Lubuskie drogi idą do remontu

123RF

Blisko 100 mln zł zaplanował w tym roku na inwestycje Zarząd Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze.

Lubuskie inwestuje w infrastrukturę drogową. W 2016 r. na ten cel przeznaczono 64,9 mln zł, a w tym roku suma ta jest jeszcze wyższa. Sięga 97,2 mln zł. – 72,5 mln zł ma pochodzić ze środków UE oraz z budżetu państwa, a 24,7 mln zł ze środków województwa lubuskiego – wylicza Paweł Tonder, wicedyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze.

– Pieniądze z kasy regionu pójdą m.in. na tzw. odnowy dywanikowe, czyli wymianę nawierzchni, poprawę bezpieczeństwa, wkład własny do zadań infrastrukturalnych zapisanych w regionalnym programie operacyjnym „Lubuskie 2020″.

Po kawałku

Część realizowanych projektów to tzw. zadania kontynuowane, które rozpoczęły się w ubiegłym roku. Jest to sześć inwestycji liniowych, dwie obwodnice oraz trzy mosty.

Wśród nich jest rozbudowa drogi woj. nr 137 w miejscowości Trzemeszno Lubuskie. Jej wartość na 2017 rok to 4,35 mln zł. Podobne działania dotyczą trasy wojewódzkiej nr 138 na odcinku od DK 29 do miejscowości Debrznica. Wartość robót w tym roku wyceniono na 1,1 mln zł. Poza tym Zarząd Dróg Wojewódzkich zaplanował rozbiórkę i budowę nowego mostu wraz z tymczasowym obiektem objazdowym przez rzekę Wartę w Skwierzynie w ciągu drogi wojewódzkiej nr 159. Zaplanowano na to 1,6 mln zł. ZDW chce także przebudować drogę nr 159 wraz z estakadą nad terenem zalewowym Warty w Skwierzynie, co ma kosztować w 2017 roku 3,25 mln zł.

Większość zaplanowanych prac to niewielkie inwestycje, takie jak rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 276 na odcinku Krosno Odrzańskie–Radnica za kwotę 4,61 mln zł czy też budowa nowego mostu wraz z korektą niebezpiecznego łuku na DW nr 276 Krosno Odrzańskie–Świebodzin w Przetocznicy o wartości 6,25 mln zł. Podobną kwotę przeznaczono na przebudowę DW nr 296 na odcinku Kożuchów–Żagań w Stypułowie. Działania te w istotny sposób poprawią komfort podróżowania oraz podniosą bezpieczeństwo.

W harmonogramie Zarządu Dróg Wojewódzkich jest także rozbudowa DW 296 w miejscowości Iłowa, na którą w tym roku przeznaczono niespełna 5 mln zł. Plany drogowców zakładają też rozbudowę trasy nr 297 na odcinku od miejscowości Cisów do granicy powiatu, co ma kosztować 6,74 mln zł. Ważną inwestycją jest budowa drugiego etapu obwodnicy Drezdenka, na którą zarezerwowano 9 mln zł.

Nowe projekty

Wśród planów jest dziewięć inwestycji liniowych, które mają być rozpoczęte w 2017 i kontynuowane w latach kolejnych. Nie zostały one jeszcze zakontraktowane, lecz ZDW planuje aplikować o środki z RPO „Lubuskie 2020″. Są wśród nich m.in. przebudowa drogi nr 130 (dojazd do węzła Merwice na ekspresowej trasie S3) o wartości 1 mln zł, rozbudowa DW 134 Ośno Lubuskie–Rzepin za 3,29 mln zł czy też remont fragmentu trasy nr 137 Słubice–Sulęcin–Międzyrzecz, na co przeznaczono nieco ponad 1 mln zł.

Roboty mają być prowadzone także na drodze nr 138 na odcinku DK 29 do miejscowości Debrznica. To już drugi etap tego remontu, wart 6,5 mln zł. Warunki jazdy mają się także poprawić na DK 160 relacji Drezdenko–Międzychód, gdzie planowane prace wyceniono na nieco ponad 4,5 mln zł, i na DK 276 w miejscowości Sycowice (3,3 mln zł). Wśród planów jest też przebudowa i rozbudowa drogi woj. nr 278 na odcinku Sulechów–Konotop na kwotę 3,80 mln zł czy rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 295 w Miodnicy za 3,57 mln zł, a także rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 297 we Wrociszowie za 2,28 mln zł, realizowana w latach 2017–2018.

Transgraniczne wsparcie

Jedna z planowanych inwestycji – co podkreśla dyr. Paweł Tonder – będzie finansowana ze środków programu Interreg VA Brandenburgia–Polska 2014–2020. Znalazła się ona na liście zatwierdzonych wniosków złożonych w ramach konkursu w 2016 roku. To rozbudowa skrzyżowania ul. Nowej i Wyspiańskiego w ciągu dróg wojewódzkich nr 286 i 138 oraz przebudowa ul. Chopina w Gubinie od skrzyżowania z ul. Nową do granicy państwa. Prace wyceniono na 2,3 mln zł, a kwota dofinansowania sięgnie 85 proc. wartości kontraktu.

– Mamy zamiar systematycznie ogłaszać przetargi na projekty przewidziane do rozpoczęcia w tym roku, zaraz po uzyskaniu dofinansowania w ramach RPO „Lubuskie 2020″ oraz zgodnie z terminami zakończenia dokumentacji projektowych dla tych inwestycji – mówi wicedyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze. Wyjaśnia, że szacowana łączna długość remontowanych i przebudowywanych odcinków dróg, na których będą się toczyć prace, to blisko 80 km.

ZDW zlecił opracowanie programu funkcjonalno-użytkowego (PFU) dla budowy mostu przez Odrę oraz nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 282. W tym roku ma być złożony wniosek aplikacyjny o dofinansowanie z regionalnego programu operacyjnego. Inwestycja będzie realizowana w formule „zaprojektuj i buduj”.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: j.blikowska@rp.pl

Mogą Ci się również spodobać

Nowoczesna technika pozwoli na szybkie tempo robót

W czerwcu ma się rozpocząć budowa tunelu pod Łodzią. To część Transeuropejskiej Sieci Transportowej ...

Konsultacji społecznych jednak zabrakło

Pozytywnym efektem aż ośmiu przegranych spraw sądowych stało się przyjęcie w końcu właściwej uchwały.

#BezpiecznieJakWDomu. SUPer Pomorze Zachodnie

Czy wiecie, że na Pomorzu Zachodnim jest prawie tyle jezior jak na Mazurach?! Wszyscy ...

Klimatyzacja w autobusach: GIS odpowie, czy jest bezpieczna

W niektórych miastach przewoźnicy uruchomili już klimatyzację w pojazdach komunikacji miejskiej, w innych czekają ...

Nowelizacja zapobiegnie zamieszaniu w budżetach

Obecne zasady ustalania wpłat do budżetu państwa i ich podział w przypadku samorządów województw nie ...

Wrocławski aquapark bije rekordy popularności

W 2019 roku wrocławski aquapark odwiedziło blisko 1,8 mln gości – to najlepszy wynik ...