznego i funkcjonalnego systemu skupu szklanych opakowań. ...

Najbardziej morskie centrum w Polsce

Pokazywanie różnorodnych zjawisk naukowych na przykładach związanych z żeglugą, falami, wiatrem, wodą czy rybołówstwem, ...

Podkarpackie stawia na zaawansowane technologie

Aeropolis, przemysłowa dzielnica zarządzana przez Rzeszowską Agencję Rozwoju Regionalnego wypełniła się fabrykami. Gminy zbroją ...

Wejście do stacji Targówek Mieszkaniowy

Warszawskie metro coraz dłuższe

Na warszawskim Targówku są już gotowe nowe stacje metra. Na Woli trwa ich wykańczanie. ...